Simpele oplossingen over het hoofd zien

Moderator: Rhiannon

Berichten: 379

Simpele oplossingen over het hoofd zien

Ik heb een zeer vaak voorkomend probleem en dat is dat ik simpele oplossingen niet zie . Ik zoek altijd onbewust de moeilijkste oplossing voor een makkelijk probleem . Weet iemand hoe dit komt ?

[edit door Miels: "Wie heeft hetzelfde probleem" is geen titel die de lading van je vraag dekt. Ik heb 'm daarom aangepast. Probeer hier voortaan aub rekening mee te houden]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Dat komt me heel bekend voor... ik heb het namelijk ook wel eens :D

Het komt volgens mij doordat je denkt dat de simpelste oplossing te makkelijk is. Je denkt dat ze een ingewikkelder antwoord zoeken, terwijl dat niet zo is.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 379

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Meestal zie ik het simpele antwoord neit eens

Berichten: 1.780

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Ik zoek altijd onbewust de moeilijkste oplossing voor een makkelijk probleem . Weet iemand hoe dit komt ?
Het altijd zoeken naar de makkelijkste oplossing heeft vaak te maken met luiheid of gebrek aan middelen, maar die stelling kun je niet zomaar omdraaien, vermoed ik.

Overigens, het verschijnsel bij jou beperkt zich geloof ik niet alleen tot het oplossen van problemen. Die naam van je mag er ook wezen. :D
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Inderdaad, hij had zich ook gewoon c kunnen noemen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Dat is niet de snelheid van licht hoor. (Er staat niet eens een eenheid erachter) :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Dat is niet de snelheid van licht hoor. (Er staat niet eens een eenheid erachter) :D
volgens mijn BINAS wél, als we er tenminste die eenheid km/s achter denken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Ik heb een zeer vaak voorkomend probleem en dat is dat ik simpele oplossingen niet zie . Ik zoek altijd onbewust de moeilijkste oplossing voor een makkelijk probleem . Weet iemand hoe dit komt ?
Waarschijnlijk weinig anders dan een gebrek aan ervaring, waardoor je vaak eerst in details duikt die je meent te kennen ipv eerst eens rustig achteroverleunend de grote lijn te zoeken. En dat gaat dus vanzelf over. Ten eerste omdat je in de loop van de jaren meer kennis krijgt, een groter "denkraam" (© Marten Toonder) , ten tweede omdat je er in de loop van de jaren achter komt dat in de meeste gevallen alleen de grote lijn óók volstaat, of anders minstens de ideale lijn is om, eenmaal vastgesteld, de details aan vast te gaan plakken. Ipv andersom. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

ik kan je gerust stellen ik heb het ook hoor. :D Vooral met wiskunde. Ik denk dat dat komt omdat je eerst een aantal sommen hebt waarbij je goed moet nadenken en daarna krijg je meestal nog een simpele opgave (of een mix van simpel en moeilijk) en dan ga je vanzelf nog lastig denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

volgens mijn BINAS wél, als we er tenminste die eenheid km/s achter denken.
Ja, natuurlijk :D Maar zijn nick is geen snelheid ergo geen lichtsnelheid.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 1.780

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Waarschijnlijk weinig anders dan een gebrek aan ervaring, waardoor je vaak eerst in details duikt die je meent te kennen ipv eerst eens rustig achteroverleunend de grote lijn te zoeken.
Ja, maar gebrek aan ervaring heeft iedereen als hij/zij ergens aan begint. Toch heeft niet iedereen hier last van. Het onderscheidend criterium is dus wrsch. onzekerheid, een vorm van faalangst o.i.d.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 379

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Wiskunde het perfecte voorbeeld als ik een bv een stelling moet bewijzen gebruik ik altijd het moeilijkere dan het eigenlijk is.

Berichten: 254

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Het komt volgens mij door het geen je hersens heeft opgeslagen, als een probleem zich voor doet, dan zoekt de hersens naar aanverwanten gebeurtenissen om hierin de oplossing te vinden. Als een probleem niet veel aanverwante gebeurtenissen heeft in de opslag van de hersens, zal de eenvoudige oplossing niet meteen gevonden worden.

Bovenstaande is volgens mij de reden dat de simpele oplossing niet meteen gevonden wordt, de hersens zoekt lang in de aanverwante momenten/gebeurtenissen om een oplossing te vinden die te maken hebben met het probleem. Als dat voltooid is komt er pas een inval/helder moment waardoor je wel de oplossing ziet. Dat heldere moment komt voort uit al de door gespitte momenten in de hersens, waardoor schakelingen ontstaan met oude gegevens en het probleem wat zich voor doet……een Eureka moment….roept dan een uitvinder.

Gr. Sign

Berichten: 379

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

Daarentegen heb ik het over het algemaan veel makkelijker wanneer het probleem niet echt voor de hand ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Simpele oplossingen over het hoofd zien

gewoonlijk wordt er in een bewijs of stelling al zo duidelijk en beknopt mogelijk weergegeven wat men wil definieren. Daarom is het moeilijker om het nòg eenvoudiger te maken of hetzelfde te bekomen. Als je iets wil oplossen verzamel je zoveel mogelijk kennis die je hebt en probeer je een antwoord te construeren met de werktuigen die je hebt. Als er dan een aantal werktuigen ontbreken moet je al creatief worden en omwegen beginnen maken.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Reageer