Breukrek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 388

Breukrek

Hoi allemaal,

Kan iemand me vertellen hoe ik uit een trekproef de breukrek kan berekenen?

Google zegt me dat dit simpelweg de verlenging is zonder het terugveren. Daar kan ik ook inkomen, alleen weet ik niet hoe ik die uit de trekproef haal.

Het zit namelijk zo: we hebben een staaf die aan de twee uiteindes is ingeklemd en die dan uitgerokken wordt. Maar vanaf dat de kracht begint toe te nemen gaan de bekken nog meer klemmen waardoor er een grotere verplaatsing is dan de eigenlijke rek. Als dan één keer het staafje gebroken is kan ik deze twee uiteindes wel tegen elkaar leggen, maar dan heb ik niet meer de rek zonder terugvering. Want het materiaal is alweer teruggeveerd. En de maximale verplaatsing van de bekken kan ik ook niet gebruiken omdat hier die afwijking in zit door die extra klemming.

Althans dat is wat ik als uitleg krijg voor het verschil tussen bekkenverplaatsing en totale lengte na de breuk. Er zit zo een 6mm op 41mm in, best wel veel dus...

Of mag ik gewoon besluiten dat het de verplaatsing is van de bekken? Ik zou geen andere manier weten, maar dan heb ik nog steeds die fout in verband met die klemming.

Help? :D

H-V

Berichten: 5

Re: Breukrek

Hoe weet je zo zeker dat je werkstuk uit de klem glijd?

Iets ronds is als je de juiste bekken niet hebt lastig inklemmen.

Maar wellicht een andere vorm van dezelfde materiaal soort (even opp omrekenen) bied de oplossing?

Berichten: 388

Re: Breukrek

Nee, het werkstuk glijdt niet uit de klemmen, maar zijn conische bekken in een klemkop. Dus als je daaraan trekt schuift het geheel wat omlaag waardoor de klemming nog toe neemt als je begrijpt wat ik bedoel. Dus je klempkop beweegt omhoog, maar je bekken en je staaf blijven ter plaatse...

Edit:

Als je genormaliseerde trekstukken gebruikt heb je aan de twee uiteindes een verdikking die je dan "inhaakt" in je klemkoppen. Maar dat was in dit geval niet zo...

Berichten: 5

Re: Breukrek

Ik heb in het verleden ook wel eens met zo een trekbank proeven gedaan.

Hoe harder die trekt, hoe harder het klemt. Dus als het dan zou glijden, zou het nooit echt kracht kunnen zetten :D

Maar als op de pc kijkt, dan zie je toch wel wanneer er pas echt kracht op komt te staan, dus dat het werkstuk echt niet meer glijd? Als het glijd, neemt het aantal N niet toe...

Berichten: 388

Re: Breukrek

superdries schreef:Ik heb in het verleden ook wel eens met zo een trekbank proeven gedaan.

Hoe harder die trekt, hoe harder het klemt. Dus als het dan zou glijden, zou het nooit echt kracht kunnen zetten :D

Maar als op de pc kijkt, dan zie je toch wel wanneer er pas echt kracht op komt te staan, dus dat het werkstuk echt niet meer glijd? Als het glijd, neemt het aantal N niet toe...
Hij glijdt ook helemaal niet.

Je ziet inderdaad ook wanneer er kracht komt te staan, maar als de kracht begint toe te nemen gaan de bekken harder klemmen. Doordat ze harder klemmen gaan ze dus iets meer dicht, maar omdat het konische bekken zijn schuiven ze ook iets naar onder in de klemkop met als gevolg dat de verplaatsing die zichtbaar is op de PC niet helemaal overeen komt met de uitrekking van de staaf.

Berichten: 1

Re: Breukrek

Het is misschien wat laat om hier op te reageren, maar ik weet zeker dat ik hier nog mensen mee kan helpen. De breukrek bereken je door het verschil in lengte delta l te delen door je beginlengte l0. De E-modulus kan berekend worden door 2 punten van de grafiek in het lineaire deel te kiezen. De E-modulus bereken je dan met delta spanning gedeeld door delta l te doen (richtingscoëfficiënt van die rechte).

Berichten: 863

Re: Breukrek

je meet nooit de verplaatsing van de cilinder als je nauwkeurig onderzoek wilt doen
meet je op het teststuk.

Maak er een flink maatgevende verjonging in je teststuk over bijvoorbeeld 1 cm
daar plak je rekstaafje overheen die de rek meet.

of je richt er een camera oo en plakt er twee strookje papier met schaalverdeling overheen die langs elkaar kunnen glijden en trekt de staaf kapot
op die manier doet de slip in de inklemming er niet toe

Reageer