Vermogen van een motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Vermogen van een motor

Steenkool valt verticaal met 40 kg/sec uit een trechter op een horizontaal bewegende band. Indien de band beweegt met 4m/sec, wat is het vermogen van de motor die de band aandrijft? Neem aan dat er 5% van de energie verloren gaat onder de vorm van wrijving.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vermogen van een motor

Ik neem aan dat de band horizontaal beweegt.

De horizontale snelheid van de steenkool is 0 als die op de band valt en 4 m/s daarna.

Kinetische energie toename is 0,5 m.v2

Vermogen is energietoename per sec, dus neem voor m 40 kg/s

Vermogen inclusief verlies = { 0,5 * 40 kg/s * (4 m/s)2 } / 0.95 = 337 kg.m2/s3 = 337 Nm/s = 337 W
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vermogen van een motor

{ 0,5 * 40 kg/s * (4 m/s)2 } / 0.95


Moet dit niet zijn: { 0,5 * 40 kg/s * (4 m/s)2 } * 0.95 ?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vermogen van een motor

Moest de uitkomst van Fred goed zijn, wat is er dan fout met de volgende redenering?

'Vermogen is arbeid per tijdseenheid'

Op 1 seconde tijd vervoert de band 40kg steenkool 4 meter ver. De arbeid is F*dr, de dracht is hier m*g, en 'dr' is 4. Dus de verrichte arbeid op één seconde: 40 * 10 * 4 = 1600W..

Die 10 is de valversnelling, omdat ik even uit het hoofd moest rekenen.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Vermogen van een motor

raintjah schreef:Moest de uitkomst van Fred goed zijn, wat is er dan fout met de volgende redenering?

'Vermogen is arbeid per tijdseenheid'

Op 1 seconde tijd vervoert de band 40kg steenkool 4 meter ver. De arbeid is F*dr, de dracht is hier m*g, en 'dr' is 4. Dus de verrichte arbeid op één seconde: 40 * 10 * 4 = 1600W..

Die 10 is de valversnelling, omdat ik even uit het hoofd moest rekenen.
Arbeid is F.dr, let op het scalair product. De zwaartekracht die jij beschouwt staat loodrecht op de verplaatsing en levert geen arbeid. (Want het scalair product is 0)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vermogen van een motor

Achja, rats vergeten :D

Dat heb ik altijd raar gevonden aan die definitie van arbeid, maarja: definitie is definitie.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 31

Re: Vermogen van een motor

Moet dit niet zijn: { 0,5 * 40 kg/s * (4 m/s)2 } * 0.95 ?


en volgens deze redenering zou het geleverde vermogen kleiner zijn dan de toename in kinetische energie van het materiaal, delen dus ;) (Procentueel gezien deel je door 95 en vermenigvuldig je met 100 :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vermogen van een motor

Wat je ook niet moet vergeten bij het rekenen met grote krachten is de 'exacte' valssnelhied en G is geen 10.

Je mag voor G nemen de waarde (zoek het even op) 9,81 Amsterdam. Verschil? 2%.

Gn=9,80665

Hiermee neemt de 'absolute fout' met 2% af.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vermogen van een motor

Rogresalor schreef:Wat je ook niet moet vergeten bij het rekenen met grote krachten is de 'exacte' valssnelhied en G is geen 10.

Je mag voor G nemen de waarde (zoek het even op) 9,81 Amsterdam. Verschil? 2%.

Gn=9,80665

Hiermee neemt de 'absolute fout' met 2% af.
punt één is het kleine g, grote G is de zwaartekrachtconstante van Cavendish, da's een hele andere.

punt 2 heeft die niets met het probleem vandoen, (zie bericht Akarai) dus opmerken dat die geen 10 maar ongeveer 9,8 m/s² is brengt ons helaas niet verder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vermogen van een motor

Alhoewel vast goed bedoeld, is dit niet een al te zinnige post, Rogresalor. Als je een post van 5 maanden bumpt, kijk dan even of je bijdrage echt iets toevoegt (sowieso natuurlijk, maar als je een oud topic omhoog haalt extra :D ).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 74

Re: Vermogen van een motor

Kotje, je hebt bij je vraag niet vermeld waar die lopende band zich bevindt. Waar ik aan denk is het volgende. Als je mijnbouw op een planetoïde uitvoert is dan het benodigde vermogen voor de band hetzelfde als wanneer deze zich op de aarde bevindt? Als er een verschil is, is dat dan verwaarloosbaar klein?

Reageer