Springen naar inhoud

Alcoholpercentage berekenen.

• Log in om te kunnen reageren

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 18:10

Wij hebben net een practicum bierbrouwen achter de rug en hebben alle metingen gedaan. Nu moeten we alleen op de een of andere manier het alcoholpercentage berekenen. We hebben als data de Ph en de dichtheid van het bier. Ik heb op internet al rondgezocht, maar kan niks vinden. Dus mijn vraag is, hoe valt met deze data het alcoholpercentage van het bier te berekenen? Kan dat niet, hoe dan wel?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 18:29

Buiten dat dit onder scheikunde valt en niet biologie, is het antwoord vrij simpel: gaschromatografie.

Je maakt dmv oplossingen met daarin ethanol, propanol (interne standaard) en dan aanvullen tot 100 ml een ijklijn. Daarna maak je eenzelfde oplossing, waarbij je het ethanol vervangt door jouw bier. Opnieuw gaschromatograferen en het punt op de ijklijn bepalen, zodat je het alcoholpercentage kunt aflezen.

Zie ook bijgevoegd document. Volgens die richtlijnen heb ik het bijna twee weken geleden zelf ook gedaan :D

Bijgevoegde Bestanden

...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 18:45

Of als je geen GC hebt: http://hobbybrouwen.nl/artikel/sg.html
Hydrogen economy is a Hype.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 20:42

de gewone manier bij het bierbrouwen is via een eenvoudige formule die vertrekt van de begindichtheid en einddichtheid.
als je dat niet gemeten hebt zal je moeilijkere dingen moeten toepassen.
distilleren is ook eens leuk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures