Alcoholpercentage berekenen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.546

Alcoholpercentage berekenen.

Wij hebben net een practicum bierbrouwen achter de rug en hebben alle metingen gedaan. Nu moeten we alleen op de een of andere manier het alcoholpercentage berekenen. We hebben als data de Ph en de dichtheid van het bier. Ik heb op internet al rondgezocht, maar kan niks vinden. Dus mijn vraag is, hoe valt met deze data het alcoholpercentage van het bier te berekenen? Kan dat niet, hoe dan wel?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Alcoholpercentage berekenen.

Buiten dat dit onder scheikunde valt en niet biologie, is het antwoord vrij simpel: gaschromatografie.

Je maakt dmv oplossingen met daarin ethanol, propanol (interne standaard) en dan aanvullen tot 100 ml een ijklijn. Daarna maak je eenzelfde oplossing, waarbij je het ethanol vervangt door jouw bier. Opnieuw gaschromatograferen en het punt op de ijklijn bepalen, zodat je het alcoholpercentage kunt aflezen.

Zie ook bijgevoegd document. Volgens die richtlijnen heb ik het bijna twee weken geleden zelf ook gedaan :D
Bijlagen
Ethanolbepaling.doc
(223.5 KiB) 984 keer gedownload
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Alcoholpercentage berekenen.

Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.746

Re: Alcoholpercentage berekenen.

de gewone manier bij het bierbrouwen is via een eenvoudige formule die vertrekt van de begindichtheid en einddichtheid.

als je dat niet gemeten hebt zal je moeilijkere dingen moeten toepassen.

distilleren is ook eens leuk.

Reageer