Springen naar inhoud

Waterhuishouding

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 03 maart 2005 - 13:02

Kan iemand mij misschien vertellen hoe de waterhuishouding van je lichaam in elkaar zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2005 - 13:23

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nier Heb je daar wat aan?

Zoek ook op: diuretisch hormoon en antidiuretisch hormoon.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Boas

Boas

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2005 - 13:50

je kunt niet van dé waterhuishouding praten. In de biologie is er een begrip osmose. ken je dat? er bestaan al vele forums over. zoek daar maar eens onder.

• Gast

Geplaatst op 03 maart 2005 - 14:52

Boas, het begrip osmose ken ik. Maar ik weet niet wat het verband is tussen osmose en het totale water in je lichaam. Kan jij misschien wat nader uitleggen?

• Gast

Geplaatst op 03 maart 2005 - 15:53

Naar mijn mening heeft osmose geen invloed op urineren

Boas

Boas

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 00:18

Mijn antwoord kan niet erg diep gaan 8)

Osmose is een proces waarbij een vloeistof (water) met opgeloste stoffen stroomt door een halfdoorlatend (semi-permeable) vlies waarbij alleen het water wordt getransport en de opgeloste stoffen achterblijven. Het transport van alléén het water dus.
Het doel is om aan beide kanten van het vlies een gelijke osmotische waarde te krijgen. De concentratie van de opgeloste stoffen is aan beide kanten hetzelfde.

Bijv:
Bak met een s.p.vlies:

A | B
8 gram zout | 4 gram zout
1 liter water | 2 liter water

Door osmose zal 1 liter water van B naar A gaan zodat er een gelijke concentratie bestaat:
A = 4 gram/Liter
B = 4 gram/Liter

In het menselijk lichaam en in planten gebeurt hetzelfde.

Je vraag is bijzonder uitgebreid aangezien er meer dan 200 soorten cellen in het menselijk lichaam zijn.

In de nieren wordt van voorurine urine gemaakt, door water (via osmose) te onttrekken. Hierdoor verlies je niet teveel vocht bij het plassen.

In de dikke darm wordt van diaree harde poep gemaakt door water via osmose te ontrekken.

Rond de hersenen wordt mbv liqor (waterachtig) een goede druk gehandhaaft, idem in de ruggengraat.

Op je vraag hoe de waterhuishouding in het lichaam in elkaar zit kan ik geen antwoord geven. Het is veel te uitgebreid. :wink:

Kun je specifiekere vragen verzinnen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures