Ingeschreven kegel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Ingeschreven kegel

Ik heb een vraagje i.v.m. het computeralgebra systeem Maple 11.

Is het mogelijk om met dit programma een ingeschreven kegel (in een bol) visueel te maken in 3 dimensies ?

Als dit mogelijk zou zijn, kan mij dan hiervoor iemand helpen (ik ben nieuw met het programma en kan er dus nog niet zoveel mee) ?

Als de ingeschreven kegel zou lukken dan moet het waarschijnlijk wel mogelijk zijn ook een omschreven kegel van een bol weer te geven.

Alvast bedankt !

Berichten: 2.746

Re: Ingeschreven kegel

tuurlijk is dat mogelijk, daarvoor moet je enkel de vergelijking van de bol en kegel hebben, en die geef je dan in via een plot3d of implicitplot3d en dan steek je alles in een display. en de bol zet je dan in wireframe.

maar geef anders de vergelijkingen van bol en kegel eens, dan zet ik het in maplecode als voorbeeld.

Ik zou wel de code in een maplefile willen zetten en als bijlage toevoegen, (ik heb zelfs al gevraagd aan miels om dat mogelijk te maken) maar maple staat hier momenteel niet meer op mn pc :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ingeschreven kegel

Ik zou wel de code in een maplefile willen zetten en als bijlage toevoegen, (ik heb zelfs al gevraagd aan miels om dat mogelijk te maken) maar maple staat hier momenteel niet meer op mn pc :D
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke vergelijkingen het juist zijn (ik heb ze zelf ook niet). De 3D-tekening zou enkel bestemt zijn voor het verduidelijken van mijn oefening (een afleiding van een formule). Eigenlijk was de bedoeling van de oefening het volume van een kegel voor te stellen m.b.v. de straal van de bol en de hoogte y te variëren.
\(V(y)=\frac{\pi}{3} \cdot 2Ry^2-y^3\)