Verdeelhuizen/trafohuizen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 24

Verdeelhuizen/trafohuizen

Hallo

ik wordt altijd gefascineerd door grote electrische installaties.

De enorme meterkasten van grote bedrijven vind ik bijvoorbeeld geweldig om te zien. :D

Maar ik zou nog liever een trafohuis of verdeelhuis van binnen bekijken.

Ik begrijp helaas dat het bijna onmogelijk is voor iemand die hier geen bevoegdheid voor heeft, ooit daar binnen te komen.

Er staat niet voor niets meestal een bord: levensgevaarlijk!

Zijn er ergens foto's van te zien of alleen al informatie over hoe ze in elkaar zitten en alle electriciteit verdeeld wordt tot uiteindelijk ieder blok, huis of bedrijf?

Zijn er boeken beschikbaar met zulke informatie?

Of zijn er mensen die uit ervaring kunnen spreken?

Met vriendelijke groeten,

Robert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Bobb schreef:Zijn er boeken beschikbaar met zulke informatie?

Of zijn er mensen die uit ervaring kunnen spreken?
Boeken zijn er ongetwijfeld. Als je in de buurt van een beetje behoorlijke bibliotheek woont moet je daar eens gaan kijken.

Je kunt natuurlijk ook een opleiding elektrotechniek gaan volgen en daarna bij een elektriciteitsbedrijf gaan werken. Dat is de route die ik gevolgd heb. Dus ik kan je wel het een en ander vertellen.

Als ik het hele verhaal in 1 keer moet vertellen zit ik me een paar uur blauw te typen, dus laten we het in kleine stukjes doen. Begin eens met 1 gerichte vraag, en dan werken we stap voor stap verder.

PS: kijk eens naar deze link, dat is alvast een begin.

Berichten: 24

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Hallo Klazon,

bedankt voor je reactie en bedankt voor de link!

Het is een beetje laat om het nog goed door te lezen, dus dat wordt morgen.

Ik heb al gezocht naar titels van boeken, maar tot nog toe niet echt iets kunnen vinden.

Ik zal eens in de bieb van Rotterdam kijken. Enig idee waar ik op zou kunnen zoeken, buiten trafohuizen/verdeelhuizen?

Ik begrijp dat je onmogelijk het hele verhaal op kunt schrijven, maar als ik gerichte vragen aan je mag stellen, zou ik het ook heel erg waarderen.

Oké, een gerichte vraag...ik ben zo brutaal om er een soort van samengestelde vraag van te maken, omdat ik even geen goede enkele gerichte vraag kan bedenken, sorry :D 8-)

Kun je een trafohuis wat het laatste station is en er 230V van maakt, vergelijken met een meterkast zoals in huis, met als toevoeging dan nog de trafo om de spanning te verlagen?

Dus het komt binnen via grondkabels (losse aders of ?x?mm²) met daarop ?kV en dat wordt omgevormd door een grote transformator die er 230V van maakt.

Dan grote hoofdzekeringen van ?A en een grote draaistroommeter van ?kWh/omw.

Vervolgens wordt het verdeeld naar de kleinere zekeringen en meters voor iedere aparte kabel van ?x?mm² naar iedere straat/blok en op die kabel wordt iedere aansluiting aangesloten.

Ik ben benieuwd! :D

mvg Bobb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

In een trafostation in de straat/wijk is de trafo uiteraard het belangrijkste. Er komt middenspanning binnen en er komt laagspanning uit. Voor de middenspanning worden verschillende spanningsniveaus gebruikt. Meestal is dat 10 kV, maar er zijn ook netwerkbedrijven die 20 of 25 kV als middenspanning gebruiken.

De meeste trafostations zijn ingelust zoals dat heet. Er zit een eenvoudige schakelinrichting in met 3 schakelaars. De middenspanningskabel komt binnen op een schakelaar naar de rail, daarvandaan gaat via een tweede schakelaar de kabel verder naar het volgende trafostation.

Op een derde schakelaar aan de rail is de trafo aangesloten, en daar zitten meestal ook nog hoogspanningszekeringen tussen.

Aan de laagspanningskant wordt de trafo aangesloten op een laagspanningsrail, en daar zijn weer zekeringgroepen op aangesloten naar de kabels die de straat in gaan. Elk woonhuis wordt aan zo'n kabel aangesloten d.m.v. een aftakmof.

Aan de LS kant van de trafo zit een kWh meter. Die dient voor het vaststellen van de netverliezen en voor het bewaken van de maximale trafobelasting. En tegenwoordig wordt de trafometer ook wel gebruikt om stroomdiefstal op te sporen.

De aderdoorsnede van de kabels kan varieren, afhankelijk van de te verwachten belasting en het toelaatbare spanningsverlies.

Zowel voor de middenspanning als voor de laagspanning liggen de aderdoorsneden globaal tussen 50 en 200 mm2

Middenspanningkabels hebben altijd 3 aders, voor elke fase een. Middenspanningsnetten hebben nooit een nul, alle trafo's zijn aan de middenspanning in driehoek geschakeld.

Laagspanningskabels hebben 4 aders, daar zit nl. wel een nul in. Aan de laagspanningskant is de trafo altijd in ster geschakeld. Vaak zitten er ook nog 4 z.g. hulpaders in. Die kunnen gebruikt worden om b.v. straatlantaarns op aan te sluiten of als signaaldraden voor de tariefsturing.

Berichten: 24

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Goedemorgen Klazon,

bedankt wederom voor je reactie! :D Ik vind het heel interessant allemaal.

Ik hoop dat je het niet erg vind als ik nog even doorvraag?

Het is dus meestal niet zo dat ieder trafostation z'n eigen aparte middenspannigsaanvoer heeft, maar het is meer als een lichtgroep in een huis? Een aantal stopcontacten (trafohuizen) is parallel aan elkaar geschakeld op dezelfde 'groep'.

Ik dacht voorheen ook dat er vanaf een trafohuis één grote kabel door een wijk heen lag, maar dit zijn er dus meerdere.

In welke orde van grootte moet je dan denken? Iedere straat een eigen kabel, ieder blok, iedere wijk?

Zo'n lage spanning zorgt voor grotere verliezen dus dit zullen ze niet te lang willen maken.

Maar er kan ook niet in ieder blok een trafohuis staan dus ze moeten een middenweg zoeken, lijkt me.

Zijn hier regels voor, zoals .... eindverbruikers per kabel?

En hoe gaat dat dan bij bedrijven? Op industrieterreinen zie je vaak ook veel meer trafohuisjes staan.

In ieder station kan dus de hele verdere ring trafostations uitgeschakeld worden, alleen het volgende trafostation, of alleen de betreffende trafo.

Kan iedere straat dan ook apart uitgeschakeld worden?

Als er een nieuwe aansluiting ergens wordt aangelegd (of afgesloten), wordt toch niet de hele straat afgesloten?

Wordt zo'n aftakmof dan gewoon onder spanning gemonteerd? Dat lijkt me geen leuk werkje...

Soms hoor je wel eens dat een graafmachine een straatkabel heeft geraakt. Wat voor veiligheid klapt er dan uit en hoe groot is die wel niet?

Zijn dat nog zekeringen zoals wij ze kennen, of hele andere automaten?

Of klappen dan de hoogspanningszekeringen eruit?

Ik zag in het file dat je gisteren stuurde, dat er gesproken werd over veiligheden van 630 en 800 A, maar dat is bij 10kV.

Kun je dat dan vergelijken met een zekering van 27 kA, resp. 35 kA bij 230V?

Mvg Bobb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

De laagspanningstrafo's bestaan in verschillende vermogens. Gangbare waarden zijn 200, 400 en 630 kVA.

De aansluitwaarde van een woonhuis is meestal 7 kW, dus je zou 30 woningen aan een trafo van 200 kVA kunnen aansluiten. Maar aangezien die woningen nooit allemaal tegelijk 7 kW vragen kun je er ongeveer twee keer zo veel woningen aan hangen.

Hoeveel kabels er uit een trafostation weggaan hangt van de situatie af. Als een trafo b.v bij een zijstraat staan kunnen er b.v. 3 kabels weggaan. 1 naar de ene richting, 1 naar de andere richting en 1 de zijstraat in.

Een huisaansluiting aan een hoofdkabel wordt inderdaad onder spanning gemaakt. Maar daar gebruiken ze speciale klemmen voor. Het zijn elektrisch gezien 4 klemmen die als een ring rond de aders van de hoofdkabel wordt gelegd. De aansluitkabel naar de woning wordt eerst aangesloten in spanningsloze toestand. Daarna wordt per klem een puntschroef door de aderisolatie heen in de hoofdader gedraaid. Dat doen ze met een geisoleerde inbussleutel op een verzonken schroef. Dus de kans dat de monteur de spanning aanraakt is zeer gering.

Op industrieterreinen staan vaak meerdere trafostations. Dat komt omdat bedrijven veel meer vermogen vragen dan een woonhuis. Vaak heeft een bedrijf een eigen trafo waar verder geen andere klanten aan hangen. Hele grote klanten krijgen een middenspanningsaansluiting en hebben dan ook een eigen schakelinstallatie voor middenspanning waar dan weer meerdere (eigen) trafo's aan kunnen hangen.

Is nog niet het antwoord op al je vragen, maar het is nu bedtijd.

Berichten: 24

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Hallo

Maar als ik het goed begrijp zou er dan per trafo van 200, 400 of 630 kVA maar 60, 120 of 180 woningen van electriciteit bediend worden?

Als ik in mijn omgeving kijk, heb ik het idee dat er dan veel meer trafostations zouden moeten staan als ik zie.

In welke orde van grootte moet ik denken bij een trafohuis met een trafo van 200 kVA? Een kastje of toch meer een schuurtje?

Is het zo dat specifieke informatie voor eindverbruikers niet beschikbaar is?

Ik bedoel dat niet te achterhalen is hoe het in een bepaald gebied allemaal verdeeld en ingericht is, wat betreft verdeelstations en kabels?

Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om te weten via welke weg mijn stroom binnen komt, en waar alle huisjes die ik zie toe dienen.

Kun je aan de buitenkant al in grote lijnen zien wat er aan de binnenkant gebeurt en wat voor trafo er binnen staat?

Ik heb bijvoorbeeld schuin tegenover mijn huis een groot gebouw staan, waar ik zowat mijn hele leven mezelf al van afvraag wat daar nou binnen precies gebeurt.

Zoals je zelf al zei was er nog een andere vraag over van de vorige keer:

Wat voor veiligheden klappen er uit als er een kabel in je straat geraakt wordt bij werkzaamheden en hoe groot zijn die wel niet?

Is dat een aparte zekering of direct de middenspanningszekering? Je zegt dat er nog één of meerdere meters tussen zitten, begeven die het dan niet als er zo'n enorme stroomsterkte doorheen gaat, al is het maar erg kort?

Kun je een 10 kV zekering van 630A vergelijken met 27 kA bij laagspanning?

mvg Bobb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Even de nog openstaande vragen op een rij, met mijn antwoorden in blauw er tussen.

Maar als ik het goed begrijp zou er dan per trafo van 200, 400 of 630 kVA maar 60, 120 of 180 woningen van electriciteit bediend worden?

Als ik in mijn omgeving kijk, heb ik het idee dat er dan veel meer trafostations zouden moeten staan als ik zie.

Het gemiddelde aantal huizen per trafo ken ik niet. Als ik morgen tijd heb zal ik eens in een paar wijken de huizen en de trafo's tellen om een beter getal te krijgen. (dat kan ik vanachter mijn bureau doen)

In welke orde van grootte moet ik denken bij een trafohuis met een trafo van 200 kVA? Een kastje of toch meer een schuurtje?

Er zijn verschillende bouwvormen. Er zijn trafostations die er uit zien als een klein gebouw met 1 kamer waar alle apparatuur in staat. Dat zijn de betreedbare stations.

Maar de meeste zijn gebouwd als een stalen kast of een betonnen doos van ongeveer 2 bij 2 bij 1,5 meter. Maar alle stations zijn herkenbaar door een bord op minstens 1 deur met een waarschuwing voor hoogspanning.


Is het zo dat specifieke informatie voor eindverbruikers niet beschikbaar is?

Ik bedoel dat niet te achterhalen is hoe het in een bepaald gebied allemaal verdeeld en ingericht is, wat betreft verdeelstations en kabels?

Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om te weten via welke weg mijn stroom binnen komt, en waar alle huisjes die ik zie toe dienen.

Deze informatie is niet echt geheim, maar de elektriciteitsbedrijven lopen er ook niet mee te koop. Voor het gebied waarin ons bedrijf werkt kan ik het allemaal op de tekeningen zien, maar ik kan niet altijd zien welk huis aan welke trafo hangt. De laagspanningskabels zijn nl. vaak in ringen aangelegd, dat heet een z.g. vermaasd net, maar die mazen staan allemaal ergens open. Maar om te weten waar heb je meer gedetailleerde tekeningen nodig. Daar kan ik ook niet zonder meer bij, want voor mijn taken hoef ik dat niet te weten.

Kun je aan de buitenkant al in grote lijnen zien wat er aan de binnenkant gebeurt en wat voor trafo er binnen staat?

Nee, het enige wat je weet is dat er een verdeelrek voor middenspanning, een trafo en een verdeelrek voor laagspanning in zitten. Soms kun je aan de buitenkant zien hoe groot de trafo (waarschijnlijk) zal zijn omdat die kasten of dozen in verschillende afmetingen bestaan.

Wat voor veiligheden klappen er uit als er een kabel in je straat geraakt wordt bij werkzaamheden en hoe groot zijn die wel niet?

Dan gaat de zekering (smeltveiligheid) van die ene kabel er uit. De waarde van die zekeringen kan varieren van 100 tot 500 A.

Is dat een aparte zekering of direct de middenspanningszekering?

De middenspanningszekering gaat er in principe alleen maar uit als er een fout in de trafo optreedt.

Je zegt dat er nog één of meerdere meters tussen zitten, begeven die het dan niet als er zo'n enorme stroomsterkte doorheen gaat, al is het maar erg kort?

De meters in een trafostation zitten niet direct in de hoofdstroom, dat is onpraktisch. Er zit een stroomtrafo tussen, zodat er door de meter een "huiselijk" stroompje loopt van 5 A, terwijl er in de hoofdkabel 400 of 600 of 800 A loopt.

De stroomtrafo's hebben verzadigingskernen. D.w.z., als de primaire stroom te groot wordt door een kortsluiting, dan wordt de secundaiere stroom begrensd om de meter te beschermen.


Kun je een 10 kV zekering van 630A vergelijken met 27 kA bij laagspanning?

De stromen zijn omgekeerd evenredig met de spanningen. Dus bij een trafo van 10 kV naar 400V is de verhouding een factor 25.

Nou worden er niet zulke grote zekeringwaarden gebruikt als je nu noemt. De zekeringen aan de middenspanningskant van de trafo zijn meestal niet groter dan 100 A. En aan de LS kant houdt het bij 1000A wel op.

Berichten: 24

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Hallo Klazon,

als je dat zou willen doen :D

Hoe een vermaasd net in elkaar zit, begrijp ik niet helemaal.

Is het niet gewoon een enkele kabel die naar een bepaalde straat loopt en aan het einde van die straat (of de volgende) eindigt?

Je zegt dat de laagspanningszekeringen van 100 tot 500 A lopen, hooguit 1000A.

Maar stel dat er een zekering van 100 A voor een straat is, dan kunnen er toch maar een heel beperkt aantal huizen op die kabel aangesloten zijn? Als er een paar tegelijk elektrisch koken, wassen en drogen dan stijgt de stroomsterkte enorm.

Je zei dat 7 kW normaal is voor een huisaansluiting, maar je uit mag gaan van de helft. Dat is nog 15 A.

Dan zou je per 21 aansluitingen een kabel nodig hebben, voor de kleinste zekering van 100 A.

En hooguit 210 aansluitingen per kabel in het geval van de grootste zekering van 1000 A.

In het geval van appartementen met meerdere aansluitingen per pand, zou je dan toch erg veel korte kabels krijgen?

En ook veel trafohuizen?

Dat de meters niet direct in de hoofdstromen zitten, is inderdaad logisch. Dat had ik zelf kunnen bedenken ;)

Die tekeningen en informatie waar je mee werkt in je bedrijf, die heb je nodig om te kunnen werken.

Maar is het voor niet-belanghebbenden ook beschikbaar, mensen zoals ik dus?

groeten Bobb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Gisteren heb ik van een nieuwbouwwijk de huizen geteld. Er staan 434 woningen en 1 school. De hele wijk wordt verzorgd door 3 trafostations, dat komt dus neer op ongeveer 145 huizen per trafo. Op grond daarvan schat ik in dat die trafo's 630 kVA zijn, of minstens 400.

De zekeringwaarde van een kabel hangt af van het aantal huizen. Een kabel die b.v. maar 4 huizen voedt hoeft ook niet zwaarder beveiligd te worden dan 100A. Maar een kabel waar enige tientallen huizen aan hangen zal een overeenkomstig zwaardere zekering hebben. De preciese waarden die ze hanteren weet ik ook niet , je vraagt wel erg veel details.

Met een vermaasd net bedoel ik dat een kabel een heel stratenblok rond kan lopen, en daar op b.v. twee hoekpunten weer gekoppeld kan zijn aan den kabel die rond het volgende blok loopt. Je krijgt dan een reeks gekoppelde ringen. Feitelijk is het kabelnet net zo aangelegd als het stratenplan. Maar die ringen staan allemaal ergens open, zodat elektrisch gezien alles zich als een boom vertakt. Op zo'n manier kan bij een storing sneller worden vastgesteld waar de fout zit. Maar door de aanleg als gekoppelde ringen is het bij een storing ook mogelijk om een kabel vanaf een andere kant te voeden.

Dat wil niet zeggen dat alles consequent als gekoppelde mazen is uitgevoerd. Er zijn ook kabels die vanaf de trafo een straat in lopen en nergens meer een andere kabel tegenkomen.

De tekeningen waar ik mee werk ga ik niet "weggeven". Om te beginnen mag ik dat niet, en bovendien zit alles in een database die vele gigabytes groot is. Onbegonnen werk.

Berichten: 24

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Hallo Klazon

Bedankt voor het tellen!

Maar die ca. 145 huizen per trafo, zitten dus zeker niet op één kabel, maar op een net van kabels.

Je kunt zeker niet zien hoe dit nog eens onderverdeeld is, in kabels en aansluitingen?

In welke omgeving werk je eigenlijk?

Ik vraag inderdaad veel details, sorry ;) Ik had ook nog niet eerder de kans om dit soort vragen te stellen, vandaar dat ik me nu een zo gedetailleerd mogelijk beeld probeer te vormen. Ik wil zo min mogelijk dingen zelf 'aannemen' of concluderen, maar vooral zoveel mogelijk baseren op feiten afkomstig van iemand met de juiste kennis zoals jij.

Maar dat betekent dat ik het dan wel eerst moet vragen. :D

Hoe het vermaasde net in elkaar zit, begrijp ik nog steeds niet helemaal.

Zitten er op afstand bedienbare schakelaars tussen de verschillende aansluitingen?

Anders heeft het zekeren van iedere kabel op zich toch geen zin?

Als er kortsluiting optreedt in een kabel, moeten toch alle zekeringen eruit klappen omdat de stroom anders altijd nog kan blijven lopen via net net van doorgeringde kabels.

Ik leg het een beetje rommelig uit, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik begrijp dat jij je tekeningen niet zomaar gaat weggeven. ;) Dat was ook niet mijn bedoeling.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Ik heb even een prentje gemaakt om te laten zien hoe dat zit met het vermaasde net.

Je zit dat de kabels allemaal gesloten ringen vormen. Maar op de straathoeken staan koppelkasten waar sommige kabels open staan. (de rode streepjes) De ringen zijn dus niet gesloten, en de uitgangen van de trafo's zitten niet aan elkaar. Maar in geval van een storing kan de boel anders geschakeld worden. Tijdens het schakelen is het onvermijdelijk dat een ring tijdelijk toch gesloten wordt, of dat de trafo's tijdelijk verbonden zijn. Maar dat is een situatie die ze niet lang laten staan.

Het schakelen van het net op straat- en wijkniveau gebeurt ter plaatse, met de hand. In de laagspanning gaat dat zeer spartaans. De kabels zijn via meszekeringhouder aan een rail verbonden, en in die houders worden geen zekeringen gestoken, maar vaste messen. Dus gewoon een verzilverde koperstrip die als schakelaar dient. En dat alles natuurlijk in 3-voud, want alles is 3-fasig uitgevoerd.

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Voor KLAZON:

Ik bezit een geringe kennis van electrotechniek,ben bouwkundig geschoold en volgde met interesse deze topic en werd net als vroeger wel in verwarring gebracht door het gebruik van de termen KVA en KW.

Wat is daar de bedoeling van ,ik meen dat een term VA hetzelfde is als Watt,nl.Volt x Ampere.

Of heeft het te maken met het gebruik van KiloVolt :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Ik was al bijna begonnen om een verhaal af te gaan steken, tot ik op het idee kwam dat wiki hier misschien iets over kon zeggen.

En, inderdaad: vermogen

Mocht dit nog niet helemaal duidelijk zijn, dan zie ik de vragen wel komen.

Berichten: 4.502

Re: Verdeelhuizen/trafohuizen

Had het niet iets eenvoudiger gekund voor een leek op electronisch met een uitleg zoals ik die vroeg,dus is KW=KVA .

In zoverre ik WIKI kan volgen worden vermogens in verschillende waarden (betekenissen) aangegeven,als ik me goed uitdruk;echter is de uitleg abracadabra voor mij! :D

Reageer