Televisie- en radiosignaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Televisie- en radiosignaal

Ik dacht altijd dat het tv signaal en het radio signaal van elkaar gescheiden waren? Je hebt vrijwel altijd een tv aansluiting en een radioaansluiting. Maar nu was ik pas in de meterkast bij iemand en daar komt het tv en radio signaal samen binnen op 1 aansluiting. Op die aansluiting was een splitter aangesloten voor apart tv en radio signaal. Hoe zit het nou precies met dat tv en radio signaal? Kan er uit 1 aansluiting zowel een tv als een radio signaal komen? Heeft dat iets met bandbreedte/frequentie te maken?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Televisie- en radiosignaal

Je kan idd verschillende signalen over de kabel sturen. Zo kan je er perfect TV, Radio en Internet doorsturen zonder problemen. Signaalverwerking is net iets complexer, je moet de 3 golven van mekaar gaan onderscheiden en dat zal wel gebeuren dmv frequentie vermoed ik, maar mijn kennis in dat gebied is niet zo immens groot dus meer specifieke uitleg kan ik je niet zo direct geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Televisie- en radiosignaal

Ja, over de coax kabel bijvoorbeeld gaat de radio met 100MHz wat genoeg bandbreedte geeft voor stereo FM, en teevee gaat met hogere frequenties, 300MHz. Satelliet en digitale teevee gaat weer over hogere frequenties, enkele GHz volgens mij.

http://www.upc.nl/frequencies_gm.php?GM=0034

Eigenlijk is ~100khz al genoeg voor radio maar omdat 100MHz over de lucht veel meer dekking heeft, maw een groter bereik heeft is een radio ontvanger ingesteld op MHz, een radio ziet de kabel dus gewoon als grote antenne

Berichten: 12.262

Re: Televisie- en radiosignaal

Normaliter is het 'doosje' aan de muur gewoon een filter, met 1 uitgang voor alles tussen 88-108 MHz, en de andere uitgang voor de rest (TV).

Inmiddels is het iets complexer geworden, voor digitale toepassingen. De TV band onder 88 MHz wordt praktisch niet meer gebruikt, waardoor kabelaars dat hele stuk beschikbaar hebben voor digitale modulatie. Kabel internet gebruikt bijvoorbeeld het stuk tot 6.4 MHz.
Victory through technology

Reageer