koperbepaling (jodometrie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

koperbepaling (jodometrie)

als men via jodide en natriumthiosulfaat het gehalte Cu2+ in een staal wilt berekenen via:

2Cu2+ + 4I- <=> 2CuI + I2

I2 + I- <=> I3-

I3- + (S2O3)2- <=> 3I- + (S2O6)2-

dus via titratie met (S2O3)2- , voegt men een zetmeeloplossing toe als indicator. maar waarom voegt men deze zetmeeloplossing pas toe als de oplossing licht geel gekleurd is? waarom al niet van in het begin van de titratie? ik heb gehoord dat het iets te maken heeft met het feit dat de zetmeeloplossing zou neerslaan, klopt dit? en hoe komt dit dan?

als de oplossing bij verdere titratie dan omslaat van blauwgrijs naar grijswit wordt er nog eens NH4SCN toegevoegd, waarna nog even verder getitreerd wordt tot kleuromslag van donker blauw tot roze-wit. waarom wordt NH4SCN dan nog toegevoegd. ik dacht dat het iets te maken had om de laatste restjes IO3- los te krijgen ofzoiets... maar waar hangen deze dan aan vast? gehydrateerd? kan iemand me helpen?

dus kortom: waarom wordt zetmeel pas later in de titratie toegevoegd en niet al bij aanvang en waarom wordt NH4SCN daarna nog toegevoegd?

Berichten: 284

Re: koperbepaling (jodometrie)

Uitstekend overzicht en uitleg in

http://www.csudh.edu/oliver/che230/labmanu...al/copbrass.htm

het gaat om de Cu bepaling in messing, maar dat is geen wezenlijk verschil.

"waarom wordt zetmeel pas later in de titratie toegevoegd en niet al bij aanvang"

Het complex tussen jodium en zetmeel is erg sterk en wordt selchts traag losgemaakt. Je maakt dus fouten als je zetmeel al bij aanvang toevoegt. De bruine kleur is een zeer goede indicator op zichzelf, dus is er geen gevaar dat je te ver titreert zolang de oplossing nog een klein beetje geel kleurt. Het kleuring met het complex met zetmeel is zo gevoelig dat dan pas een verhoging van de gevoeligheid nodig wordt.

" waarom wordt NH4SCN daarna nog toegevoegd"

De I3- ionen hebben de neiging zich aan het neersgeslagen CuI te laten adsorberen. Hierdoor maak je negatieve fouten bij de titratie. De SCN- ionen treden hiermee in competitie en zullen de I3- uit het neerslag verdringen. Het is dus de ultieme poging om het laatste restje jodium nog getitreerd te krijgen.

Re: koperbepaling (jodometrie)

Bedankt!

Reageer