Fotografie (bij schemering)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Fotografie (bij schemering)

Hoi,

op wijze raad van lid
mag ik misschien eens tussendoor vragen of je in een bepaalde mate geïnteresseerd bent in fotografie, zoja: Houd u zich ook bezig met fotografferen van bepaalde situaties zoals bvb. op de volgende links:

http://www.flickr.com/photos/suzero/230006...57594261530217/

http://www.flickr.com/photos/suzero/279822...57594261530217/

http://www.flickr.com/photos/suzero/292951...57594261530217/

http://www.flickr.com/photos/suzero/250767...57594261530217/

Dit is er eentje met wat meer licht:

http://www.flickr.com/photos/suzero/230006...57594261530217/

Ik vraag me namelijk af welk soort apparaat je daarvoor nodig hebt, het liefst eigenlijk voor donkere situaties zoals het aanbreken van de ochtend (rode gloed), met bepaalde filters zoals lichtvervuiling of iets dergelijks (ik ben momenteel gewoon wat aan het brainstormen).

Groet,

I.
Mijn vraag is dus of er bepaalde mensen aanwezig zijn die me op weg kunnen helpen op het vlak van fotografie. Ik wil geen expert worden of iets dergelijks, maar gewoon stabiel genoeg (op 3 poten i.p.v. op 4, of op 1 been i.p.v. op 2) kunnen staan om dit onderwerp (rode gloed) te begrijpen.

Kan iemand van de experts mij dus zodanig de tips & tricks aanleren en alleen het nodige vermelden om zo te kunnen blijven staan aangezien fotografie echt niet mijn vak is? Ik wil eigenlijk gewoon een paar nuttige weetjes om zo mijn doelstelling te verwezenlijken.

De informatie die me eigenlijk op weg zal helpen is iets zoals in de aard van die programma op één, waarin een leek in 2-4 weken word opgeleid om met ervaren mensen te concurreren en deskundigen op dat vlak hem proberen te herkennen. Maar dan leren ze hem gewoon de realistische dinges die nodig zijn voor dat moment en dus niet de theorie of de studies enzo, maar echt recht van de personen zelve die zo'n ervaring hebben opgedaan.

Uiteraard zal ik zelf wat onderzoek verrichten en vragen (over meer duidelijkheid) staat vrij.

Alvast bedankt,

I.

Berichten: 12.262

Re: Fotografie (bij schemering)

Wat wil je precies weten, hoe die gloed onstaat, of hoe je dat op een foto in beeld krijgt?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Fotografie (bij schemering)

Wat wil je precies weten, hoe die gloed onstaat, of hoe je dat op een foto in beeld krijgt?
Ik wil graag weten wat de beste manier is om die gloed op lens vast te leggen. Dus wat voor apparatuur je daarvoor nodig hebt. Dit topic is trouwens afgeleid van de volgende link:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=72535

Grtz,

I.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Fotografie (bij schemering)

Voor dit soort foto's heb je een spiegel-reflex camera nodig. Een uitgebreide fixed-body camera (waar je de lenzen niet kunt van verwisselen) zoals de Fuji S9000 zou ook nog kunnen, maar mijn idee is dat deze qua kwaliteit toch onder doet voor een spiegelreflex. Gezien het prijsverschil tussen deze twee camera's is een fixed-body zonde van het geld, want binnen twee maanden stap je dan toch over op een spiegelreflex.

Verder zul je je moeten verdiepen in de kunst van het fotograferen: Wat voor invloed hebben de sluitertijd, diafragma, ISO waarde, over/onderbelichting voor effect op je foto's. Verder heb je kennis nodig van foto-processing zelf. Dit houdt onder andere kleurenbalans (witbalans), verzadiging, scherpte, gamma en contrast in.

Met deze kennis kun je uiteindelijk zelf gaan experimenteren om dit soort foto's te maken. Merk wel op dat je nu de beste 5 foto's van een fotograaf ziet, maar dat deze er misschien wel 100 heeft gemaakt om tot zo'n resultaat te komen. Fotografie vergt met name veel geduld en oefening.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Fotografie (bij schemering)

Zo moeilijk is het toch niet om zo'n mooie lucht op de foto te krijgen? Veel bijzonders heb je er niet voor nodig, alleen is een statief natuurlijk wel erg handig.

De moeilijkheid is meer om mooi zons opkomsten en ondergangen te vinden, als het weer maar meewerkt kun je ook met een doodgewone digicam heel aardige plaatjes schieten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Fotografie (bij schemering)

En de herfst is een betere periode?

Ik versta hieronder nl. dat koude droge weersomstandigheden veel betere kijkhoeken geeft dan warme droge weersomstandigheden.

Groet,

I.

Berichten: 12.262

Re: Fotografie (bij schemering)

Ik woon vrij hoog (15e etage) met aardig uitzicht, dus heb aardig zicht op de lucht zo door het jaar heen. Persoonlijk denk ik dat de kans op mooie luchten in de winter en vooral de zomer het grootste is, al scheelt het natuurlijk vooral van dag tot dag.

Zonsondergangen zijn met name mooi als er slechts laaghangende bewolking is, maar niet al te veel. Het zijn met name de reflecties van de ondergaande zon tegen het wolkendek een stukje verderop die het echt mooi maken. Het mooiste is een veld bewolking een eindje weg, maar met heldere lucht vlakbij en in de verte richting de zon. Als de zon dan net achter de horizon zakt heb je alleen het licht op de wolken, dat maakt mooie plaatjes met redelijk lange sluitertijden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fotografie (bij schemering)

Waarom je geen mooie zonsondergangsfotos met compacte cameras kunt maken:

1. De lenzen zijn veel kleiner, er kan minder licht door de lenzen en is dus elke foto onderbelicht.

2. Elke CCD chip creeert ruis als er niet genoeg licht op valt. Je hebt dus een chip nodig die de ruis er uit kan filteren, en dat komt weer terug op punt 1, hoe groter de lens, hoe meer licht het kan vangen hoe minder de ruis.

Voor een spiegelreflex betaal je niet voor de CCD chip, maar voor de lenzen, die zijn veel duurder.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Fotografie (bij schemering)

Hoi,

aardig bedankt voor jullie reacties, maar geld dit allemaal ook voor zonsopgang? En wat betreft de camera's, is dit zo dat indien je het met het blote oog kunt waarnemen (de rode gloed van de zonsopgang) dat je dit dan naargelang de camera kan vastleggen, of is dit soms niet zichtbaar met het blote oog, maar wel met de aangepaste camera?

Groet,

I.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fotografie (bij schemering)

DePurpereWolf schreef:Waarom je geen mooie zonsondergangsfotos met compacte cameras kunt maken:

1. De lenzen zijn veel kleiner, er kan minder licht door de lenzen en is dus elke foto onderbelicht.

2. Elke CCD chip creeert ruis als er niet genoeg licht op valt. Je hebt dus een chip nodig die de ruis er uit kan filteren, en dat komt weer terug op punt 1, hoe groter de lens, hoe meer licht het kan vangen hoe minder de ruis.

Voor een spiegelreflex betaal je niet voor de CCD chip, maar voor de lenzen, die zijn veel duurder.
In feite doet het er weinig toe wat voor camera je hebt. Om een zonsondergang, of -opkomst goed te fotograferen moet je precies de goede hoeveelheid licht op je chip (of film) krijgen. Het enige wat daarom telt is dat je controle hebt over de sluitertijd en diafragma.

Er zijn compactcamera's waarbij dat niet kan. Die berekenen de sluitertijd aan de hand van een simpele lichtmeting. Omdat je recht tegen de zon in fotografeert "denkt" de camera dat het lichter is dan het is, en worden de donkere delen (gebouwen en dergelijke) te donker. Dat de foto onderbelicht wordt omdat de lens kleiner is, is pertinent niet waar. Er zijn namelijk ook compactcamera's die de mogelijkheid om handmatig de belichting in te stellen wel geven, en daarmee lukt het wel - als je maar weet wat je moet doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fotografie (bij schemering)

Ik heb nooit een compact camera gehad waarmee het niet kan, en heb vaak foto's gemaakt van zonsondergangen, de kwaliteit van een camera komt echter naar boven bij weinig licht situaties. Als je een goedkope CCD chip hebt heb je dan last van veel ruis. Je kunt de sluitertijd wel langer maken, maar dit gaat ten kosten van scherpte. Als de intensiteit niet boven de ruis uit komt, word die er toch uit gefilterd.

Berichten: 95

Re: Fotografie (bij schemering)

DePurpereWolf schreef:Waarom je geen mooie zonsondergangsfotos met compacte cameras kunt maken:

1. De lenzen zijn veel kleiner, er kan minder licht door de lenzen en is dus elke foto onderbelicht.

2. Elke CCD chip creeert ruis als er niet genoeg licht op valt. Je hebt dus een chip nodig die de ruis er uit kan filteren, en dat komt weer terug op punt 1, hoe groter de lens, hoe meer licht het kan vangen hoe minder de ruis.

Voor een spiegelreflex betaal je niet voor de CCD chip, maar voor de lenzen, die zijn veel duurder.
Sorry, ik moet dit toch wel even afzwakken en verbeteren.

Punt 1 : Dat de objectieven van een compact kleiner zijn is juist, maar dat doet hier niet terzake. Lenzen van een compact kunnen ook lichtsterk zijn 2.8 zijn geen uitzonderingen meer. Maar ook dat doet hier, bij het fotogaferen van een zonsondergang niet terzake. Een zonsondergang is niet snel, geen snelle beweging, dus kan je hier makkelijk een langere sluitertijd kiezen en je hoeft ook niet de gevoeligheid te verhogen(bij analoog een snellere film kiezen, bij digitaal voor een grotere Iso gaan). Om bewegingsonscherpte te voorkomen moet je wel een statief gebruiken.

Dat elke foto, bij het fotograferen van een zonsondergang met een compacttoestel onderbelicht zou zijn is niet juist. Met elk compacttoestel is het prima mogelijk om goed belichte foto's van een ondergaande zon vast te leggen.

Het verschil compact/reflex zit hem voornamelijk in de grootte van het CCD/CMOS. Bij een compact is dat veel kleiner, ongeveer de grootte van een pinknagel. De lichtgevoelige deeltjes (lichtdiodes) zijn veel kleiner en van mindere kwaliteit. Bij een relatief langere sluitertijd ga je hierdoor makkelijker ruis en kleurenruis in je foto's krijgen, ook al omdat het beeld meer moet vergroot worden. Vergelijk analoog : kleinbeeld, middenformaat, grootformaat film)

Een ander kenmerkend nadeel is : je foto gaat meestal van voor tot achter scherp zijn ook met een groter diafragma (grotere opening, klein getal), wat niet steeds gewenst is.

Het is wel zo dat de kwaliteit van een objectief (lens...maar dat is eigenlijk niet de juiste benaming) zowel op een compact als op een reflex zo goed mogelijk moeten zijn en veel belangrijker is dan de resolutie (aantal pixels)

Beter investeren in ene goed objectief dan in een body. Bij een compact idem, eerder kijken naar het (merk)objectief.

Punt 2 : Ook dit klopt ook niet helemaal. Geen enkele chip filtert ruis. Het heeft ook niets te maken met de lens, maar alles met de kwaliteit van CCD/CMOS, en mét de pixeldichtheid daarop. In principe hoe kleiner de chip en hoe méér pixels, hoe meer ruis én kleurenruis. Door de firmware in het toestel die het beeld, en ook de kleuren R,G,B nadien gaan berekenen, kan de ruis beperkt (gefilterd worden) worden. Maar beter kan je dit nadien doen. Het kost je details en scherpte, en dus doe je dat beter later op je PC, waar je dat zelf in de hand kan houden. Ruis eruit = details eruit.

Nu concreet rechtstreeks op de vraag, wat tips :

-fotografeer vanaf statief

-gebruik de in elk toestel ingebouwde lichtmeter, je hebt geen afzonderlijke lichtmeter nodig

-gebruik je wel een afzonderlijke lichtmeter gebruik dan de vijfpuntsmethode (wat je trouwens ook kan doen met je ingebouwde, het vraagt dan wat rekenwerk)

-zet de automatische Iso uit, zet het vast op de laagste Iso (25, 100, 200 ?)

-natuurlijk ook niet flitsen, ingebouwde flits in het menu uitzetten

-indien je de mogelijkheden hebt zoom je wat in (grotere brandpuntsafstand kiezen, optisch, niet digitaal, zet de digitale zoom uit, indien mogelijk). Het effect van de "oranje-vloed" gaat groter zijn. Experimenteer eventueel met je wit-balans, maar automatisch gaat dit tegenwoordig al aardig goed.

-indien je mogelijkheden hebt om zelf instellingen te doen gebruik dan deze : voorkeurinstelling diafragma, de camera berekend dan zelf de nodige sluitertijd voor een correcte belichting. Bij de meting kadreer je net naast de zon (tenzij je puntmeting kan toepassen), houdt de sluitertijd daarbij half ingedrukt, en herkadreer waar je de zon in je foto wilt hebben. Heb je die mogelijkheid niet, laat het dan automatisch gebeuren (Iso in elk geval vast op het laagste)

-fotografeer zo mogelijk in .Raw/Nef of in .Tiff, niet in .jpg, en in je hoogstmogelijk resolutie.

Randbemerking :

De schitterendste foto's die je ziet, hebben meestal een goede nabewerking gehad. Zeker wanneer in .raw is gefotografeerd.

Berichten: 95

Re: Fotografie (bij schemering)

...nog niet op een deel geantwoord : ja ik wil best een paar personen een dagje op sleeptouw nemen om de praktijk van het fotograferen te doen inzien. En ja ook om vervolgens eventueel een week of drie-vier later nog een keer bijeen te komen om eventuele nog ondervonden problemen/vragen op te lossen. Voorwaarde : niet ik verplaats me al te ver.. :-) (België, provincie Antwerpen, omgeving Turnhout - Mol).

Berichten: 39

Re: Fotografie (bij schemering)

heey

ik wil ook even zeggen ik hebben een fuji S6500 daarmee heb ik een functie die ik kan gebruiken bij zonsopgang en zonsondergang. daarmee krijg je die kleuren ook altijd heel mooi en goed. dus je hebt niet eens een spiegelreflex camera nodig

Reageer