Ijzer(iii)choride oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Ijzer(iii)choride oplossing

WIe weet hoe ijzerchoride in oplossing een zwevend deeltje aan zich hecht??? Dit is een gebruikelijk proces bij reinigen van afvalwater. Wat doen de chloor-ionen, verdwijnen ze als gas onder vorming van Cl2 of blijven zij in oplossing Cl-??? Ben zeer benieuwd naar reacties?

Moet nl. berekeningen maken van hoeveelheid gram Fe3+, en optimum vinden qua reiniging!

Alles is welkom; op basis van wat voor reacties tot voorbeeld berekeingen etc... alles aangaande ijzer(III)chloride!!

Het is voor mij een tijd geleden, vandaar

BVD

Berichten: 64

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

Wat jij beschrijft noemt men wel een redoxreaktie.

Als men FeCL3 oplost in water splitsen de ionen, en krijg je FE(III)CL3--> FE3+ +3CL-

Het ligt eraan wat voor deeltje je wil laten reageren met je ijzerchloride.

FE3+ = Oxidator

Cl- = Reductor

Er zijn tabellen waarin alle oxidators en reductors staan, hierin kan je ook kijken of je oxidator en reductor met elkaar binden of niet.

chloor is van nature een gas, dus deze zal ook overgaan naar een gas als je niets doet aan je opstelling. (druk/temp)

Welke stoffen wil je in je oplossing doen?

En wat wil je precies weten, of ze reageren of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

FeCl3 doet volgens mij twee dingen:

1) het slaat fosfaat neer als FePO4

2) en het de-stabiliseert colloïdale suspensies waardoor die kleine deeltjes samenklonteren en bezinken. De Fe3+-ionen verlagen de zeta-potentiaal van de colloïdale deeltjes door ze te omringen.

Ik denk niet dat je aan dat laatste serieus kunt rekenen om te weten hoeveel toe te voegen. Gewoon een monster van het te behandelen water nemen en uitproberen in het lab.

Cl- doet volgens mij niets en blijft onveranderd.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

Cl- doet inderdaad niks. Het is een behoorlijk zwakke reductor. Met bepaalde metaalionen zal het een neerslagreactie geven, maar die komen normaal gesproken niet vaak voor.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

:D

Oke bedankt voor zo ver!!!

Nu heb ik een tank met 40 massa% FeCl3 oplossing in water.

Moet ik nu het water zelf ook in de reactie vergelijking benoemen, of voldoet aq??

dus:

FeCl3 (???)-> Fe3+(aq) + 3Cl-(aq)

M.a.w. er zwerven allemaal Fe3+ en Cl- ionen tussen de watermoleculen(of beter ionen OH- en H+) (?)

Dichtheid FeCl3 = 1400gr/dm3 (dit is een relatieve dichtheid tov dichtheid van water van 1 kg/dm3 (?)), dus bij een 40%-oplossing: 560 gr FeCl3 en 840 gr water.

1 mol FeCl3 (molecuulmassa = 162,5 gr/mol) levert 1 mol Fe3+ (molecuulmassa = 56 gr/mol)

dus 162,5 gr FeCl3 levert 56 gr Fe3+

dus als ik 1 liter doseer van een 40%-oplossing dan doseer ik 560 gram FeCl3 en levert het me 193 gram Fe3+-ionen

Dosering van 193 gram Fe3+ per tijdseenheid gaan dus die colloidale deeltjes aan zich binden.

:D Hoop dat hierboven een juiste "berekening" is! :D

En ja, wat is eigenlijke een colloidaal deeltje???

BVD

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

Welke "berekening"? Je hebt in feite alleen wat met getallen gegoocheld.

Die 193 gram Fe3+ die je "uitgerekend" hebt zit in 1 kg (dat is niet precies 1 liter want dichtheid is niet 1400) van een 40 gew% oplossing. Mooi, maar nu weet je in feite nog niets.

Een colloidaal deeltje is een heel klein deeltje wat niet opgelost is maar gesuspendeerd. In water zijn dit soort deeltjes gestabiliseerd door een lading aan hun oppervlak zodat ze elkaar afstoten en daardoor niet samenklonteren. De deeltjes hebben een zogenaamde zeta-potentiaal. Door toevoeging van Fe3+ (of andere geschikte kationen) wordt deze verminderd waardoor de deeltjes elkaar niet meer afstoten en na samenklonteren neerslaan. Dit is moeilijke theorie waar je je in zult moeten verdiepen als je zonodig daaraan wilt rekenen. Begin met deze wikipedia pagina en google daarna zelf verder.

Veel sterkte!
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Ijzer(iii)choride oplossing

Ik bedoelde te zeggen:
Die 193 gram Fe3+ die je "uitgerekend" hebt zit in 1,4 kg (dat is niet precies 1 liter want dichtheid is niet 1400) van een 40 gew% oplossing.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer