Springen naar inhoud

Wat is dit?

• Log in om te kunnen reageren

Lars

Lars

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 17:03

Ik had een tijdje geleden een paar (dooie) vliegen in een potje met soda gedaan, omdat ik las dat je ze daardoor beter kon prepareren
(ik wou vliegen onder de microscoop bekijken).
Ik heb er een tijdje niet aan gedacht, en later zag ik het potje staan. Ik dacht, oja, das waar ook, ik had die vliegen nog te weken staan.
Gelijk toen ik het potje openmaakte merkte ik op dat er soda aan de buitenkant zat. Maar in het potje zaten geen vliegen meer, maar een wit soort vezel! Toen ik beter keek zag ik dat er nog ťťn klein vliegje in zat, omgeven door dat rare spul. Onder de microscoop met 40x zoom zag ik dit:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Het bewoog ook allemaal. Nu de grote vraag: Wat is dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 20:37

Het is niet goed te zien maar wat ik op je fotos zie lijkt gewoon op uitgekristalliseerde soda, maar dat leeft uiteraard niet. ik zie nergens iets wat ik als beestjes zou aanduiden...
enee, als het beweegt onder de microscoop hoeft het niet te betekenen dat het leeft! het kan ook Brownian movement zijn: http://nl.wikipedia....rownse_beweging

Veranderd door WendyTje, 13 oktober 2007 - 20:41

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 20:39

enee, als het beweegt onder de microscoop hoeft het niet te betekenen dat het leeft het kan ook bewegen door de flow van de vloeistof in het preperaat (ben even kwijt hoe dat heet.)

De Brownse beweging?

EDIT: Ik zie dat je jouw post hebt aangepast.

EDIT 2: In afwachting van een determinatiesubforum is de plaats voor determinatievragen (al is dit natuurlijk geen echte determinatievraag) de determinatietopic.

Veranderd door anusthesist, 02 mei 2009 - 18:17

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 20:42

Juist! je moet tegelijk gepost hebben met mij toen ik mn post aanpaste!
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Lars

Lars

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2007 - 16:21

Jammer, ik dacht dat ik bacteriŽn onder mijn microscoop had gezien! Bedankt voor de uitleg, maar (even off topic) weet iemand een proef hoe ik wťl bacterien kan zien?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2007 - 20:06

Er zijn honderdduizenden experimenten om bacteriŽn te zien onder een microscoop. Eťn van de bekendste en makkelijkst uit te voeren proefjes:
  • Schep met een pot wat water uit een sloot of vijver;
  • Voeg er wat gras of stro bij;
  • Laat de pot enkele dagen op een warme, lichtrijke plaats staan;
  • Breng met een pipet een druppeltje van dit water aan op een voorwerpglas;
  • Smeer het monster uit tot ongeveer de grootte van een dekglaasje;
  • Leg het voorwerpglas op een warmhoudplaatje om het water te laten verdampen;
  • Haal hierna het voorwerpglas driemaal door een vlam om de bacteriŽn te fixeren;
  • Meng een druppel methyleenblauw met een druppel demi en laat 3 minuten kleuren;
  • Spoel hierna de kleurstof voorzichtig af met demi;
  • Laat drogen en sluit in met 2 druppels Entellan;
  • Leg je preparaat onder de microscoop en geniet van het uitzicht.
Dit proefje kan je op meerdere manieren uitvoeren en levert zo goed als altijd een rijke verzameling aan verschillende soorten bacteriŽn. Zie meer.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures