Continuïteit van reële functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Continu

Hallo,

ik vind het ronduit vreemd dat je bij een interval waar x element is van N bv: ]2,vkw(7)[ de majorant niet vkw(7) is, maar bij een interval [3,4[ 4 wel de majorant is.

Mijn leerkracht zei dat het kwam omdat vkw(7) geen majorant is omdat hij niet tot ]2,vkw(7)[ behoort. Maar hij voldoet toch aan de voorwaarde om majorant te zijn? en 4 behoort toch ook niet tot het interval [3,4[?

Kan iemand mij helpen?

Dank

Arne

Berichten: 7.068

Re: Continu

Een majorant hoeft geen element te zijn van de set waarvan hij een majorant is.

Verder lijk je aan te geven dat je enkel met natuurlijke getallen werkt. Aangezien \(\sqrt{7}\) niet voorkomt in de set natuurlijke getallen, kan het daardoor ook geen majorant zijn (in achtnemende dat je met natuurlijke getallen werkt). Waarom deze eis losgelaten wordt bij het definieren van het interval weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Continu

Tenzij je een of andere reden hebt om alleen met natuurlijke getallen als majoranten te werken, is dus vrij absurd. Zoals je zelf al aangeeft, is vkw(7) in het eerste geval net zo goed een majorant als 4 is in het tweede geval. We noemen M een majorant of bovengrens van een interval, indien voor elke x in dat interval geldt dat x niet groter is dan M.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer