Dobbershift en hydratiële hydrogeniteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Dobbershift en hydrati

Kan iemand mij iets meer vertellen over Dobbershift en hydratiële hydrogeniteit?
Everything is chemistry.

Berichten: 8.614

Re: Dobbershift en hydrati

Google geeft niets, zelfs niet bij verengelsing. Weet je zeker dat je het juist gespeld hebt? Zou je misschien iets meer contextuele informatie kunnen geven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Dobbershift en hydrati

Het heeft iets te maken met grondtoestand en geëxciteerde toestanden(in dit geval eigenlijk van chlorofyl in planten).

Elektronen kunnen verdeeld worden s- en p-orbitalen. En ik geloof dat we de p-orbitalen kunnen opsplitsen in High Occupied Molecular Orbitalen en Low Occupied Molecular Orbitalen.

Zou Dobbershift kunnen zijn dat als chlorofyl fotonen opvangt, het fotonen met lagere golflengte weer kan uitzenden(fluorescentie)?
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dobbershift en hydrati

Dit riekt naar het doppler effect. Lijkt me dus een typische typo. Kan je de andere term nogmaals nakijken op spelling of meer context verschaffen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Dobbershift en hydrati

Lijkt me inderdaad Doppler-shift. Maar wat hydratiele hydrogeniteit is, is me een nog groter raadsel. Lijkt me een krampachtige vernederlandsing van een bepaalde term, die bovendien verkeerd is verstaan.

Dingen als "hydrational" en " heterogeneity" komen in me op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: Dobbershift en hydrati

'Hydration heterogeneity' lijkt te bestaan, maar Google geeft geen directe aanwijzingen die naar de betekenis kunnen leiden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Dobbershift en hydrati

Het zijn termen die ik in de les heb opgevangen en ja, het ging nogal snel.

Dat het doppler-shift is ipv dobber-shift, da lijkt me idd duidelijk.

Maar wat die hydratiële hydrogeniteit betreft of wat het ook moge zijn... ja, daar weet ik het ook niet meer...

Dat zal ik dan wel heel serieus misverstaan hebben.
Everything is chemistry.

Reageer