Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 308

Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Ik moet 2tal proeven in elkaar steken om met een microscoop de brekingsindex en de dikte van een metaaldraadje te bepalen...

Voor de dikte van een metaaldraadje had ik :

1)metaaldraadje tussen 2 glasplaten spannen

2)de afstand meten van het begin van de onderste glasplaat tot waar het draadje zit(l)

3)met microscoop en de microschaal de afstand tussen de teruggekaatste spectrumlijnen aflezen(f)

4)in de formule : 1/2 * lambda/f = d/l invullen, want we hebben alle gegevens dan (lambda is de golflengte van het licht dat een Natriumlamp uitzend (die is monochromatisch dacht ik))

5)daaruit haal je de dikte van het voorwerp(d)

Voor die brekingsindex ben ik het niet zo zeker, maar denk dat dit zo kan

1) glasplaat op microscoop leggen

3) de dikte (D) van de glasplaat bepalen (eventueel met dat ufo-vormig toestelletje dat je vorig semester bij OBA nodig had)

2) de optische dikte d van die plaat bepalen (maar dan moet ik eerst weten wat dit is en hoe je die bepaald)

4) de brekingsindex wordt gegeven door dikte van de glasplaat gedeeld door de optische dikte...

Help?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Ik moet 2tal proeven in elkaar steken om met een microscoop de brekingsindex en de dikte van een metaaldraadje te bepalen...


brekingsindex van een glazen plaatje bedoel ik, ze hebben niets met elkaar te maken hoor (denk ik toch)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Trek eens een halfuurtje uit voor onze handleiding voor Google !!

Dan vind je misschien vaker wat je zoekt :D

Google define: optical thickness

Verder ken ik dit proefje niet, en zie zo gauw niet waar het heen moet ook :D

Het verband tussen dikte, optische dikte en brekingsindex is mij onbekend en komt me in eerste instantie onlogisch voor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Ok...Trouwens proef is ivm goniometrie...tangens van de hoek is de dikte :D (aanliggende/overstaande = tangens = dikte)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Hmm vond wel lengtemeting en diktemeting weet ik ook intussen...Ik weet ook wat optische dikte is, maar helaas vind ik geen manier om het te meten...Tips iemand?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Volgens mij is dat een kwestie van intensiteit meten vóór en ná het passeren van een bepaalde dikte (bijv die van je voorwerpglaasje), en dan aan de hand daarvan de dikte uitrekenen waarbij evenveel licht is geabsorbeerd en verstrooid als in dat wiki-lemma wordt genoemd.

En dan snap ik nog steeds niet wat je daar nou mee moet. Ten eerste omdat die luchtlaag tussen de twee glaasjes roet in het eten gooit, wat de inwendige reflectie compleet overhoop gooit, ten tweede ook al niet hoe je daar een afstand tussen twee glaasjes (=dikte van je draad) mee zou kunnen bepalen, of zelfs maar een brekingsindex (waarvan ik óók al niet zie wat we daarmee moeten ivm die draaddikte)

NB: ik zeg niet dat het onzin is. Ik zeg slechts dat ik de zin niet zie.... :D Maar er is heel veel dat ik niet weet....... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Heb nog beter idee :D Ik gebruik de wet van Snellius en zo kom ik aan 2sinuswaarden en het quotient = brekingsindex

voor de dikte van de draad doe ik andere proef met interferentie
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Opgelost

Optische dikte = afstand die je kan aflezen met de fijnregelaar op een microscoop tussen het scherpstellen op de bovenkant, respectievelijk onderkant van je doorzichtig plaatje
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Jippie.... :D

Wie heeft die heerlijke term verzonnen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Die "definitie" van Keith is nu niet bepaald een natuurkundig correcte definitie.
Optical thickness is the depth of a material or medium in which the intensity of light (or other radiation) of a given frequency is reduced by a factor of 1 / e. In rough terms 1/3 of the light is absorbed within one optical thickness depth.
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_thickness

Hier staat nog wat info over de relatie tussen brekingsindex en optische dikte.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Zei ik ook niet...Ik weet wat optische dikte is maar vond nergens hoe je die eenvoudig bepaald...Dus deed ik maar iets en de uitkomst van het experiment komt overeen met een theoretische waarde, dus ik veronderstel dat de meetmethode correct is.
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Zei ik ook niet...Ik weet wat optische dikte is ..//..
Ja, maar al heb je die niet zelf verzonnen, helaas komt die term niet overeen met wat natuurkundig onder die term wordt verstaan, en zo komen mensen toch op het verkeerde been.

Binnen één vakgebied zou het niet moeten kunnen dat één uitdrukking voor twee geheel verschillende zaken wordt gebruikt. De microscopenfabrikanten hadden beter iets anders kunnen verzinnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Weet ik, het is zeer vervelend...Mss is er uiteindelijk niet zo'n groot verschil tussen de twee (in waarde dan)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Weet ik, het is zeer vervelend...Mss is er uiteindelijk niet zo'n groot verschil tussen de twee (in waarde dan)
Ook in cijfers, want de optische dikte van een fatsoenlijk stuk glas loopt zeker in de decimeters.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Wat is de optische dikte en hoe bepaal je deze?

Ook van een simpel draagglaasje?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Reageer