Gestoken, maar door wat?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

Gestoken, maar door wat?

Ik krijg sinds de eerste zomermaanden regelmatig bezoek van één of ander geelzwart insect, ze vliegen steeds maar weer door mijn raam naar binnen. Aan het begin van de zomer had ik zelfs 5 'jonkies' op mijn Veluxraam zitten.

Helaas ben ik één van die mensen die moeite heeft om het onderscheid te kunnen maken tussen bijen, wespen, horzels en god weet wat allemaal nog meer.

Een paar dagen geleden werd ik ruw uit mijn slaap gewekt doordat dit beestje mij stak. Er kwam een rode bult op die plaats en dit stukje huid was erg pijnlijk voor een aantal uren. Ik heb geen last gehad van jeuk.

Het beestje maakt één of ander zoemgeluid maar het zou normaal geen bij kunnen zijn aangezien er voor zo ver ik het kon zien geen angel in mijn huid zat (de angel van een bij heeft weerhaakjes waardoor die in de huid blijft zitten).

Hoe weet ik nu wat voor beest mij heeft gestoken?

Wanneer ik een volgende zomer weer veel last heb van bijen/wespen/horzels en er elke dag meerdere keren ééntje binnen komt gevlogen heeft de gemeente dan de plicht om hier iets aan te doen?

Ik houd van de natuur en ik vind het niet erg wanneer er af en toe eens een bij/wesp komt binnengevlogen in de zomer maar nu was het wel heel erg extreem.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gestoken, maar door wat?

Dit klinkt als een daas/brems/steekvlieg. Van die krengen heb ik ook vaak genoeg last gehad. De beten van die beesten zorgen voor een paar uur lang een zeurderige pijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Gestoken, maar door wat?

Of de gemeente er iets aan doet is maar te bezien natuurlijk. Wespennesten en dergelijke zullen ze wel voor je opruimen, maar dan moet je wel weten waar ze zitten.

Misschien gewoon aan de gang met een spuitbus pyrethrine? Daarmee leggen ze vrij snel het loodje (minuut of 10), en bovendien laat het meestal een residu achter dat een tijdje een afstotende werking heeft. Het is overigens giftig voor vrijwel alle vliegende insecten, dus wat het beestje precies is maakt niet zoveel uit.
Victory through technology

Reageer