Met teruglegging en zonder teruglegging

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Met teruglegging en zonder teruglegging

Men heeft een doos met 5 rode, 7 gele en 8 witte ballen.

a)Men trekt random ballen met teruglegging.

Wat is de kans dat men een rij met 3 rode, 4 gele en 6 witte ballen trekt?

b)Wat is de kans dat men eenzelfde rij trekt zonder teruglegging?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

a)
\( \left ( \frac{5}{20} \right )^3 \left ( \frac{7}{20} \right )^4 \left ( \frac{8}{20} \right )^6 = \frac{2401}{2500000000}\)


b)
\( \prod_{i=0}^{2 } \frac{5-i}{20-i } \cdot \prod_{i=0}^{3 } \frac{7-i}{20-i } \cdot \prod_{i=0}^{5 } \frac{8-i}{20-i }=\frac{49}{1070415540}\)


hopelijk klopt dit
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.746

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

in het tweede deel van b) loopt er iets verkeerd, je vertrekt niet van 20 ballen, maar van 17.

b)
\( \prod_{i=0}^{2 } \frac{5-i}{20-i } \cdot \prod_{i=0}^{3 } \frac{7-i}{17-i } \cdot \prod_{i=0}^{5 } \frac{8-i}{13-i }=...\)
is al beter denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

hopelijk klopt dit
Niet helemaal, bij de tweede vraag moet je bij gele en witte ballen 17-i respectievelijk 13-i nemen (zoveel ballen zijn er dan nog over).

Het tweede antwoord wordt daardoor:
\(\frac{7}{3325608}\)
Verder ligt het eraan wat kotje bedoelde met "een rij met..", als dat betekent precies in de volgorde die hij noemde, dan klopt het.

Maar waarschijnlijk bedoelde hij dat je uiteindelijk 3 rode, 4 gele en 6 witte hebt, ongeacht de volgorde waarin je ze trok. In dat geval moet je beide kansen nog vermenigvuldigen met
\({13 \choose 3}{10 \choose 4} = \frac{13!}{3! \cdot 4! \cdot 6!} = 60060\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

dju toch, je hebt gelijk wat die 17-i en 13-i betreft

maar ik denk dat kotje echt wel een reeks bedoelt, en dus volgorde van trekken van belang is
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

Mijn vraag was niet volledig. Ik bedoelde volgorde niet van belang. Anders was het misschien te gemakkelijk. Men moet dus vermenigvuldigen met de factor zoals Rogier schreef.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

Veel makkelijker:
\(\frac{{5 \choose 3} \cdot {7 \choose 4} \cdot {8 \choose 6}}{{20 \choose 13}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Met teruglegging en zonder teruglegging

Even stoefen. Dat was het eerste antwoord dat ik voor b) in mijn gedachten had. Maar ik was niet zeker. Dus dank EvilBro.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer