[fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

Dus..

Een lift heeft een snelheid van 50 km/h naar beneden.Op het moment dat de lift zich op 170 m hoogt boven de grond bevindt,breekt de kabel.We veronderstellen dat er geen veiligheidsmechanismen zijn en ook geen wrijving.

1)Na hoeveel tijd bereikt de lift de grond.

2)Met welke snelheid bereikt de lift de grond?

voor 1) heb ik s0=170 m , V0=13.89 m/s,a=9.81m/s²

--->s=170m+13.89t+9.81t²/2

hmmm ,hier zit ik vast want ik weet niet wat ik in s moet invullen om t te bekomen..

voor 2)

is dat gewoon de valbeweging? dus v=v0 +at=...

Kan iemand me hier mee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

De hoogte s = functie van de tijd. Wanneer de lift op de grond is moet s dus gelijk zijn aan 0.

Dus je zoekt gewoon de nulpunten van volgende functie, rekening houdend met het feit dat de tijd positief moet zijn:
\( s = s0 + v0t + \frac{at^2}{2} \)
Met s0 = 170 m, v0 = - 13.89 m/s (let op het teken, de snelheid is negatief omdat de hoogte afneemt) en a = -9.81 m/s² (ook weer op het teken letten)

De snelheid is gewoon de afgeleide:
\( v = v0 + at \)
Vul gewoon je waarde van t in die je bekomen hebt in 1) en je hebt de oplossing. Als je de grootte van de snelheid wilt weten neem je gewoon de absolute waarde van deze uitkomst.

Gewoon wat op je tekens letten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

sandro schreef:--->s=170m+13.89t+9.81t²/2

hmmm ,hier zit ik vast want ik weet niet wat ik in s moet invullen om t te bekomen..
je bent een heel eind op streek, je gaat alleen wat onhandig met je gegevens of slordig met je formule om (of mogelijk beide).

De formule luidt: s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

Probeer eens met het moment van losbreken afgelegde weg s(0) = 0 , en op het moment van neerkomen s(t) = 170 m..... ?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Werk óf volgens Akarai, of volgens mij, niet beide door elkaar, want dan gaat het fout met de plussen en minnen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: [fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

heel erg bedankt voor jullie hulp:D ,ik kan nu weer verder;)

Berichten: 379

Re: [fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

Wat is eigenlijk de uitkomst want heb dit oefeningerje zelf ook gemaakt t=4.607 en v=59.4m/s

Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [fysica] eenparig rechtlijnige veranderlijke beweging..

299792.458 schreef:Wat is eigenlijk de uitkomst want heb dit oefeningerje zelf ook gemaakt t=4.607 en v=59.4m/s

Klopt dit ?
Jep, beide antwoorden zijn correct.

Reageer