Hulp bij formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Hulp bij formule

Ik heb morgen een proefwerk natuurkunde en ik kom er achter dat ik niet goed begrijp hoe ik deze formule moet toepassen, wat ik moetin vullen etc.

u(t) = A sin alfa(t)

alfa(t) = 2pi ft

Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik deze formules moet gebruiken

bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp bij formule

u(t) = A sin alfa(t)
Bij normaal symboolgebruik betekent dit: de uitwijking (van een slinger) op tijdstip t is gelijk aan de amplitude (maximale uitwijking) maal de hoek van uitwijking op tijdstip t.

Maar die kan nauwelijks in orde zijn, tenzij met grote A niet de amplitude maar de lengte van je slinger wordt aangeduid.
alfa(t) = 2pi ft
De afgelegde hoek van een rondgaande cirkelvormige beweging in radialen is gelijk aan 2 ;) radialen maal de frequentie maal de verstreken tijd.

die klopt wel.

Het gebruik van die formules? Net als bij alle mogelijke formules, als je beschikt over een setje gegevens en een vraag waarvan je de grootheden allemaal in één formule kunt terugvinden, kun je door de formule in te vullen de waarde van de gevraagde grootheid berekenen

bijvoorbeeld:

α = 900° (= 5 :D radialen)

t = 5 s

f = ?? Hz

invullen en uitrekenen geeft een frequentie van 0,5 Hz.

Moet je dus wél je grootheden, eenheden en bijbehorende symbolen kennen. De rest is dan (meestal) onderbouw-wiskunde.

Beetje vreemde werkwijze als je er pas de avond voor een proefwerk achterkomt dat je niet weet wat de symbolen die bij een hoofdstuk horen betekenen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer