Springen naar inhoud

Hoe werkt een katalysator


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 03 maart 2005 - 16:33

Kan iemand mij uitleggen hoe een katalysator precies werkt, want ik moet er een opstel over schrijven. Ik weet dat het iets met edelmetalen te maken heeft, maar hoe hechten de schadelijke gassen zich dan aan de edelmetalen? Of is dat helemaal niet wat er gebeurt?
alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JanMeut

    JanMeut


  • >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2005 - 07:03

Je hebt het hier kennelijk over een katalysator zoals deze in een auto wordt gebruikt of in de rookgas reiniging.

Wat in elk geval meespeelt is dat het hier gaat om een soort spons van edelmetalen, dus een enorm groot oppervlakte dat zelf niet eenvoudig reageert.

#3


  • Gast

Geplaatst op 04 maart 2005 - 13:52

Een katalysator bestaat vaak uit metalen of metaalverbindingen. Het werkt ongeveer als volgt: De vrije electronen van de katalysator zorgen ervoor dat de te bewerken stof instabiel wordt, zodat het makkelijker kan reageren met een andere stof. Op deze manier worden reacties versneld of in werking gezet. Iedere reactie reageert anders op de aanwezigheid van een katalysator en de werking is ook niet echt te voorspellen. In de praktijk komt het erop neer dat het zoeken van een geschikte katalysator een 'trial & error' methode is.

#4


  • Gast

Geplaatst op 04 maart 2005 - 15:04

http://www.wetenscha...?showtopic=6291 :wink:

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 19:29

Een katalysator is een stof die een reactie beinvloed (op gang helpt, versneld, dat soort invloeden). Er bestaan dus vele soorten katalysatoren.
In dit proces wordt de katalysator wel gebruikt, maar niet verbruikt.

Voorbeeld als het om de auto gaat: in het gedeelte van de uitlaat waar de katalysator (vaak platina) zit, reageren overgebleven kool-waterstoffen (de onverbrande brandstof dus) met zuurstof tot de 'gewone' reactieproducten. Ook bindt zuurstof zich aan CO om CO2 te vormen.
Zoals je kunt zien, heeft de katalysator van een auto zuurstof nodig. Om die zuurstof over te houden moet je dus minder dan maximaal brandstof gebruiken (dan gebruikt je niet alle aanwezige zuurstof) of na de verbranding lucht in de uitlaat toevoegen.
Een lambda-sonde doet de meting en die meet de zuurstofconcentratie in de langsstromende gassen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#6


  • Gast

Geplaatst op 29 maart 2005 - 19:32

hoe?? nu wat uitgebreid graag ik snap er nix van?
;) :shock: :?:

#7

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 21:01

Besteed nu eens een paar tellen meer aan je vraag en leg op zijn minst uit wt je niet snapt..

Volgens www.wikipedia.nl:
Een katalysator is een stof die een bepaalde reactie versnelt of vertraagt zonder zelf verbruikt te worden.
Snap je het verschil tussen GEbruikt worden, maar niet VERbruikt worden?

De katalysator zoals die onder een auto hangt is dus een stof die -zie bovenstaand-, alleen is het in het uitlaatsysteem ingebouwd. Het stuk van de uitlaat waarin de katalysator (de stof) zit, noem je over het algemeen in zijn geheel 'de katalysator'.

Kijk hier nog even..
http://nl.wikipedia....iki/Katalysator
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures