Springen naar inhoud

Whispertech : new energy product

• Log in om te kunnen reageren

wHiTeHaT

wHiTeHaT

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2007 - 18:51

Nederlandse PDF

Leveranciers site

Ik kwam dit tegen toen ik op zoek was naar een stirling engine

Uw persoonlijke krachtstation
De WhisperGen™ is een micro warmte kracht toestel voor
warmte- en elektriciteits-productie dat een stille revolutie
in de energieopwekking veroorzaakt.
Het is een doeltreffend en schoon energieopwekkingssysteem, dat
uw bestaande cv-ketel in uw woning direct kan vervangen. Niet
alleen voorziet de WhisperGen™ het huishouden van de gehele
warmtevraag (met heet water voor het huishouden en de centrale
verwarming), maar tegelijkertijd wekt het elektriciteit op die in huis
kan worden gebruikt, of kan worden teruggeleverd aan het net.

Ik ben nieuwsgierig naar reacties van enig wetenschappelijk/technisch niveau.
Eventuele voor/na-delen enz
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.
Hij is dan oneindig wijs :wink:
Said by me: XXXXXXX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 09:42

De algemene benaming voor dit soort toestellen is micro-wkk.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 10:30

Warmtekrachtkoppeling is op zich niets nieuws. Je wekt electriciteit op met fossiele brandstof en gebruikt de afvalwarmte daarvan om water op te warmen wat dan nog verder verhit moet worden met fossiele brandstof. Door de CO2 gekte worden dit soort systemen nu door diverse fabrikanten aangeboden als micro-WKK voor thuis.

Er worden door de fabrikant geen data gegeven waar iets zinnig uit berekend kan worden dus het elektrisch rendement is onduidelijk.

Nadelen?
De behoefte aan elektriciteit en de behoefte aan warmte zullen in de praktijk vrijwel nooit zoadanig zijn dat ze met elkaar overeenkomen zoals geproduceerd door de micro-wkk. Zoals ze zelf al zeggen:

..... tegelijkertijd wekt het elektriciteit op die in huis
kan worden gebruikt, of kan worden teruggeleverd aan het net.

Maar om terug te leveren aan het net heb je vergunningg nodig van de elektriciteitsmaatschappij. En welke prijs krijg je?
Ook zal het prijskaartje van de micro-wkk niet gering zijn.
Het lijkt me meer iets voor bedrijven dan voor huishoudens.
Hydrogen economy is a Hype.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 11:22

Voor terugleveren van kleine hoeveelheden krijg je het volle bedrag, inclusief transportkosten en belasting... feitelijk telt je meter gewoon je eigen verbruik terug. Daar zit wel een maximum aan, iets rond 3000 kWh op jaarbasis meen ik. Je hebt wel een andere meter nodig, en het apparaat moet voorzien zijn van een wisselrichter om terug te kunnen leveren.

Of zo'n installatie de moeite is hangt van een aantal gegevens af, bijvoorbeeld wat het kost aan aanschaf en onderhoud voor een gegeven vermogen, maar ook van toekomstige electriciteits en gasprijzen. Daarnaast hangt het af van hoeveel je mag terugleveren, want als je het normale tarief voor energieproductie krijgt ipv dat incl transport en tax, is het sowieso niet rendabel.
Victory through technology

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 17:54

Warmtekrachtkoppeling is op zich niets nieuws. Je wekt electriciteit op met fossiele brandstof en gebruikt de afvalwarmte daarvan om water op te warmen wat dan nog verder verhit moet worden met fossiele brandstof. Door de CO2 gekte worden dit soort systemen nu door diverse fabrikanten aangeboden als micro-WKK voor thuis.

Er worden door de fabrikant geen data gegeven waar iets zinnig uit berekend kan worden dus het elektrisch rendement is onduidelijk.

Nadelen?
De behoefte aan elektriciteit en de behoefte aan warmte zullen in de praktijk vrijwel nooit zoadanig zijn dat ze met elkaar overeenkomen zoals geproduceerd door de micro-wkk. Zoals ze zelf al zeggen:
Maar om terug te leveren aan het net heb je vergunningg nodig van de elektriciteitsmaatschappij. En welke prijs krijg je?
Ook zal het prijskaartje van de micro-wkk niet gering zijn.
Het lijkt me meer iets voor bedrijven dan voor huishoudens.

De WhisperGen heeft voor bedrijven te weinig vermogen (tenzij je natuurlijk een aantal bij elkaar hebt) Het totale rendement is trouwen hoger dan dat van een HR ketel. Verder is de elektriciteitsproductie van een microWKK een toevoeging aan de elektriciteitsvraag en geen volledige bron. Zonnecellen kunnen immers ook niet aan de volledige behoeft doen.

Ik merk trouwens wel Fred dat jij erg negatief tegenover nieuwe ontwikkeling in de energiemarkt staat. Hoe komt dat zo?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 18:37

Ik merk trouwens wel Fred dat jij erg negatief tegenover nieuwe ontwikkeling in de energiemarkt staat. Hoe komt dat zo?

Wie kaatst moet de bal verwachten:
Ik ben niet negatief tegen nieuwe ontwikkelingen maar alleen tegen het enorme bedrog van de laatste jaren. En ik ben echt niet de enige, in mijn werk merk ik om mij heen een toenemende ergernis bij (ervaren) collegas over alle larie die tegenwoordig via allerlei media over energiezaken, CO2 en waterstof verkondigd wordt. Door de publieke ongerustheid over CO2 zien een hoop belanghebbende partijen hun kans schoon er grof geld aan te verdienen en/of subsidies op te strijken.

WKK is overigens niet nieuw maar al tientallen jaren oud (en windmolens zijn nog veel ouder).
Ook dat "blue energy" (reverse electrodialysis en pressure retarded osmosis) is stokouwe koek en alleen opnieuw van stal gehaald om subsidies op te strijken.
In feite zijn er geen echt nieuwe ontwikkelingen op welk terrein dan ook. Het zijn kleine efficiencyverbeteringen of andere goedkopere materialen of betere software of ....(vul zelf maar in).
Hydrogen economy is a Hype.

• Gast

Geplaatst op 13 november 2007 - 12:06

Maar om antwoordt te geven... Zodra ze hun doelstellingen halen is het zowel economisch en milieutechnisch de moeite waard. Duurt wel ff tot 2009 tot je m kan kopen, maar toch. Meerkosten terugverdient binnen 5 jaar en sowieso bespaar je brandstof en dus co2 uitstoot doordat je zelf de energie efficienter produceert dan de energiecentrale dat doet.

[edit door Miels: aub geen e-mailadressen in berichten]

Energy wizzard

Energy wizzard

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2009 - 10:06

Duurt wel ff tot 2009 tot je m kan kopen, maar toch. Meerkosten terugverdient binnen 5 jaar en sowieso bespaar je brandstof en dus co2 uitstoot doordat je zelf de energie efficienter produceert dan de energiecentrale dat doet.

Het is nu 2009 en zover ik weet zijn de eerste nieuwe Whispergen micro-WKK toestellen april/mei 2009 beschikbaar op de markt. Deze micro-WKK werkt op aardgas. Het is een verbeterde versie van wat de afgelopen in al is geplaatst in Nederland en Europa.
In tegenstelling tot deze eerdere modellen, wordt het nieuwste type in Europa geproduceerd.

Een goede micro-WKK installatie draait altijd in combinatie met een buffervat of boiler om een goed jaarrendement te behalen. Vanaf een gasverbuik van zo'n 1800 m3 begint het economisch interessant te worden. Milieutechnisch is die ondergrens niet van belang.
Particulieren kunnen gebruik maken van de regeling Duurzame Warmte van Senternovem, deze geeft momenteel 4000 euro subsidie. Ondernemers van de EIA.

Andere fabrikanten zijn momenteel bezig met ontwikkeling en veldtesten. Voor zover ik weet wordt het zeker niet eerder dan 2010 voor daar ook doorontwikkelde en marktrijpe micro-WKK's te koop zijn.

Ook wordt er regelmatig gesproken over het HRe-label. Dit label is een keurmerk dat in eerste instantie bedoeld is voor de Nederlandse markt. Dit label zegt iets over de verhoudingen tussen de opgewekte elektriciteit en warmte. Het zegt niet over het jaarrendement van een micro-WKK.

De Micro-WKK is een soortnaam voor een compact apparaat dat gelijktijdig warmte en elektriciteit produceert. De HRe-ketel is een geregistreerde handelsnaam van een andere fabrikant voor zijn eigen micro-WKK.

Met een goede zoekmachine en het zoekwoord Whispergen, kom je vanzelf bij de importeur uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures