Springen naar inhoud

De optimale hoek om de bal weg te gooien berekenen met behulp van modelleren


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 13:39

Voor natuurkunde moet ik het volgende probleem modelleren.
Je staat op een 10 meter hoogte en er staat 5 m/s tegenwind. Je gooit een tennisbal weg met 50 km/h. Onder welke hoek moet je gooien om zo ver mogelijk te komen.
De tennisbal is 58 gram en heeft een diameter van 6,5 cm. De cw(wrijvingscoŽfficiŽnt) is 0.4
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 13:43

"WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.
Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt."

Dus, waar loop je vast? Wat heb je zelf al?

#3


  • Gast

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 13:51

Ik heb zelf al een model gemaakt waarmee berekend kan worden hoe ver een bal komt onder een bepaalde hoek waarbij niet rekening wordt gehouden met de de luchtwrijving. Dit model werkt met een vy en een vx. Ik heb jammer genoeg het model niet op deze computer staan, en op deze computer zit ook geen moduleerprogramma dus ik kan hem niet vertellen, maar als ik op de goede pc zit zal ik hem posten.

#4


  • Gast

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 14:10

Ik dacht dat mijn model het volgende model was waarbij je de hoek a kan variŽren. Ik heb zoals eerder gezegd niet een modelleerprogramma om mijn model te controleren, maar dit model lijkt redelijk op mijn model.

vx=vx-9.81*dt
h=h+vx*dt
s=s+vy*dt

dt=0.1
vy=13.888889*cos(a)
vx=13.888889*sin(a)
s=0
h=10

#5

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 15:17

Definieer jij vx als snelheid in verticale richting en vy als snelheid in horizontale richting? Vreemd.

Maar nu moet je ook nog wrijvingskrachten toe gaan voegen, waardoor er een vertraging (negatieve versnelling) bij komt zowel in verticale als in horizontale richting.

De resulterende kracht verticaal bepaalt de versnelling/vertraging in verticale richting en dat is dus niet meer simpelweg 9,81 maar a = m/sigmaF waarin sigmaF de som van alle krachten is (zwaartekracht en wrijvingskracht) met het juiste teken. Bovendien is de wrijvingskracht afhankelijk van het snelheidsverschil met de lucht, dus rekening houden met de tegenwindsnelheid.

Laats was hier een topic met een probleem waarbij de wrijvingskrachten op de juiste wijze meegenomen moesten worden. In jouw geval valt de bal niet in het water en bovendien is Cw = constant 0,4 dus dat hele Reynolds-gedoe kun je negeren maar als je de rest snapt dan snap je ook hoe jij jouw probleem moet aanpakken.
Hydrogen economy is a Hype.

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 15:41

Vergissinkje van mij, het is natuurlijk a = sigmaF/m (en niet andersom).
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures