Springen naar inhoud

Ruimte tussen 2 atomen

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 14:53

bereken de gemiddelde afstand tussen 2 nabije atomen in een stukje cu-metaal. hierbij is de massadichtheid van Cu=8700 kg/m≥ en het massagetal van cu=63.5.

Ik dacht als volgt: ik doe 63.5 x 1.66 x 10^-27. dan heb ik de totale massa van het atoom en dan werk ik dit in de massadichtheid uit tot het volume=1.21 x 10^-29 m≥. Maar hoe moet ik nu verder? hoe bereken ik de afstand tussen de 2 kernen uit dit volume?
gr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 14:59

Nu moet je het kristalrooster van Cu opzoeken zodat je ziet hoe de Cu-atomen t.o.v. elkaar geplaatst zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 19:23

Nu moet je het kristalrooster van Cu opzoeken zodat je ziet hoe de Cu-atomen t.o.v. elkaar geplaatst zijn.

Is dat wel zo nodig? Met de gegevens kun je toch makkelijk een volume per atoom (d.w.z. de ingenomen ruimte) per atoom uitrekenen, dat geeft een kubusje per atoom, en de ribbe van dat (denkbeeldige) kubusje is toch automatisch je GEMIDDELDE afstand tussen de atomen in dat rooster, hůe dat rooster er dan ook exact moge uitzien?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 19:34

Jazeker is dat nodig. Volgens wiki is het kristalrooster van koper: kubisch vlak gecentreerd
Dat betekent dat een volume van a3 eenaantal van 4 (= 8/8 + 6/2) Cu-atomen bevat.
Samen met de soortelijke massa, de atoommassa en getal van Avogadro kun je dan de ribbe a berekenen.
En daarmee bereken je dan de kleinste afstand (halve diagonaal van een vlak) tussen twee Cu-atomen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 19:44

Maar er wordt toch niet gevraagd om een kleinste, maar om een gemiddelde afstand?
Ik zie het niet.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 20:06

Dat is dan het gemiddelde tussen a en de halve diagonaal (a/√2), zou ik in eerste instantie denken.
Maar inderdaad, het is een rare vraag om bij dit soort kristalrooster over gemiddelde afstand te spreken want de kubus heeft geen atoom in het midden. Daardoor hebben twee schuin tegenover elkaar staande hoekpuntatomen een grote afstand van wel a√3, maar hoe dat in het gemiddelde meegenomen moet worden....... Dit vraagstuk is niet te maken zonder definitie van "gemiddelde".

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 13:19

Stapelen atomen zich niet als bollen op een stapel,waardoor ze de minimaalste ruimte innemen in een bepaald vollume.

Stapel je ze in een kubus,dus ontstaat er meer loze ruimte;dit onderwerp kwam eens ter sprake bij het inpakken van bollen en hoe dat moest of kon gebeuren.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 13:44

Atomen "stapelen" zich volgens een bepaald kristalrooster, afhankelijk van de stof.
Bij koper is dat het al eerder genoemde kubisch vlak gecentreerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures