M'n/mijn, 't/het

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

M'n/mijn, 't/het

Hallo,

Ter correctie.

Voorbeelden:

-Hoe gaat het?

-Hoe gaat 't?

-Net als de rest, ben ik MIJN/M'n tas kwijtgeraakt.

-Hij gebruikt me auto. Het is natuurlijk wel MIJN auto, maar veel mensen zeggen M'n of me auto.

Ik zie veel mensen 't gebruiken, terwijl ikzelf het dan gebruik, dus twijfelaartje.

In welke zinnen kan je 't gebruiken, en wanneer niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: M'n/mijn, 't/het

Dit soort afkortingen (eigenlijk verkortingen) is eigenlijk gewoon spreektaal. In een (formele) brief is het niet gewenst ze te gebruiken.

't in plaats van het en m'n in plaats van mijn zijn vrij gangbare afkortingen. me in plaats van mijn vind ik persoonlijk dan weer erg lelijk/dom overkomen.

Wij Brabanders willen ook nog wel eens nie in plaats van niet zeggen: Dat heb ik nie gedaan. Zo zijn er volgens mij nog veel meer voorbeelden te verzinnen die de mens gebruikt om korter, sneller te praten.

Als je mijn steeds iets sneller uitspreekt, zul je vanzelf op m'n uitkomen.

Oftewel: het "mag" altijd in spreektaal, het "mag" nooit in formele taal.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7

Re: M'n/mijn, 't/het

Oké bedankt!

Nu schiet mij nog iets te binnen,

Goede/goeie

Hij heeft een goede baan.

Hij heeft een goeie baan.

Waar ligt hier het correctiefactor?

Ik heb het vroeger op het vwo gehad, maar dat is alweer een tijd geleden :D

Berichten: 8.614

Re: M'n/mijn, 't/het

Wat Phys zei is correct, maar toch wil ik nog iets meer nuanceren.

Het gebruik van 'me' mag zich enkel beperken tot de spreektaal (en is ook daar niet correct). 'M'n' en ''t' kan je uiteraard ook gebruiken in de spreektaal en zijn tot op zekere (informele) hoogte ook in de schrijftaal aanvaard. In formele brieven zijn ze echter - zoals Phys reeds opmerkte - ongewenst.
Loadall schreef:Goede/goeie

Hij heeft een goede baan.

Hij heeft een goeie baan.

Waar ligt hier het correctiefactor?
Ook hier beperkt 'goeie' zich tot de spreektaal en (misschien, maar dat weet ik niet zeker) de informele schrijftaal. 'Goede' wordt uiteraard gebruikt in de spreektaal en in zowel de formele als de informele schrijftaal.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: M'n/mijn, 't/het

Ook hier beperkt 'goeie' zich tot de spreektaal en (misschien, maar dat weet ik niet zeker) de informele schrijftaal. 'Goede' wordt uiteraard gebruikt in de spreektaal en in zowel de formele als de informele schrijftaal.
Oké erg bedankt!

Het zijn fouten van mensen, waarbij wij dus automatisch het woord schrijven zoals wij het uitspreken.

Ik maak die fout ook, maar dat komt omdat 'iedereen' daar gebruik van maakt.

Wij vinden hem een goede speler.

Wij vinden hem een goeie speler.

Gek genoeg vind ik het onderstaande beter klinken.

Berichten: 83

Re: M'n/mijn, 't/het

Nog een kleine aanvulling, voor de zekerheid. Me als gereduceerde vorm van mij is natuurlijk volledig correct - ook in schrijftaal.

Reageer