Stoechiometrie: verbranding van koolwaterstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Stoechiometrie: verbranding van koolwaterstof

Ik heb een vraagstuk i.v.m. Stoechiometrie waar ik een probleempje bij heb.

De gassen die na verbranding van 1000 ml van een gasvormig koolwaterstof bij een bepaald druk en temperatuur vrijkomen, worden geleid over CaCl2 (neemt H2O op) en vervolgens door een KOH-oplossing (neemt CO2 op). Door wegen blijkt dat CaCl2 3,825 gram opneemt en dat de KOH-oplossing 7,480 gram opneemt. Bepaal de brutoformule van de koolwaterstofverbinding, als het volume van 1,360 gram O2 bij de bovenvermelde druk eveneens 1 liter is.

Ik had al zitten denken aan de algemene gaswet maar ik kom er niet direct uit. Het enige wat ik tot nu toe heb is de reactievergelijking (zonder voorgetallen).

Cx Hy + O2 --> H2O + CO2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stoechiometrie: verbranding van koolwaterstof

Maar die voorgetallen zul je toch echt toe moeten voegen, ook vóór CxHy, dus zo:

a CxHy ---> ..... H2O + ..... CO2

Dit is een 'drie vergelijkingen met drie onbekenden' probleem.

Je weet hoeveel gram H2O en CO2 er gevormd is en dus weet je ook hoeveel molen van elk. Dat zijn al twee vergelijkingen.

Je begon met 1000 ml koolwaterstofgas. Maar hoeveel molen is dat? Nou, de tip is dat bij die druk 1,360 gram O2 ook 1 liter is. Hoeveel mol O2 is dat per liter? Dus hoeveel mol koolwaterstof heb je dan in 1000 ml. Dat is dus a en daarna kun je x en y eenvoudig berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Stoechiometrie: verbranding van koolwaterstof

Ruben01 schreef:Ik heb een vraagstuk i.v.m. Stoechiometrie waar ik een probleempje bij heb.

De gassen die na verbranding van 1000 ml van een gasvormig koolwaterstof bij een bepaald druk en temperatuur vrijkomen, worden geleid over CaCl2 (neemt H2O op) en vervolgens door een KOH-oplossing (neemt CO2 op). Door wegen blijkt dat CaCl2 3,825 gram opneemt en dat de KOH-oplossing 7,480 gram opneemt. Bepaal de brutoformule van de koolwaterstofverbinding, als het volume van 1,360 gram O2 bij de bovenvermelde druk eveneens 1 liter is.

Cx Hy + O2 --> H2O + CO2
De chemische vgl is in orde.

1ste stap) Doordat het gewicht van CO2 en van H2O is gegeven kan je het aantal mol bepalen door het gewicht te delen door molaire massa.

2de stap) nu gebruik je de kleinste hoeveelheid mol om X en Y te vinden.

3de stap) het aanpassen van de voorgetallen zodat de gewichten in de reactei kloppen (g begin = g eind)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Stoechiometrie: verbranding van koolwaterstof

Het is gelukt, ik kom als oplossing C4H10 uit.

Nog een goeie 50 oefeningen te gaan :D . Het kan dus zijn dat ik hier nog wel een aantal keer langskom met mijn chemische problemen.

Bedankt voor de hulp !!

Reageer