Zaak van Themsche

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3.165

Zaak van Themsche

Nee, ik vroeg het omdat er naar aanleiding van die zaak nogal wat meningen gespuid zijn over de psychiatrie en het syndroom van Asperger... Maar ik denk inderdaad dat Windsurfer beter antwoord kan geven op je vraag.
Ik heb ondertussen mijn vorige antwoord nog wat aangevuld.

Ik heb eerlijk gezegd die zaak niet in detail gevolgd, ik ken natuurlijk wel de grote lijnen van deze zaak. Ik kijk niet zo veel naar het Vlaamse nieuws als dat ik zou moeten. Vooral tijdens het koken zet ik eventjes de Vlaamse actualiteiten op.

Ik vrees dat zulke publiciteit onterecht een stigma creëert, of wellicht beter nog in stand houdt, voor een normaal autistisch persoon. ;)

In zekere zin heeft zich deze week in Nederland een soortgelijk drama voortgedaan. Ook een jongen met een psychiatrische ziekte die eigenlijk in een behandelende instelling had moeten wonen. Deze man had zelfs nog gevraagd om terug opgenomen te worden in een gesloten setting. Doordat dit verzoek is verworpen is er eerder deze week een politieagente op het bureau neergestoken met een mes. :D

Dit incident past in een groot rijtje van incidenten van de laatste jaren. De vraag is ofdat deze incidenten de laatste jaren meer voorkomen ofwel dat de media er de laatste jaren meer aandacht zijn gaan besteden. Hoe dan ook, ik vind het tragisch.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 991

Re: Zaak van Themsche

albert davinci schreef:Ik heb ondertussen mijn vorige antwoord nog wat aangevuld.

Ik heb eerlijk gezegd die zaak niet in detail gevolgd, ik ken natuurlijk wel de grote lijnen van deze zaak. Ik kijk niet zo veel naar het Vlaamse nieuws als dat ik zou moeten. Vooral tijdens het koken zet ik eventjes de Vlaamse actualiteiten op.

Ik vrees dat zulke publiciteit onterecht een stigma creëert, of wellicht beter nog in stand houdt, voor een normaal autistisch persoon. :D
het grote probleem in deze zaak is dat 1 psychiater vd verdediging asperger vermeldt en onmiddelijk de associatie trekt met: narcisme, ontoerekeningsvatbaarheid etc.

Dit is echt geen goede zaak en zelfs pervers.
In zekere zin heeft zich deze week in Nederland een soortgelijk drama voortgedaan. Ook een jongen met een psychiatrische ziekte die eigenlijk in een behandelende instelling had moeten wonen.
het is absoluut geen soortgelijk drama

Van themssche speelde wat veel computerspellen, was wat teruggetrokken en dat is dan voldoende voor zo'n diagnose? een diagnose die men gebruikt heeft om ontoerekeningsvatbaarheid te pleiten? een diagnose die er geeneens 1 is. Hij is bvb al niet door een multidisciplinair team onderzocht.

uit de geschiedenis bleek dat die kerel niet veel mankeerde. ja, af en toe een tegenslag zoals iedereen.

Hij flipt en beslist dan om zelfmoord te plegen dmv een moordraid (killed in action was zijn doel).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zaak van Themsche

1207 schreef:het grote probleem in deze zaak is dat 1 psychiater vd verdediging asperger vermeldt en onmiddelijk de associatie trekt met: narcisme, ontoerekeningsvatbaarheid etc.

Dit is echt geen goede zaak en zelfs pervers.
Dit klopt niet helemaal. "Narcistische trekken" kwam uit het verslag van de gerechtspsychiaters, Asperger (of eerder: bepaalde kenmerken van het syndroom die we terugvinden in het autistische spectrum) was de diagnose van de psychiaters van de verdediging. Geen van beide zijn voldoende om ontoerekeningsvatbaarheid te concluderen, al werd dat door de advocaten van de verdediging wel gedaan.
uit de geschiedenis bleek dat die kerel niet veel mankeerde.
Met alle respect, maar dat kan niemand van ons vanuit onze zetel vaststellen.

[opinie]Hans van Themsche gaf zelf aan "geen gevoelens te hebben", wat mij wel in het plaatje "psychopatische trekken" (diagnose gerechtspsychiaters) lijkt te passen.[/opinie]

Berichten: 3.165

Re: Zaak van Themsche

Met alle respect, maar dat kan niemand van ons vanuit onze zetel vaststellen.
Inderdaad. Het is niet omdat er over iemand geen psychiatrisch dossier is dat er daarom geen grote problemen waren.

Wat ik me nu afvraag. Het willekeurig mensen gaan vermoorden, is een mens tot zoiets in staat wanneer hij geen psycische/psychiatrisce stoornis heeft?

Stel je voor de persoon goed is opgevoed en dat hij zich lichamelijk normaal heeft ontwikkeld (geen hersenafwijking, geen ziekte, geen toxische stoffen...) zou zoiets dan kunnen voorkomen?

In het geval dat zo iemand per definitie een psychiatrische stoornis heeft in hoeverre kunnen we dat de patiënt dan wel en niet aanrekenen?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 991

Re: Zaak van Themsche

Dit klopt niet helemaal. "Narcistische trekken" kwam uit het verslag van de gerechtspsychiaters, Asperger (of eerder: bepaalde kenmerken van het syndroom die we terugvinden in het autistische spectrum) was de diagnose van de psychiaters van de verdediging. Geen van beide zijn voldoende om ontoerekeningsvatbaarheid te concluderen, al werd dat door de advocaten van de verdediging wel gedaan.
akkoord

laat ons het zo stellen dat de verdediging dit ziektebeeld misbruikt heeft. Het is bvb bijzonder raar dat hij plots sociale moeilijkheden zou hebben terwijl dit nooit is opgemerkt door zijn naaste medemens (getuigen).
Met alle respect, maar dat kan niemand van ons vanuit onze zetel vaststellen.
klopt, maar het is niet omdat iemand een ballonnetje oplaat dat het plots zo is.
[opinie]Hans van Themsche gaf zelf aan "geen gevoelens te hebben", wat mij wel in het plaatje "psychopatische trekken" (diagnose gerechtspsychiaters) lijkt te passen.[/opinie]
en wat is daarvan door de verdediging ingefluisterd?

kijk, er is simpelweg geen diepgravend onderzoek geweest. de psychiaters van de verdediging kunnen hooguit spreken over vermoedens.

Berichten: 43

Re: Zaak van Themsche

Wat ik me nu afvraag. Het willekeurig mensen gaan vermoorden, is een mens tot zoiets in staat wanneer hij geen psycische/psychiatrisce stoornis heeft?


Is dat een retorische vraag? Me dunkt dat je daar vanuit de -ook recente- geschiedenis met een volmondig ja op zou moeten antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zaak van Themsche

Is dat een retorische vraag? Me dunkt dat je daar vanuit de -ook recente- geschiedenis met een volmondig ja op zou moeten antwoorden.
Ik ben het vermoedelijk deels met je eens, maar enige onderbouwing van deze stel zou wel mooi zijn.

Berichten: 43

Re: Zaak van Themsche

Mijn gedachten gingen in eerste instantie naar experimenten waarbij normale en alledaagse mensen er zonder veel moeite toe gebracht konden worden om een ander aanzienlijke pijn te berokkenen. Weliswaar geen moord, maar wel een indicatie dat het begaan van gruweldaden niet zo heel ver van ons af staat als we van onszelf willen geloven en niet beperkt blijft tot psychisch of pschiatrisch gestoorden.

Een tweede daarop aansluitende gedachte betrof de massamoorden in Ruanda, Joegoslavie, de jodenvervolging ... veelal daders die uit de normale bevolking kwamen en niet direct gestoord genoemd werden.

Kortom, ja, ik denk dat ook mensen zonder psychiatrische stoornissen tot zo iets in staat is.

Berichten: 991

Re: Zaak van Themsche

Mijn gedachten gingen in eerste instantie naar experimenten waarbij normale en alledaagse mensen er zonder veel moeite toe gebracht konden worden om een ander aanzienlijke pijn te berokkenen.
dit soort testen zijn uitgevoerd hoor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanley_Milgram
Het onderzoek ging in werkelijkheid over de invloed van autoriteit, en of de autoriteit van een onderzoeker iemand er toe kon zetten om zijn morele grenzen te overschrijden. De conclusie was schokkend: zo'n 80 procent van de proefpersonen ging door tot een dodelijk niveau van stroomsterkte. De proefpersoon wist echter niet dat er in werkelijkheid geen stroomschokken werden toegediend: de acteur (zgn. tweede proefpersoon) simuleerde pijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zaak van Themsche

En voor de volledigheid: Asch voerde een aantal experimenten uit omtrent conformiteit, die dezelfde resultaten naar voor brachten, maar net iets humaner waren.

@Fenke: bedankt voor de voorbeelden; maakt je stelling meteen een stuk krachtiger.

Reageer