Zwembadwater verkleuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Zwembadwater verkleuren

Beste allen,

als scheikunde dummy vraag ik mij af of het mogelijk is om een wedstrijdbad op een veilige manier van kleur te veranderen door middel van kleurstoffen. Voor een halloween thema wil ik voor een dag of een week het water verkleuren naar doorzichtig groen, rood of oranje. Echter moet het water wel bezwembaar zijn en geen rare chemische reacties uitlokken.

Heeft iemand een manier om een zwembad te laten verkleuren?

Berichten: 2

Re: Zwembadwater verkleuren

Is er geen manier om aan te tonen dat het water zuur/basisch is?

Er zit er vast wel een stof bij die dat doet en zo verkleurt,

Ik bedoel stoffen als Fenoftaliën maar kan niet op de naam komen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwembadwater verkleuren

Indicatoren...de meeste kleurstoffen zijn sowieso pH-gevoelig en kunnen dus als indicator gebruikt worden. In veel gevallen zijn ze echter niet geschikt voor consumptie, dus moet je ze ook niet in een zwembad doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om uit een zwembad te drinken maar de kans blijft dat je wat binnenkrijgt.

Er zijn ook kleurstoffen die je zonder problemen kunt binnenkrijgen, zoals bietensap. Toch zou ik ook daarmee niet het water willen kleuren, want de kans is groot dat je zwembroeken er ook van kleuren, en misschien je haren ook wel...

Voor een spookachtig effect zou ik de lampen uitdoen en de onderwaterverlichting (als die er is) aanzetten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zwembadwater verkleuren

Hier ben ik het volledig met Marko eens. Indicatoren zijn niet echt geschikt voor consumptie.

Het probleem bij kleur is dat het nog wel eens op je haar/huid/zwemkleding wil gaan zitten.

(gekleurde) lampen lijken me dan ook je beste en veiligste optie. Daar komt bij dat je om een bad te kleuren zo gruwelijk veel indicator nodig hebt dat dit totaal niet te overwegen valt (logistiek en financieel gezien).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zwembadwater verkleuren

Gewoon levensmiddelkleurstof zou kunnen.

Maar om een goed effect te krijgen heb je heel wat nodig, 1 gram per liter is gebruikelijk, dus voor een bad van 50 x 25 x 1,7 meter is dat ruim 2000 kilo kleurstof.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer