Lipide-analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Lipide-analyse

Ook had ik 'n paar vraagjes ivm lipide-analyse. Ook hier ben ik niet zeker van mijn antwoorden.

-In het TLC eluens(CHCl3:MeOH:0.2% CaCl2(60:35:7)) zit ook calcium. Waarom zouden we dit doen?

Wat dit betreft, weet ik het eigenlijk niet. Het enige wat ik kan bedenken dat die Ca2+ msh de negatief geladen groepen op fosfaatgroepen(zoals bij vb. fosfolipiden) stabiliseert.

-TLC platen kunnen ook met Primuline gekleurd worden. Waarom kleurt deze stof lipiden op een TLC-plaat? Bindt de stof covalent of niet-covalent aan lipiden?

Primuline is een aromaat, dus ik denk dat primuline kleurt na bestraling met een laser. Dit leidt tot emissie van een bepaalde golflengte, want de dubbele bindingen in de aromaat kunnen fotonen van bepaalde golflengte absorberen en daarna worden er fotonen van iets langere golflengte opnieuw geëmitteerd. En ik zou zeggen dat de kleurstof covalent bindt. Zou dat kunnen?
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Lipide-analyse

Ondertussen heb ik de antwoorden zelf al gevonden. Het is te zeggen, de prof was deze morgen zo vriendelijk om 'n woordje uitleg te geven.

- Er wordt Ca2+ bijgevoegd om te interageren met de negatieve ladingen op de fosfaatgroepen van fosfolipiden.

Dit belet dat de fosfaatgroepen gaan interageren met de silica en zo ionische bindingen vormen. We mogen ook niet teveel Ca2+ toevoegen, anders gaat dit neerslaan.

- Primuline lijkt qua 3D-structuur op fosfolipiden. Wanneer we de TLC-plaat drogen, dan gaan dus de solventmoleculen weg. En dan gaat primuline samen met de fosfolipiden micellen vormen. De binding van primuline met de lipiden is dus niet-covalent.
Everything is chemistry.

Reageer