Vooroordelen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7

Vooroordelen

Hallo,

Kan iemand mij een logische redenering geven over het feit dat mensen vooroordelen hebben?

Als jij een persoon voor het eerst ziet, krijg je vooroordelen over dat persoon. Je gaat een bepaald beeld crieeren over dat persoon, van 'hoe' jij denkt hoe hij in elkaar zit. Vaak kan dat negatief of positief zijn.

Vaak zoeken mensen elkaar op die samen op één lijn staan. Omdat je je dan prettiger voelt bij dat persoon.

Als je dat persoon nog niet kent, waarom denken veel mensen in de meeste gevallen vaak slecht over dat persoon?

Mensen kijken naar hun kleding, structuur, achtergrond, afkomst et cetera.. en dan trekken ze vooroordelen..

Dat komt vaak neer op reacties van ' Hij draagt zwarte kleding, dus het is een Gothic'

'wij zijn toch allemaal mensen'

Berichten: 4.546

Re: Vooroordelen

Dat doen we omdat het makkelijk is voor ons, we brengen op die manier structuur aan in onze wereld. Zoals je zelf al zegt, levert dat nare situaties op als de vooroordelen negatief zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vooroordelen

"Onbekend maakt onbemind". Van het onbekende gaat dreiging en angst uit.

Daarom is het belangrijk levenslang te blijven leren en studeren aan alle facetten van het leven.

Berichten: 3.165

Re: Vooroordelen

Waar vooroordelen vandaan komen? Volgens mij is dat nogal éénvoudig.

Bepaalde eigenschappen komen meer voor in bepaalde subpopulaties. Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze eigenschappen allemaal voorkomen bij een willekeurig lid van deze subpopulatie al is de kans duidelijk groter, in vergelijking met een lid van de totale populatie, voor elk van deze eigenschappen dat deze voorkomt bij dit lid van de subpopulatie.

Doordat mensen graag in hokjes denken, om alles overzichtelijk te maken voor zichzelf, zijn veel mensen geneigd om de eigenschappen van een subpopulatie te verbinden met een lid van de subpopulatie.

Concreet voorbeeld.

- Een groter percentage van de Marokkanen is crimineel dan het percentage van alle Nederlanders

- Mohammed is een Marokkaan.

- Dus Mohammed is een crimineel

De laatste redenering klopt natuurlijk niet maar voor een minder intelligent, verstandig of scherp iemand is het verleidelijk om deze conclusie te trekken.

Edit: Ik had nog niet op Wikipedia gekeken maar ik zie nu dat Wikipedia hetzelfde zegt. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Vooroordelen

De laatste redenering klopt natuurlijk niet maar voor een minder intelligent, verstandig of scherp iemand is het verleidelijk om deze conclusie te trekken.
Dus mensen met vooroordelen zijn gewoon zo dom als een koe? :D

Berichten: 3.165

Re: Vooroordelen

Dus mensen met vooroordelen zijn gewoon zo dom als een koe? 8-)
Dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne. :D

Dus...
De laatste redenering klopt natuurlijk niet maar voor een minder intelligent, verstandig of scherp iemand is het verleidelijk om deze conclusie te trekken.
Mensen die vooroordelen hebben zullen mi in het algemeen minder intelligent, verstandig en/of scherp zijn.

Ik stel dat een kenmerk van wijsheid, intelligentie en scherpte is dat je een individu makkelijker kan onderscheiden van een populatie.

Verdere vragen.

Heeft iederéén last van vooroordelen maar de één veel meer dan de ander of zou een deel van de mensen totaal geen vooroordelen hebben?

Zijn er nog verschillende soorten vooroordelen waarbij het ene soort erger/minder erg is dan de andere? Komt het ene soort vooroordelen meer voor dan de andere soorten bij mensen die bepaalde eigenschappen hebben.

Zijn vooroordelen enkel negatief of zijn er ook nog positieve aspecten verbonden met vooroordelen?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Vooroordelen

Dus als ik zeg "Marokkanen zijn over het algemeen crimineler" klopt dit wel weer?

Maar nog even terug over de minder intelligente medemens met vooroordelen:

Pietje heeft met zijn kale koppie een IQ van 94, hij heeft gehoord dat Marokkanen over het algemeen crimineler zijn dan zijn autochtone medemens.

Onderweg naar school komt hij elke morgen als hij over de linkerzijde van de weg op de stoep wandeld vier Marokkanen tegen die elk afzonderlijk zijn tegengestelde richting oplopen.

De stoep aan de rechterzijde daar komt Pietje vreemd genoeg vier Hollandse jongens tegen, ook elke morgen en ook afzonderlijk.

Pietje denkt; "***! Ik neem de stoep aan mijn rechterzijde, voor je het weet is mijn portemonnee pleitte".

Henkie zit bij Pietje in de klas en is gezegend met een IQ van 114, ook hem is opgevallen wie hij tegenkomt op welke stoep, maar denkt: School is aan de linkerzijde van de weg, dus waarom zou ik aan de linkerzijde op de stoep gaan lopen? Mijn Marokkanse medemens mag dan over het algemeen crimineler zijn, maar dat zegt helemaal niks over deze individuen die ik elke morgen tegenkom".

Aan het eind van het schooljaar blijkt dat Pietje zijn portemonnee onderweg drie keer gegapt is en de portemonnee van Henkie vier keer wat statistisch (geen idee overigens; ter illustratie) wel ongeveer overeen komt met het verschil in cijfertjes in de onderzoeken naar criminaliteit onder autochtone en Marokkaanse jongeren.


Moet Pietje zijn IQ-test nog eens over doen?

Berichten: 1.780

Re: Vooroordelen

Iedereen heeft vooroordelen.

Zelf ben ik altijd erg geschokt om op reis te moeten constateren dat Duitsers meestal zo verdomde aardig en behulpzaam zijn. Zoiets zet je hele wereldbeeld op z'n kop. Na terugkomst moet ik dan snel een avond naar de boulevard in Noordwijk om een en ander weer recht te zetten.

Maar serieus:

Vooroordelen geven structuur en versterken het eigen groepsgevoel, de eigen gemeenschap. Door je af te zetten voel je je sterker, kleinschalig (het kind dat gepest wordt in de klas), grootschalig (wij tegen de moffen).

Iedereen heeft vooroordelen.

Alleen als je dat beseft, kun je er wat tegen doen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Vooroordelen

Johan2 schreef:Iedereen heeft vooroordelen.

Zelf ben ik altijd erg geschokt om op reis te moeten constateren dat Duitsers meestal zo verdomde aardig en behulpzaam zijn. Zoiets zet je hele wereldbeeld op z'n kop. Na terugkomst moet ik dan snel een avond naar de boulevard in Noordwijk om een en ander weer recht te zetten.
:D Gek, bij mij werkt het nou net andersom. Wereldbeeld wordt in Noordwijk op z'n kop gezet, moet af en toe terug naar Duitsland om het weer recht te zetten. Mijn arme (Duitse) vader, die na jaren in Nederland zijn accent nog niet kwijt was en die ons (Duitse kids) vaak naar Noordwijk meenam om ons een stranduitje te gunnen, kocht uiteindelijk een button met de tekst: "I'm not a tourist, I live here".
Maar serieus:

Vooroordelen geven structuur en versterken het eigen groepsgevoel, de eigen gemeenschap. Door je af te zetten voel je je sterker, kleinschalig (het kind dat gepest wordt in de klas), grootschalig (wij tegen de moffen).
Ook dat, maar ook denk ik dat een bepaalde wens om controle te hebben over de situatie, leefomgeving, etc. een grote rol speelt. De angst waar thermo1945 over spreekt, en dan niet in de zin "alles wat anders is, zou gevaarlijk kunnen zijn" maar meer: "iedereen die anders is kan onze gemeenschap veranderen, willen wij dat wel?" Bestaande structuren worden misschien wel op z'n kop gezet, als de "vreemdeling" teveel invloed krijgt. Of het nu de Westerling is die zich in het Oosten van het land vestigt, de Turkse familie die intrekt in een wijk die voorheen weinig tot geen allochtone bewoners had, iedere nieuwkomer in een bestaande gemeenschap krijgt met een bepaalde weerstand te maken.
Iedereen heeft vooroordelen.

Alleen als je dat beseft, kun je er wat tegen doen.
Zeker weten.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 1.780

Re: Vooroordelen

:D Gek, bij mij werkt het nou net andersom. ...
Ik wist dat je zou reageren. :D

Heb nu verder ff geen tijd.

Tschüß
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vooroordelen

Zoals Johan2 zei: iedereen heeft vooroordelen. En de uitleg is niet zeer eenvoudig. Heel in het kort komt het erop neer dat wij cognitieve taken uitvoeren m.b.v. schema's, die ons helpen bij het vatten van de wereld. Die schema's bevatten nogal eens fouten.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Vooroordelen

goh ben teleurgesteld in de reacties :D dit is toch het wetenschapsforum?

Wel dan:

Bedenk dat onze voorouders 'met' vooroordelen een pak langer leefden dan deze die dat minder hadden.

Voor elk gedrag dat een levend wezen vertoont bestaat een rationele verklaring die in zijn ontstaan tot nut is geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vooroordelen

Ik ben het op dit punt met je eens Gray, dat dit wel degelijk beter onderbouwd kan worden. Ik verplaats het daartoe naar het psychologieforum.

Berichten: 1.780

Re: Vooroordelen

Voor elk gedrag dat een levend wezen vertoont bestaat een rationele verklaring die in zijn ontstaan tot nut is geweest.
Neen! Of je moet de definitie van nut zo ver oprekken dat er altijd wel iets nuttigs valt te ontdekken, b.v. dat kannibalisme het groepsgebeuren en anorexia het zelfbeeld versterkt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 991

Re: Vooroordelen

Gray schreef:goh ben teleurgesteld in de reacties :D dit is toch het wetenschapsforum?

Wel dan:

Bedenk dat onze voorouders 'met' vooroordelen een pak langer leefden dan deze die dat minder hadden.

Voor elk gedrag dat een levend wezen vertoont bestaat een rationele verklaring die in zijn ontstaan tot nut is geweest.
maar het verhaal van vooroordelen is vooral van psychische aard. niemand zal ontkennen dat ook onze hersenen en geest (meest ruime definitie) aan evolutie onderhevig is maar het probleem is dat we de psyche van onze voorouders simpelweg niet kunnen onderzoeken.

het verhaal van vooroordelen? komt die uit de periode dat we gezwind in de bomen klimden (paar miljoen jaar geleden) of is dit pas "ontstaan" toen de mens zich begon te settelen (10 000j geleden)?

Reageer