220v 3fase?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

220v 3fase?

Ik loop stage aan boord van een schip.

We hebben dus onze eigen powerplant. We wekken 3,3Kv draaistroom op. Dit word via 440V naar 230V getransformeerd. Maar dit gebeurd met behulp van ster trafo's. maar dan is de 230V uit eindelijk dus ook 3 fase.

Hier word dan 1 fase aan het schip gezet (aarde).

Maar hoe kan dat want het het stermiddel punt zal dus in groot onbalans komen.

omdat je je fase oneven gaat belasten.

Hoe werkt dit? heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v 3fase?

Weet je zeker dat er een fase aan het schip wordt gezet? Het lijkt mij logischer dat ze het sterpunt aan het schip leggen.

Maar zelfs als ze een fase aan het schip leggen, waarom zou dat een ongelijke belasting veroorzaken? Het hangt er maar net vanaf hoe de verbruikers aangesloten worden.

Berichten: 2

Re: 220v 3fase?

klazon schreef:Weet je zeker dat er een fase aan het schip wordt gezet? Het lijkt mij logischer dat ze het sterpunt aan het schip leggen.

Maar zelfs als ze een fase aan het schip leggen, waarom zou dat een ongelijke belasting veroorzaken? Het hangt er maar net vanaf hoe de verbruikers aangesloten worden.


De fase ligt zeker aan de aarde. 100% Maar je gaat dus tussen 2 fase 220V krijgen en je 3de fase is dus geaard.

Zeg L1 en L2 zijn gewoon de 2 polen van je stekker. Maar wat doet L3 dan? dan schuift toch je sterpunt 1 kant op toch? En je sterpunt aarden, het zijn allemaal zweven de sterren hier. We hebben hier ook maar 3 fase en gaan aarde in de 440 en 3k3 netten. Zo als op de vaste wal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v 3fase?

Als het allemaal waar is wat je vertelt dan heb je dus 3 fasen in ster waarvan er 1 geaard is. Dus het sterpunt ligt op 230V ten opzichte van aarde. En de beide andere fasen staan op 400V t.o.v. aarde en t.o.v elkaar.

Op zich kan het zo werken, maar ik blijf het een vreemde constructie vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v 3fase?

Toevoeging: vandaag gevraagd aan 2 collega's die allebei als monteur hebben gewerkt aan scheepsinstallaties. Zij bevestigen dat het sterpunt van het 3-fasensysteem aan aarde zit, meestal d.m.v. een dikke litze naar het dichtsbijzijnde spant van het schip.

Van het aarden van een fase hebben ze nog nooit gehoord. Dat zou ook helemaal fout gaan als het schip aan de walaansluiting wordt gekoppeld. Want daar is altijd het sterpunt geaard. Dus moet op het schip ook het sterpunt geaard zijn.

Berichten: 23

Re: 220v 3fase?

dat is idd een hele rare situatie

wat ik weet ( werk zelf ook met generatoren, transformators enzovoorts)

is dat het sterpunt als aarde wordt gebruikt,

om evt bij ongelijke belastingen 'de spanning op het sterpunt af te voeren',

dus om de fasen weer gelijk te trekken.

maar een fasen op aarde??

:D

Berichten: 1

Re: 220v 3fase?

Ik zal het nog gekker maken.

Ik heb regelmatig in Polen installaties gemaakt.

Daar loopt de aarding via de min, ook bij driephase.

jvc

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v 3fase?

De min, bij driefase? Wat bedoel je daar mee?

Berichten: 23

Re: 220v 3fase?

Via de min? :D

Je bedoelt misschien de nul aansluiting?

Dat uiteindelijk op het sterpunt zit van de generator....

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: 220v 3fase?

Kan het ook zijn dat de trafo een Amerikaanse is op een verder Europese installatie of omgekeerd. Ik kan mij herinneren dat wij ooit een Amerikaans apparaat hadden dat aan de ingang een 3 fasen transformator had en geen Europese wikkelingen. Door een slimme aansluiting kon die toch op destijds 380 V draaien en secundair dus 110 V want er zaten vele Amerikaanse 1 fase apparaten in. Destijds kon ik het begrijpen maar omdat ik geen electrotechnicus ben ben ik details vergeten. Kan het iets met ster of driehoek schakeling te maken hebben?

In Belgie hebben ze zoiets ook eens grootschalig geprobeerd:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/56387 :D

Berichten: 2

Re: 220v 3fase?

3.3kV draaistroom?draaispanning dan?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 220v 3fase?

Ik heb dit aan de wal ook al gezien, zie hier...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Technicus
Berichten: 1.166

Re: 220v 3fase?

Om het nog ingewikkelder te maken, er bestaat ook nog corner-ground-delta, hier wordt van een driehoek transformator 1 fase aan aarde gelegd:

http://static.schneider-electric.us/docs/E.../2700DB0202.pdf

Lees vooral pagina 1 en 4

Reageer