Oxaalzuuroplossing + natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Oxaalzuuroplossing + natronloog

hoi,

ik moet voor school extra opgaven maken, en ik kom er niet echt uit

vraag: aan 10 mL 0,10 M oxaalzuuroplossing wordt 10 mL 0,10 M natronloog toegevoegd, bereken de pH na reactie.

ik hebt tot nu toe:

H2C2O4 + 2(OH)- --> 2 H2O + (C2O4)-

Kz = [(C2O4)-]

[H2C2O4] x [(OH)-]

Kz - 5,8 x 10^-2

en dan? want ik meot met [OH-] de pOH berekenen en dan de pH, maar die concentratie weet i ktoch juist en ie van C2O4- niet? help me ajb :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Oxaalzuur is een tweewaardig zuur.

Is de hoeveelheid NaOH genoeg om alle oxaalzuur volledig te neutraliseren naar C2O42-? nee

Dus wat heb je dan na toevoegen van de NaOH? Wat is de juiste reactie?

Je formule voor Kz = ......... is helemaal fout.

Er zijn overigens twee Kz's want oxaalzuur is een tweewaardig zuur.

Kz1 = [H+] * [HC2O4-] / [H2C2O4]

Kz2 = [H+] * [C2O42-] / [HC2O4-]

Jouw Kz - 5,8 x 10^-2 is die voor Kz1 maar in feite draait het hier alleen om Kz2

Na toevoegen van de NaOH heb je in feite een oplossing van ...... mol NaHC2O4 in ..... ml water. De vraag is dus: wat is daarvan de pH?

Gezien de waarde voor Kz2 (opzoeken in je boek) kun je dit beschouwen als een oplossing van een éénwaardig zwak zuur in water en bereken [H+] op de gebruikelijke manier (check je theorieboek).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 42

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Hebben we hier niet te maken met een amfolyt in die zin als KH-ftalaat, NaHSO3 en NaHCO3? hier zijn de beide Kz waarden wel van belang. Bij amfolyten is de pH onafhankelijk van de concentratie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

HC2O4- is inderdaad een amfolyt: het kan zowel H+ opnemen (zoals een base) als afstaan (zoals zuur).

Echter als base geldt: Kb = Kw / Kz1 en dat is een factor 108 kleiner Kz2 en dus is dat effect verwaarloosbaar.

HC2O4- werkt als zwak zuur.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 42

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Dat klopt, maar als (HB-) voldoende groot is en Kz1 voldoende klein is Kz1 te verwaarlozen tov (HB-) en wordt

H+ gelijk aan de vierkantswortel van het produkt van Kz1 en Kz2 dit scheelt wel in rekenwerk gezien er dan niet moet gewerkt worden met concentraties.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Dat is niet juist.

Het is beslist niet zo dat [H+] gelijk zou zijn aan :D (Kz1*Kz2) en onafhankelijk zou zijn van de bruto oxalaat concentratie.

Je bent blijkbaar in de war met iets anders (iso-elektrisch punt van zwitterionen, of iets soortgelijks).

Molen oxalaat is 10 ml * 0,1 M = 1 mmol.

Hoeveelheid vloeistof is 20 ml na toevoegen NaOH

Dus bruto oxalaat concentratie C = 1 / 20 = 0,05 M

Na toevoegen van de NaOH is alle oxaalzuur precies geneutraliseerd tot het zwakke zuur HC2O4-. Het eveneens basische karakter hiervan is volstrekt verwaarloosbaar.

Voor zwak zuur HC2O4- geldt in dit geval: [H+] = :D (kz2*C)
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 42

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Ha Fred, mijn eerste (toen ik deze vraag zag) berekening heb ik zo uitgevoerd als U aan hebt gegeven, maar ik herinnerde mij uit de tijd dat de dieren nog konden spreken dat ik ooit zo een examenvraag heb gehad en dat ik die toen anders had opgelost. Nu heeft U mij toch doen twijfelen en ben ik mijn zolder opgekropen en in mijn stoffig handboek Analytische heb ik mijn formule terug gevonden en meer voor Na2HPO3 en bv Na2HAsO4 wordt deze formule (H+)=VKW produkt Kz2 Kz3. Het bewijs staat erbij maar vraag mij dat niet anders zit ik hier morgenavond nog te typen ik kan nl slecht uit de voeten met de LaTex codes. Overigens bij de twee methodes scheelt het na berekenen 0.04 bij U pH 2.76 bij mij pH 2.72. Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oxaalzuuroplossing + natronloog

Overigens bij de twee methodes scheelt het na berekenen 0.04 bij U pH 2.76 bij mij pH 2.72.
Dat het in dit geval zo weinig scheelt is alleen maar omdat puur toevallig in dit vraagstuk C = 0,05 en Kz1 = 0,05.... waardoor het lijkt alsof het niets uitmaakt of men stelt dat [H+] = :D (Kz1*Kz2) , danwel dat [H+] = :D (Kz2*C). Algemeen geldt echter alleen het laatste.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer