De grote werk/stage ervaring topic

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

De grote werk/stage ervaring topic

Ik zit al een tijdje te denken over een dergelijk onderwerp, ik weet niet of er er hier veel animo voor is maar dat moet ik dan maar aanzien. Er zitten hier vast wel wat mensen die een baan hebben met betrekking tot natuurkunde en het is dan misschien wel leuk om wat ervaringen te delen.

Ik zelf ben op het moment nog aan het studeren (technische natuurkunde) en vind het daarom wel leuk om te horen wat anderen voor werk doen en hoe natuurkunde daarin terug komt. Zeker omdat dat een wereld is die voor mij als student behoorlijk langs me heen gaat en daar zitten er hier misschien wel meer van.

Stage of iets dergelijks is natuurlijk ook welkom :D

Daar trap ik dan zelf ook maar mee af:

Mijn stage heb ik vorig jaar gelopen bij een universiteit in Amerika, nog steeds niet echt het bedrijfsleven dus, het was een nanotechnologie college (CNSE) en mijn opdracht had betrekking tot de nieuwe lithografie technologie; EUVL. Het nieuwe apparaat van ASML was net binnen en er waren een boel projecten omtrent deze technologie want er waren nog steeds probleempjes. Ik had een project waarin krachten van een oppervlakte op een deeltje gekarakteriseerd werden in een (uiteindelijk) stromende vloeistof.

In dit project werkte ik samen met een Duitse post-doctoraal researcher. En ik kon hier redelijk creatief bezig zijn(mijn begeleidende professor was in mijn beoordeling te spreken over mijn orthodoxe methode om problemen op te lossen, leuk om te noemen natuurlijk :D ) en had hier ook wel de vrijheid en het geld voor.

Ik merkte ook dat er een vrij relaxte sfeer was, werktijden mocht je zelf bepalen zolang je maar aan de 40 kwam en je er op drukke tijden was als je nodig was. Ook was het geen probleem om eens een dagje vrij te nemen om wat van de omgeving te bekijken. Ook was het mogelijk als werknemer om wat lessen van professoren te volgen, hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt en heb een heel semester een vak gevolgd met betrekking tot het hele productie proces van een microchip.

In het college waren ze erg te spreken over de Nederlandse studenten die stage kwamen lopen, ik was dan ook niet de eerste student die daar stage kwam lopen en er waren er een aantal teruggekeerd na hun studie om hun PhD te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De grote werk/stage ervaring topic

Ik heb als achtergrond ook Technische Natuurkunde en heb een stage van 5 maanden gedaan bij de R&D afdeling van de printerfabrikant Oce in Venlo. Hier heb ik de elektrische eigenschappen van een interface tussen een metaal en een koolstof-gevuld rubber onderzocht bij dynamische belasting. Oce heeft wel een hele aparte cultuur. Er wordt bijvoorbeeld veel Limburgs op de werkvloer gepraat (ook bij R&D) en veel communicatie gaat mondeling bij het koffie-apparaat ipv rapportages.

Ik werk nu bij het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten in de groep Intelligente Netten, waar ik aan elektriciteitsnetten werk. Hier valt onder ander het modelleren van elektriciteitsnetten in toekomstige scenario's, waarbij nieuwe problemen worden aangekaart en opgelost. Hierbij wordt het programma Matlab/Simulink veel gebruikt. Verder is actief vraag en aanbod sturing van de vermogens op het elektriciteitsnet een belangrijke onderzoeksvraag. Het gaat in beide onderzoeksrichtingen om netwerken met veel decentrale opwekkers. Een product in ontwikkeling is bijvoorbeeld de PowerMatcher. Verder houd ik mij ook bezig met onderzoek naar Lithium-polymeer batterijen voor netwerk gekoppelde toepassingen zoals plugin hybride auto's.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een stage bij een van deze onderwerpen, stuur me dan een PB en dan kijken we wat we kunnen regelen. Dit is over het algemeen een stuk sneller dan via de officiële kanalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De grote werk/stage ervaring topic

Bart schreef:Oce heeft wel een hele aparte cultuur. Er wordt bijvoorbeeld veel Limburgs op de werkvloer gepraat (ook bij R&D) en veel communicatie gaat mondeling bij het koffie-apparaat ipv rapportages.

..//..
vind je vreemd?
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een stage bij een van deze onderwerpen, stuur me dan een PB en dan kijken we wat we kunnen regelen. Dit is over het algemeen een stuk sneller dan via de officiële kanalen.
Misschien dus toch niet zo vreemd, die koffiehoek-tamtam :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De grote werk/stage ervaring topic

Ik heb via Fontys technische natuurkunde een stage gedaan bij CNSE in Albany, heette toen CESTM nog, in 2002.

Heb toen een afstudeer stage gedaan bij OTB, in 2003, in Eindhoven.

Heb mijn Master gehaald in CNSE in Albany weer.

Ben nou aan het werk bij Tyndall national institute, hier probeer ik (hou mijn oren gespitst) voor Nederlanders een stage-plaats te creeeren, maar het probleem is dat de Fransen veel goedkoper en beter zijn. Als een fransman zijn Master heeft gehaald kan hij er voor kiezen om via een stage werkervaring op te doen. Zij doen dat vaak gratis of heel goedkoop en betalen de huur via een vergoeding vanuit Frankrijk. Fransman met Masters, Nederlander zonder Bachelor, keuze gouw gemaakt. Telkens als we een aapje nodig hebben breng ik het weer op echter.

Hee Jocham, was het bij CNSE niet zo dat je elke zaterdag om 10 uur een presentatie moest bijwonen?

Of hebben ze dat eindelijk afgeschaft.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: De grote werk/stage ervaring topic

DePurpereWolf schreef:Hee Jocham, was het bij CNSE niet zo dat je elke zaterdag om 10 uur een presentatie moest bijwonen?

Of hebben ze dat eindelijk afgeschaft.
Ja dat klopt dat systeem hebben ze nog steeds, ik geloof dat er ooit iemand voorstelde om hier een democratische beslissing over te nemen waarop hij van Serge (maffe rus) te horen kreeg (inclusief russisch accent): "This is Not Democratic endeavour". Overigens had ik een speciale regeling (de foutje-in-het-systeem-regeling) waardoor ik ook niet hoefde te verschijnen :D

Al leuke reacties tot nu toe, Jan heb jij geen baan of geen behoefte om iets te delen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De grote werk/stage ervaring topic

JvdV? Pas volgende zomer, als er weer aardbeien zijn. Of je moet voor de klas willen staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: De grote werk/stage ervaring topic

JvdV? Pas volgende zomer, als er weer aardbeien zijn. Of je moet voor de klas willen staan.
Voor de klas staan? ik zelf wil geen leraar worden, maar uit mijn klas zijn er bijvoorbeeld wel een aantal geïnteresseerd.

Kan me voorstellen dat er op het forum ook wel geïnteresseerde zijn, dus waarom niet? :D

Berichten: 294

Re: De grote werk/stage ervaring topic

Hallo,

Ik ben Bachelor in de ingenieurswetenschappen: toegepaste natuurkunde (Gent, België) en volg nu mijn Master.

Ik heb ook stage gevolgd in een klein bedrijfje Gemidis (spin-off van UGent en IMEC) die LCoS displays maakte. Was zeker interessante ervaring. Stage ging niet écht in op de natuurkunde, maar enige voorkennis van fotonica was zeker handig om meer te begrijpen. Ik moest een lichtmeter met behulp van een computer aansturen en enkele metingen uitvoeren. De natuurkunde kwam tepas bij het calibreren van de lichtmeter en ook hoe die lichtmeter juist werkte (en dus moest ik beoordeling geven of het een goeie of een slechte was).

Zeker interessant omdat ge met een probleem wordt geconfronteerd, waarvan je eerst echt niet ziet hoe te beginnen, en dat je dan toch op relatief snel tempo een degelijk programma kan schrijven om die lichtmeter aan te sturen.

'kZou zeggen tegen iedereen die kans heeft stage te doen: zeker niet laten!

Voorlopig concentreer ik mij voornamelijk op fotonica en vaste-stoffysica om verder in te gaan, maar bvb nanotechnologie interesseert mij ook. Liefst zou ik later in onderzoek gaan. Iemand ervaring met bedrijven die veel onderzoek doen?

mvg

Reageer