Hoge rpm met onbalans

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Hoge rpm met onbalans

Hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen.

Mijn naam is dries. Ik doe een mbo opleiding fijn mechanisch instrumentmaker. Echt een doener, en niet zo getalenteerd tussen de oren zoals de meeste mensen hier:).

Ik ben momenteel bezig een motorblok te verbouwen. Voor dit motorblok ga ik zelf een krukas fabriceren.

Even een korte uitleg wat een krukas is.

Afbeelding

Dat ronde ding in het midden is de krukas. Ik ga er vanuit dat jullie de werking begrijpen.

Nu zie je 3 gaten. 2 Balansgaten, en 1 gat waar het big-end in geperst zit.

De krukas draait rond. Vermogen word afgegeven bij ongeveer 12.000 toeren per minuut(om even duidelijk te maken om wat voor toerentallen het gaat... oplopend tot 16.000).

Nu zit er aan de krukwang, een drijfstang. Deze zorgt voor onbalans. Om dit op te lossen, zitten er 2 gaten, in elke krukwang.

Mijn vraag is nu... Hoe bereken ik de grootte, en de locatie vd gaten.

Ik kan dit wel namaken, maar ik verander sommige maten. De slag wordt korter, big end pen wordt 16 mm ipv 14 mm. enz enz.

Wellicht een beetje een omslachtig verhaal, vraag gerust verder, ik sta open voor uitleg en evt meer plaatjes vd krukas.

BVD

Dries

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoge rpm met onbalans

balansgaten worden doorgaans pas op punt gezet bij de uitlijning, en hiervoor dient de krukas, met de poulie naar de nokkenas en het vliegwiel compleet te zijn gemonteerd.

edit: even naar de foto gekeken, en dit ziet er een wteetaktblokje uit. in dat geval: negeer mijn opmerking over de poulie naar de nokkenas, ga er gewoon van uit dat de krukas compleet gemonteerd uitgelijnd wordt, met eender welke poulies er ook opzitten.

Berichten: 5

Re: Hoge rpm met onbalans

2 takt inderdaad.

Veel meer komt er niet op. aan 1 kant een klein tandwiel, andere kant een stator vd onsteking.

Dries

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoge rpm met onbalans

Wat is juist de bedoeling van deze aanpassingen?

indien het is om het blokje te "optimaliseren", heb je al "modern engine tuning" van A. Graham Bell, een authoriteit op het gebied van 4takt benzinemotoren, gelezen? Hij heeft er nog een dat nog meer in detail handelt, de naam weet ik niet juist maar het zou heel goed "blueprinting petrol engines" kunnen zijn, of toch iets dat er heel erg op lijkt.

De eerste is een aanrader, de tweede heb ik nog niet gelezen, omdat daarvan het doel mij voorbijgaat.

Er staan een heleboel nuttige tips in, die mits het nodige denkwerk ook voor tweetaktjes gelden...

Berichten: 5

Re: Hoge rpm met onbalans

Dat eerste boek heb ik jaren terug al gekocht. Hier staat echter niet de info in die ik zoek.

dries

Berichten: 1.007

Re: Hoge rpm met onbalans

Hoi Dries. Ik ken je van het puchforum (mijn nickname is daar Jaap). Ik heb eens even gekeken naar je probleem, maar zelfs in de meest vereenvoudige vorm, wordt het al snel best ingewikkeld (en dus veel werk). Zelfs als je daar uit komt, kun je je afvragen in hoeverre de resultaten bruikbaar zijn, aangezien we dan waarschijnlijk een hoop zaken verwaarlozen die in werkelijkheid weldegelijk belangrijk zijn. Ik denk dat het het minste werk is, maar voornamelijk het best is, om het wiel niet opnieuw uit te vinden en te zorgen dat je ergens richtlijnen voor het balanceren van de krukas kunt bemachtigen. Hier zijn ongetwijfeld boeken over te vinden (bibliotheek?). Wij kunnen je waarschijnlijk dan wel helpen met de wiskunde-/mechanicakant. Succes.

Reageer