Hoe bereken je de afstand tot de horizon?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Hoe bereken je de afstand tot de horizon?

Zie:

http://www.wikihow.com/Calculate-the...to-the-Horizon

Volgens mij is dit een incorrect resultaat. Wat is verkeerd aan deze berekening?

ps. Ik heb het niet over de typos ( b zou d moeten zijn enz.)

ubi dubium, ibi libertas

zebeke

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hoe bereken je de afstand tot de horizon?

Je link moet dit zijn (url in jouw bericht is ingekort)

De berekening in de eerste methode is op zich correct, en die b in plaats van d is geen tiepfout (ze leggen uit wat je voor a, b en c in moet vullen in de stelling van pythagoras).

Die vermenigvuldiging met 13 en dan worteltrekken om het antwoord in km te vinden is misschien wat onnauwkeurig (gaat er vanuit dat de straal van de aarde 6.5km is, wat niet zo heel veel afwijkt, maar ik hou meer van exacte antwoorden).

Wat ze bij die tweede methode uitrekenen is niet de hemelsbrede afstand maar de afstand over de aarde (rekening houdend met het feit dat die rond is).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe bereken je de afstand tot de horizon?

Eerder een meetkundig probleem, verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Hoe bereken je de afstand tot de horizon?

De vergissing in de gepresenteerde formule is dat ze ervan uitgaan dat we kijken naar de zee. De “werkelijke horizon” wil zeggen een onbelemmerd zicht (geen bergen, bomen of gebouwen enz.) het wil niet zeggen een zicht op de zee.

Als we het simpel houden en de atmosfeer en de niet-sferisch natuur van de planeet etc….negeren, moeten we R bepalen als de “ambient” radius en h de hoogte van onze ogen BOVEN de horizon die we aanschouwen.

Vb. We staan op een vuurtoren dat 30 m hoog is en 5 m boven de zeespiegel en mijn ooghoogte is 1.50 m

H=5+30+1.50=36.5 dan is de afstand d = 21.8 km

Van dezelfde vuurtoren kijken we land inwaarts waar het land 20 meter boven de zeespiegel is.

H=(5-20)+30+1.50 = 16.5 dan is de afstand d = 14.6 km

ubi dubium, ibi libertas

zebeke

Reageer