Chemie reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Chemie reacties

Ik heb een paar vragen omtrent reacties, ik heb beschrijvende chemie en snap dit niet altijd goed, namelijk hoe weet ik nu als ik het eerste deel van de reactie krijg naar waar hij juist gaat.(heb hier getypt maar ook in bijlage in word )

1)NaClO oplossing dismuteert bij verwarmen

3NaClO --> 2 NaCl + NaClO3

Hoe kan je weten dat dit splitst in Cl- en ClO3-

2)Verhitten van KClO3 zonder bruinsteen toe te voegen

4KClO3 --> 3KClO4 +KCl

Hoe kan je weten dat dit splits in ClO4- en Cl –

3)Oxiderende werking van hypochloriet

ClO- +2e- + H2O --> Cl- +2OH

Waarom niet : ClO- + 2H+ +2e- à Cl- +2OH

4) T(thermische reactie)

Pb(NO3)2 --> 2PbO +2NO2 + 3O2

Ik zou zegen Pb 2+ en 2NO3-

5) 2KI + H2O2 + H2SO4 --> I2 + 2H2O + K2SO4

Het is toch zo dat I - naar I2/IO3- kan gaan, waarom gaat hij in deze reactie dan bv naar I2 en niet naar IO3- ( want als je naar IO3- gaat is het ook oxidatie reactie)

6) S+2H2SO4 --> 3 SO2 + 2H2O

SO42- +2e- + 4H+ --> SO2 + 2H2O

S - 4e- + 2H2O --> SO2 + 4H+

Hoe weet je nu dat S --> SO2 gaat , het kan toch ook S-->SO42-/S6-(zoals SF6)….

7)Hoe kan ik weten dat C geen oxiderend niet-metaal is?
Bijlagen
mail_beschrijvende.doc
(20 KiB) 70 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemie reacties

Ik heb een paar vragen omtrent reacties, ik heb beschrijvende chemie en snap dit niet altijd goed, namelijk hoe weet ik nu als ik het eerste deel van de reactie krijg naar waar hij juist gaat.(heb hier getypt maar ook in bijlage in word )
Dat is in het begin vooral een kwestie van uit je hoofd leren. Op een gegeven moment zul je herkennen om wat voor soort reactie het gaat, en zul je bijbehorende producten kunnen bedenken. Maar om met je eerste voorbeeld te beginnen:
1)NaClO oplossing dismuteert bij verwarmen

3NaClO --> 2 NaCl + NaClO3

Hoe kan je weten dat dit splitst in Cl- en ClO3-
Daar valt weinig aan te begrijpen. Het had wat dat betreft net zo goed Cl- en O2 kunnen zijn.
2)Verhitten van KClO3 zonder bruinsteen toe te voegen

4KClO3 --> 3KClO4 +KCl

Hoe kan je weten dat dit splits in ClO4- en Cl –
Niet. Het enige dat je kunt weten is dat er een hele reeks verbindingen van Cl en O bestaat, van ClO4- (perchloraat) tot ClO- (hypochloriet) en dat dit allemaal oxidatoren zijn.
3)Oxiderende werking van hypochloriet

ClO- +2e- + H2O --> Cl- +2OH

Waarom niet : ClO- + 2H+ +2e- à Cl- +2OH
Beide reacties kloppen niet. De eerste mist een - bij OH-; de laatste heeft aan de rechterkant van de pijl meer O dan aan de linkerkant. Als je daar in plaats van 2 OH, H2O zet, klopt de vergelijking wel. Het antwoord is dan dat beide reacties mogelijk zijn. De reactie met H+ vindt alleen in zuur milieu plaats.
4) T(thermische reactie)

Pb(NO3)2 --> 2PbO +2NO2 + 3O2

Ik zou zegen Pb 2+ en 2NO3-
Daar bestaat Pb(NO3)2 al uit. Bij verwarmen (=energie toevoeren) valt het nitraation uiteen in O2-, NO2 en O2. Er is niet direct een logica aan te wijzen waarom het juist op die manier uiteenvalt.
5) 2KI + H2O2 + H2SO4 --> I2 + 2H2O + K2SO4

Het is toch zo dat I - naar I2/IO3- kan gaan, waarom gaat hij in deze reactie dan bv naar I2 en niet naar IO3- ( want als je naar IO3- gaat is het ook oxidatie reactie)
IO3- is een sterkere oxidator dan I2 en H2O2. Met andere woorden, je kunt met H2O2 wel oxideren tot I2, maar niet verder dan dat.
6) S+2H2SO4 --> 3 SO2 + 2H2O

SO42- +2e- + 4H+ --> SO2 + 2H2O

S - 4e- + 2H2O --> SO2 + 4H+

Hoe weet je nu dat S --> SO2 gaat , het kan toch ook S-->SO42-/S6-(zoals SF6)….
De oxidatietoestand van S in SO2 is +4; in SO42- is het +6, dus hoger. Dat betekent in het algemeen dat de stof een sterkere oxidator is.

In SF6 is het S-atoom overigens niet 6-. De oxidatietoestand is +6.
7)Hoe kan ik weten dat C geen oxiderend niet-metaal is?
Voornamelijk door om je heen te kijken. Wat gebeurt er als je diamant © op een zilveren ring doet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer