Simulatieprogramma

Moderator: physicalattraction

Berichten: 20

Simulatieprogramma

Beste mensen,

Sinds de middelbare school ben ik gefascineerd in het op dit moment fictieve mechaniek dat zwaartekracht omzet in beweging. Inmiddels heb ik m'n HBO achter de rug, maar mijn opleiding heeft niets met techniek te maken. Ik ben dus een leek ten opzichte van een geleerde. Echter door de feedback die ik in de loop der tijd van natuurkundigen heb ontvangen heb ik het een en ander geleerd waardoor ik het ontwerp steeds verder kan uitdenken om problemen te omzeilen.

Inmiddels heb ik talloze ontwerpen bedacht. De laatste tijd ben ik er na een lange tijd weer een beetje mee aan het spelen.

Nu zit ik dan ook op een ontwerp die in mijn ogen potentie heeft. Ik kan dan ook zelf geen redenen meer bedenken waarom het niet zou werken. Vandaar dat ik iemand nodig heb die mij helpt en die geleerd is op dit gebied van de natuurkunde (mechanische natuurkunde?).

Aangezien ik echter bang ben dat iemand mijn idee afdoet zonder goede onderbouwing er met mijn idee van doorgaan vind ik het lastig om te bepalen wie ik hoe zou kunnen benaderen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een manier om het zelf te testen.

Ik zou het mechaniek dat relatief eenvoudig is zelf kunnen bouwen, maar dat lijkt me vrij lastig. Vandaar dat ik op zoek ben naar een programma waarin ik het e.e.a. kan simuleren. Een rekenprogramma alwaar ik een mechaniek kan ontwerpen en waardes als massa kan invullen. Daarnaast is het een voorwaarde dat het programma rekening kan houden met zwaartekracht en allerlei soorten van weerstanden.

Mijn vraag is of dit bestaat en zo ja, waar ik dit kan bemachtigen.

Bvd,

Tommy the cat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Simulatieprogramma

Het zou kunnen dat je op zoek bent naar zoiets als Interactive Physics

http://www.design-simulation.com/IP/index.php
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

He super! Dat ziet er veelbelovend uit. Ik ga me er in verdiepen :D . Dank je!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Simulatieprogramma

Ik heb het voor drie tientjes kunnen kopen via een schoolcontract. Losse programma's (single user) zijn bijna $ 250 zie ik. :D

Ik kan je wel verzekeren dat het programma verbazend veel kan en verbazend nauwkeurig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Ok welnu als het programma kan wat ik hoop dat het kan is het 't misschien wel waard.

Ik begrijp dat je er zelf mee werkt of hebt gewerkt?

Kan het in dat geval kracht maal arm in combinatie met de zwaartekracht berekenen? Kun je draaimechanismes maken? Kent het magnetisme?

Zo even een paar losse vragen :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Simulatieprogramma

Kan het in dat geval kracht maal arm in combinatie met de zwaartekracht berekenen? Kun je draaimechanismes maken?
ja en ja, mechanica en kinematica behandelt het perfect. Ik heb zo bijvoorbeeld simulaties gemaakt van katrolsystemen, een kogeltje aan een draaiend staafje, dat op een instelbaar moment los moet laten, omhoog vliegen en zo in een bakje gemikt moet worden. En een autootje dat met verschillende kreukelzones tegen een beton blok botst, waarbij de inzittende wordt 'gelanceerd'. Objecten kun je alle vormen, afmetingen en massa's geven, en er eigenschappen als elasticiteit (voor stuiteren e.d.) wrijvingscoëfficienten e.d. aan toekennen. D.m.v. schuifknopjes kunnen voor alle parameters die je aan objecten toekent variërende waarden worden ingesteld. Je kunt veren gebruiken, dempers, touwen en nog een heleboel meer. De "omgeving" is ook instelbaar, zodat je bijvoorbeeld m.b.v. luchtdichtheid luchtwrijving kunt simuleren, al weet ik niet hoe netjes dát werkt voor allerlei vormen objecten. Dat heb ik nooit getest.
Kent het magnetisme?
dat dacht ik niet. Wél kun je krachten op een voorwerp laten werken, en via formules die kracht laten variëren afhankelijk van de plaats van het object tot een ander punt of object. Zo moet je volgens mij ook een heel eind met magnetisme kunnen komen.

Overigens is het wél allemaal 2-dimensionaal. dwz je hebt boven beneden (en dat is de enige richting waarin die zwaartekracht werkt, overigens volledig instelbaar, je kunt het dus ook uitschakelen) en vooruit-achteruit. Een schuin aflopende flipperkast is dus geen optie.

tenslotte kun je je objecten aankleden met zelfgemaakte of andere afbeeldingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Simulatieprogramma

Zie trouiwens hier voor een voorbeeldje van een gekoppelde slinger in IP:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=250295

en een paar berichten lager de grafische vastlegging van de bewegingen in de tijd van verschillende onderdelen ervan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Bedankt voor je volledigheid :D , ik ga ermee aan de slag. Ik zal je t.z.t. laten weten of het allemaal is gelukt.

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma


Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simulatieprogramma

Matlab is een wiskundig rekenprogramma, en is totaal niet te vergelijken met Interactive Physics.

Als je alle benodigde vergelijkingen en randvoorwaarden hebt in je natuurkundige situatie, kun je die uitrekenen. IP doet dit - in relatief simpele situaties - "automatisch", waarbij je numerieke waardes en posities makkelijk kunt variëren.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Ok, in dat geval wijk ik niet uit en blijf ik bij IP. Dank u!

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Inmiddels ben ik een tijdje met het programma aan het spelen geweest met behulp van de (engelse) helpfunctie. Tot op heden ben ik er nog niet achter gekomen hoe ik mijn model moet maken. Wellicht dat iemand mij wat tips kan geven.

Wat ik in eerste instantie probeer te maken is een touw of een ketting dat rondom een draaipunt draait. Je kunt met de joints wel zaken met elkaar verbinden, maar ik krijg het niet voor elkaar om bv een object enkel in het midden te fixeren zodat deze vrij om die as kan bewegen...

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Ah! Zojuist wat gevonden. In plaats van dat je een anchor gebruikt om het object te fixeren kun je ook gewoon enkel een pin joint gebruiken! Dan blijft het object waar het is (in het midden), maar het kan er wel vrij om bewegen. Dat heb ik dus gevonden.

Maar nu alleen nog touw of een ketting d'r omheen hangen..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Simulatieprogramma

Ik kan je voorlopig niet helpen. Mijn cdromlezer heeft de verhuizing niet overleefd en de versie die ik heb draait alleen met cd-rom in de machine. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Simulatieprogramma

Ok das balen, maar gelukkig zijn ze gemakkelijk en goedkoop te vervangen.

Als tussenoplossing gebruik ik nu allemaal kleine bolletjes die ik heb verbonden met touw. Zodoende kun je om een rond object heen. Welnu dat tezamen met allerlei zaken kijk ik dus wat het mechanisme doet.

Maar de bolletjes functioneren niet naar behoren icm de touwtjes, dus dit is echt mickey mouse.

Overigens doet mijn computer er een paar minuten over om 1 tijdsframe te berekenen :D :D

Reageer