Multatuli en politieke veranderingen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Multatuli en politieke veranderingen

Hallo allemaal,

Ik moet voor mijn studie een werkstuk schrijven en heb besloten dit over Multatuli te doen. Als hoofdvraag heb ik

In hoeverre heeft Multatuli met het boek "Max Havelaar" het koloniale beleid in Indonesië beïnvloed in de periode 1860-1870?

Ik moet hiervoor 3 deelvragen verzinnen ik ben tot nu toe gekomen op

1. Op welke sociale en maatschappelijke problemen was “Max Havelaar” een reactie?



2. Hoe werd het boek ontvangen in Nederland?



3. Welke politieke ideeën bevat het boek die van belang zijn voor het beleid in Nederlands-Indië?

Vraag 2 is naar mijn idee wel goed maar de overige twee zijn nog te ruim, kan iemand mij misschien helpen met het vormen van mijn deelvragen (en eventueel hoofdvraag). Het moet een stuk van universitair niveau worden.

Ook zou ik het op prijs stellen als mensen goede secundaire literatuur kennen dat wellicht interessant is voor mij.

Berichten: 261

Re: Multatuli en politieke veranderingen

Ik vind zelf vraag 2 juist het 'verbeterpuntje' :D (Ik zou de volgorde van 2 en 3 trouwens omkeren, maar dat terzijde.) Je wilt je neem ik aan niet laten afleiden door bijv. de ontvangst van de Havelaar als literair werk (hoewel het wel interessant is dat Multatuli zelf de indruk had dat men zich teveel focuste op de literaire kwaliteiten van zijn werk en te weinig op de inhoud - zie bijv. Idee 80 (eerste bundel)).

Je kunt wellicht in de vraag hoe het boek ontvangen werd, wat explicieter formuleren welke indicatoren voor 'invloed' je gaat onderzoeken. Je kunt bijvoorbeeld uitzoeken in hoeverre Multatuli expliciet in de handelingen van de Staten Generaal van die periode voorkomt en op wat voor manier er door politici over hem gesproken wordt, maar dat is maar even een snel ideetje. Multatuli heeft zich in de jaren 1860 overigens ook herhaaldelijk zelf geprobeerd met de politiek te bemoeien (bijvoorbeeld door zich kandidaat te stellen voor de Tweede Kamer en door het conservatieve kabinet zijn diensten aan te bieden), en het is misschien lastig zijn voortdurende persoonlijke invloed te scheiden van die van het boek op zichzelf.

In elk geval moet je natuurlijk de relevante hoofdstukken uit de Multatulibiografie van Dik van der Meulen lezen. Daar staat ook een uitgebreide literatuurlijst in, dus die helpt je vast wel verder. Succes!

Berichten: 254

Re: Multatuli en politieke veranderingen

Voor een beter beeld van de samenhang tussen historie en literatuur moet ik je echt aanraden de studie 'Van batig saldo tot morele schuld' te lezen, een promotiewerk van rond 1990. (naam van de schrijver weet ik niet).

Hierin wordt zowel politiek als economisch onderbouwd dat rond 1830 de politiek van Nederland ten opzichte van Oost-Indie een volledige ommezwaai maakte. De opbrengsten die tot dan grotendeels werden afgeroomd voor Nederland bleven in Oost-Indie. In de tweede helft van de 19de eeuw was de toekomstige onafhankelijkheid van Oost-Indie al een stokpaardje van de liberalen.

Het is de vraag of het boek van Multatuli was voor het grote publiek schokkend was, als dat zo was, kwam dat vooral door de literaire vorm (vooral de parabel van Adjinda is aantrekkelijk gebleven), voor de rest is de inhoud meer een egodocument.

Omdat we ons zelf met een dekolonisatie-besef hebben opgezadeld, beleven wij de tekst totaal anders dan rond 1870. De gemiddelde burger in Holland ervoer Drenthe al als een achterlijk gebied, laat staan Oost-Indie. Bovendien was het woord 'cultuurrelativisme' nog volstrekt onbekend.

Het is inderdaad voor het verdere verloop van het werkstuk beter om de drie vragen zodanig te operationaliseren dat ze minder breed zijn.

Vraag 2 zou zoals de vorige poster al stelde opgesplitst moeten worden in de literaire betekenis (daar is ongetwijfeld veel over te vinden) en de politieke betekenis.

Vragen 1 en 3 zijn te algemeen, maar een inperking hangt erg af van wat je wilt en welk materiaal tot je beschikking staat. Misschien dat je daar aanknopingspunten voor vindt als het historische werk leest 'Van batig saldo..." omdat dan de contrasten beter naar voren komen.

Berichten: 1.425

Re: Multatuli en politieke veranderingen

Het maatschappelijke probleem is de door het Nederlands bestuur gebillijkte uitbuiting van de Javaanse bevolking door de plaatselijke inlandse elite.

Multatuli streefde ook naar eerherstel voor zichzelf en droomde vermoedelijk van een toekomstige functie als gouverneur-generaal zodat hij als een verlicht despoot het lot van de bevolking zou kunnen verbeteren.

De veranderingen van 1870 - de overstap van het cultuurstelsel naar een liberaal systeem - waren niet de veranderingen die Multatuli wenste.

Itt tot wat Esera beweert dacht ik niet dat de opbrengst van Indië afnam na invoering van het cultuurstelsel in 1830 maar juist toenam.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Multatuli en politieke veranderingen

Jah ik wil met dit werkstuk vooral het politieke aspect behandelen. Suggesties over deelvragen zijn echt welkom, want zit er een beetje mee vast.

Berichten: 254

Re: Multatuli en politieke veranderingen

Itt tot wat Esera beweert dacht ik niet dat de opbrengst van Indië afnam na invoering van het cultuurstelsel in 1830 maar juist toenam.
Jouw bewering klopt, maar dat is ook niet wat ik wilde zeggen, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Het batig saldo van Indie ging tot ongeveer 1830-40 naar Nederland en werd daar geinvesteerd. Na die tijd bleef het in Indie. Nederland had dat ook niet meer nodig omdat het zelf snel aan het industrialiseren was. Beide gebieden namen sterk toe in welvaart. Maar de financiele administratie werd gescheiden.
1. Op welke sociale en maatschappelijke problemen was “Max Havelaar” een reactie?
Hiervan zou je kunnen maken:

1. Op welke bestuurlijke verhoudingen was Max Havelaar een reactie?

(maatschappelijk is zo breed, bestuurlijk is een deelaspect)


3. Welke politieke ideeën bevat het boek die van belang zijn voor het beleid in Nederlands-Indië?
is eigenlijk een deel van vraag 1. ZOals een vorige poster al opmerkte Dekker wilde vooral eerherstel voor zichzelf en zijn ideeen bereiken. De politieke inhoud ervan is nogal dun naar mijn idee. Misschien is het beter om deze vraag helemaal te vervangen door iets anders, omdat te voorzien valt dat je er niet zo veel mee kunt.

Reageer