Springen naar inhoud

inkrimpen bus


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 03 maart 2005 - 11:31

Een bus wordt ingekrompen met een spanning van 0.15mm.
Body opwarmen 500 gr en bus koelen -180gr.
Als men het geheel opnieuw in een oven steekt 400gr Gaat de spanning dan van de bus of niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 19:59

Wat voor een bus bedoel je?
Wat is een spanning van 0.15mm?
Welke body? Body waarvan?
Welke spanning moet waar precies vanaf?

Pers je bus ergens in ofzo?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#3


  • Gast

Geplaatst op 07 maart 2005 - 07:27

Het gaat over een gewoon ronde cilinder met een buitendiameter die 0.15mm groter is dan een ander stuk waarin het in geplaatst wordt. Bijde stukken bestaan uit metaal
Het ene gedeelte wordt opgewarmt tot 500gr terwijl de bus in vloeibare stikstof gelegd wordt =-180gr
Bij de opgewarmde body wordt de dia groter en bij de bus wordt de dia kleiner vanwege de afkoeling.
Als beide delen voldoende opgewarmd of gekoeld zijn wordt de bus in de body geplaatst vermits de bus nu speling heeft in de body.
Als alles terug op kamertemperatuur is heeft de bus een spanning van 0.15mm.
Mijn vraag is nu. Als men beide onderdelen "die ingekrompen zijn" in een oven legt en opwarmd tot 450 gr gaat de spanning van de bus of niet.

#4

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 18:33

Mijn vraag is nu. Als men beide onderdelen "die ingekrompen zijn" in een oven legt en opwarmd tot 450 gr gaat de spanning van de bus of niet.


Als beide onderdelen van hetzelfde materiaal zijn: nee, de spanning wordt juist groter. De diameter van het gat in de body neemt met dezelfde mate toe als de diameter van de bus. In principe wordt de overmaat van de bus (die 0,15 mm) ook groter bij hogere temperatuur dus wordt die "spanning" groter dan 0,15 mm bij hogere temperatuur. Ik weet ff niet precies hoe het druk/krachten verloop is bij dit soort uitzettingen maar waarschijnlijk zal het exponentieel zijn en de body zal dus uiteindelijk scheuren.

#5

chablis

    chablis


  • >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 10:38

De diameter van het gat in de body neemt met dezelfde mate toe als de diameter van de bus.



Uiteindelijk wordt het gat in de body groter. Het is namelijk niet het gat dat uitzet, maar de omtrek. De omtrek van de body is groter, dus de uitzetting ook. Door de voorspanning zal de temperatuur dus hoger moeten zijn dan zonder voorspanning. Dit is in een ander topic al uitgebreid behandeld.

#6

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2005 - 11:54

Volgens mij moet het geheel plastisch vervormen om de spanning er uit te halen.
Waarom wil je de spanning kwijt? Als er geen spanning op zou staan, valt je busje uit je materiaal.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#7


  • Gast

Geplaatst op 08 maart 2005 - 12:22

Dat is het hem juist. Ik wil de spanning niet kwijt.
Ik heb de indruk wanneer het geheel opgewarmt wordt en daarna terug op kamertemperatuur is dat de spanning van de bus verminderd.
De materialen zijn niet verschillend. Het materiaal is FDMA-W of AISI 4340

#8

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 19:08

Uiteindelijk wordt het gat in de body groter. Het is namelijk niet het gat dat uitzet, maar de omtrek. De omtrek van de body is groter, dus de uitzetting ook. Door de voorspanning zal de temperatuur dus hoger moeten zijn dan zonder voorspanning. Dit is in een ander topic al uitgebreid behandeld.


Hoezo is de omtrek van de body groter, de bus is juist 0,15 mm groter dus ik snap niet wat je bedoeld. En hoezo zet de omtrek uit…de body zet in de x,y,z richting uit, dus de diameter wordt groter en dan natuurlijk ook de omtrek en dezelfde mate, ik snap niet waarom je zo specifiek naar de omtrek verwijst.

Ik heb de indruk wanneer het geheel opgewarmt wordt en daarna terug op kamertemperatuur is dat de spanning van de bus verminderd.


Ik denk, zoals Mrtn al aangaf, dat de spanning zo groot worden dat er plastische vervorming optreedt bij het verwarmen (waarschijnlijk ondergaat de body de grootste vervorming), bij het afkoelen houdt deze vervorming dus aan en is de spanning dus minder geworden.

#9


  • Gast

Geplaatst op 09 maart 2005 - 12:06

Is dit rekenkundig te bewijsen.
Ik ben op vlak van het berekenen niet goed op de hoogte. Kan iemand mij mischien hierbij helpen?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures