Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Hallo

We vroegen ons vanavond iets af:

hoe komt het dat het kwik aan de 'minimum-kant' van een kwikthermometer stijgt als het kouder wordt?

Ik zelf dacht dat de buizen misschien aan de bovenkant doorverbonden zijn en het dalende kwik aan de 'normale kant' voor een drukdaling zorgt aan de bovenkant en de andere kant omhoog gezogen wordt.

Ik zag echter alleen wat me een doorverbinding aan de onderkant leek en ik kon niet bedenken hoe het dan zou werken.

Wie weet het antwoord?

mvg Bobb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Dit is nou eens een heel leuke zelfdenk-vraag. Ik zal een paar hints geven.

In dit bestand vind je een soort puzzel met alle onderdelen van zo'n ding, dat je met wat knip-plak en vouwwerk in elkaar kunt steken en bedenken of dan bij temperatuursverhoging en verlaging ook inderdaad zou gebeuren wat je met een echte min-max ziet gebeuren.

http://www.wetenschapsforum.nl/moderator/k...thermometer.doc

probeer eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

NB: er zitten twee onderdelenbladen bij , de eenvoudigste voor de onderbouw, de ingewikkeldere versie (meer en vreemdere onderdelen) voor de bovenbouw.

En, je zult niet alle onderdelen nodig hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Hallo Jan,

Bedankt, hartstikke leuk! ;)

Ik heb zitten proberen en ik heb wel een idee hoe het kan werken, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik had ook helemaal niet gedacht aan de combinatie met alcohol, dat was op zich al een kleine openbaring.

Ik heb een aantal mogelijkheden die me allemaal lijken te werken maar het gelijk laten stijgen en zakken blijft me dwars zitten.

optie 1:

De bovenkant is doorverbonden en gevuld met alcohol. De warme kant heeft een kwik-bolletje onderin.

De koude kant heeft onderin een lus met een expansiereservoir en een open verbinding met de lucht.

De uitzettende kwik aan de warme kant duwt via de alcohol de kwik aan de andere kant omlaag, naar de luchtopening.

Het nadeel alleen lijkt me dat alcohol ook uitzet en het links dus harder zakt als het rechts stijgt.

optie 2:

de beide kanten zijn gescheiden. Rechts is een normale kwikbuis met onderin een reservoir en bovenin is het open.

Links zit bovenin een dicht alcoholreservoir, en onderin zit weer een lus met een expansiereservoir en een open verbinding met de lucht.

Als het warm wordt, werkt de warme kant normaal.

Aan de koude kant duwt de uitzettende alcohol de kwik naar beneden, naar de open verbinding met de lucht toe.

Alleen omdat alcohol anders uitzet als kwik, gaat het weer niet even hard links en rechts.

optie 3:

De beide kanten zijn onderin doorverbonden.

De rechterbovenkant heeft een open verbinding met de lucht.

Links zit bovenin een dicht alcoholreservoir.

Als het warm wordt, duwt de uitzettende alcohol het kwik naar beneden en aan de andere kant gaat het omhoog.

Alleen omdat het kwik ook uitzet, gaat het weer niet even hard links en rechts.

Ik ging er vanuit dat de buisdiameter overal gelijk was.

Of kan de uitzetting van kwik verwaarloosd worden omdat dit zo'n 10 keer kleiner is? (Ik heb het net opgezocht)

Zeker bij de laatste optie zonder kwikreservoir en mét alcoholreservoir wordt de uitzetting van het kwik erg klein in vergelijking met die van de alcohol.

Ik zet mijn geld nu op de laatste optie :D

Heb ik het bij het juiste eind?

mvg Bobb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Optie 3 is geheel correct. :D

Kwik wordt alleen gebruikt omdat het niet mengt met alcohol, en er magnetisch materiaal (de dobbertjes) op blijven drijven.

De uitzetting van het kwik mag je vooral verwaarlozen, omdat voor de opschuiving van de vloeistofkolom vooral de volumieke uitzetting in het alcoholreservoir van belang is. De min of meer lineaire uitzetting van de vloeistof in de stijgbuis valt in vergelijking hiermee in het niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Hallo

Mooi zo ;)

toen ik de verschillen in uitzettingscoëfficiënt had opgezocht, was ik er ook al wat zekerder van.

Nogmaals erg leuk, deze minicursus. :D

Ik zag dat u dit soort cursussen schrijft.

Heeft u nog meer van dit soort cursussen beschikbaar?

Ik vind het heel leuk om dit soort dingen uit te zoeken, vooral als het zulke veelgebruikte zaken betreft, waar je normaal gesproken nauwelijks bij stil staat.

mvg Bobb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Nou, dat van die minmax is geen minicursus, da's een dingetje dat ik gemaakt heb om in de klas te gebruiken als we wat tijd over hebben. zoveel tijd heb ik nooit over, dus ik heb geen stapel van dit soort dingetjes klaarliggen. Een pure toevalstreffer dat je er naar vroeg, en het leek me leuker dat ding te gebruiken dan je gewoon uit te leggen hoe het zat. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Hoe werkt een min/max kwikthermometer?

Hallo

dat is dan inderdaad heel toevallig.

Het is inderdaad een leukere manier om iets uit te leggen dan gewoon vertellen hoe het zit.

Aangezien er minicursusauteur bij je naam stond, ging ik ervan uit dat dit dan een minicursus was.

Bedankt in elk geval!

groeten Bobb

Reageer