Wortels en ogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 215

Wortels en ogen

Wortelen eten is gezond

Vandaag hadden we het in de les over wortelen. Mijn juf zei dat als je veel wortelen eet je makkelijker bruiner zal worden, je huid zal ook mooier worden. + (waar ik in discussie ben gegaan) dat je mooiere ogen zult krijgen.

Dan heb ik gezegt dat je volgens mij alleen 'betere' ogen zult krijgen door wortelen te eten. Daarmee bedoel ik dat je ogen beter zullen werken, ( ver zien, dichtzien.. ) maar dat je ogen 'mooier' zullen worden daar geloof ik niet veel van?

Klopt het wat mijn juf vertelt? krijg je van wortelen eten 'mooiere' ogen? ( wat is dat dan? worden je ogen lichter of donkerder? ) of is het zoals ik zeg, enkel je zal je beter kunnen zien?

groeten

Berichten: 3.165

Re: Wortels en ogen

Klopt het wat mijn juf vertelt? krijg je van wortelen eten 'mooiere' ogen? ( wat is dat dan? worden je ogen lichter of donkerder? ) of is het zoals ik zeg, enkel je zal je beter kunnen zien?
Wortelen bevatten veel caroteen wat een precursor is voor vitamine A. Vitamine A en caroteen kan je echter ook via tal van andere voedingsmiddelen binnnekrijgen (paprika en boter om maar iets te noemen).

Hier vindt je een niet-volledig lijstje van voedingsmiddelen waarin caroteen voorkomt: http://en.wikipedia.org/wiki/Carotene#Dietary_sources

Het gaat dus erg ver om te stellen dat je per sé wortels moet eten. Wortels zijn gezond, zeker maar dat geldt eveneens voor andere groenten en fruit.

Aangezien verschillende groenten en fruit verschillende vitaminen en mineralen (en vezels ;) ) bevatten is het vooral belangrijk dat je goed varieert met de verschillende groenten en fruit. Let er vooral op dat je verschillende families van groenten eet: peulvruchten, bladgroenten, groenten die rood/oranje (caroteen) zijn enz.

VARIATIE

Vitamine A, voor het geval je het nog niet weet, is belangrijk voor het zicht. Hier kan je lezen waarom: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodopsin
Mijn juf zei dat als je veel wortelen eet je makkelijker bruiner zal worden, je huid zal ook mooier worden. + (waar ik in discussie ben gegaan) dat je mooiere ogen zult krijgen.
Ze doelt hier op het feit dat caroteen een pigment is, dit is de reden dat een wortel oranje is. Ik meen dat dit pigment in de huid wordt opgeslagen (vetoplosbaar vitamine) maar ik kan niet direct een bron vinden.

Belangrijke waarschuwing voor vruchtbare vrouwen: let er op dat je geen cremes gebruikt die vitamine A bevatten wanneer je van plan bent om zwanger te geraken. Het kindje kan hierdoor ernstig verminkt geraken!

Doordat vitamine A vetoplosbaar is (anders zou het ook niet nuttig zijn dat het in de creme zit) wordt het sterk opgeslagen in de huid. Dit is voor normale personen geen probleem, voor zwangere vrouwen wel. Je mag zeker het laatste half jaar vóór de zwangerschap niet zo'n creme gebruiken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wortels en ogen

Ik last een paar maanden terug in de Quest dat het de grootste onzin zou zijn, ja vit A is goed voor zicht ed, maar je moet wel vele kilos wortels per dag eten om aan zoveel caroteen --> vitA te komen dat het een significant effect gaat hebben.

Het gerucht zou de wereld in zijn geholpen in de 2e wereld oorlog, de britten zouden veel wortels eten en daarom snachts de bombardementen goed uit kunnen voeren, dit verhaal moest zien te verhullen voor de duitsers dat de britten al veel betere radars of iets dergelijks hadden... ik zal het nog eens nazoeken.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3.165

Re: Wortels en ogen

Ik last een paar maanden terug in de Quest dat het de grootste onzin zou zijn, ja vit A is goed voor zicht ed, maar je moet wel vele kilos wortels per dag eten om aan zoveel caroteen --> vitA te komen dat het een significant effect gaat hebben.
Klopt, ik herinner me nu weer dat mijn prof dit ook zei.
Het gerucht zou de wereld in zijn geholpen in de 2e wereld oorlog, de britten zouden veel wortels eten en daarom snachts de bombardementen goed uit kunnen voeren, dit verhaal moest zien te verhullen voor de duitsers dat de britten al veel betere radars of iets dergelijks hadden... ik zal het nog eens nazoeken.
Waar of niet, het is een mooi broodje-aap-verhaal.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wortels en ogen

Krijg je van wortelen eten 'mooiere' ogen? ( wat is dat dan? worden je ogen lichter of donkerder? ) of is het zoals ik zeg, enkel je zal je beter kunnen zien?
Dat dacht ik niet. Ik meen te weten dat alleen nachtblindheid (voor een deel) verholpen wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels en ogen

Je juf zou beter haar les voorbereiden voor ze iets zegt. Van wortels krijg je geen mooiere ogen, maar ze verhelpen wel nachtblindheid. Je wordt er niet beter bruin door, maar de pigmenten slaan zich op onder de huid zodat je een oranje gloed krijgt en misschien wat bruiner oogt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 31

Re: Wortels en ogen

Zoals al eerder gezegd, caroteen, een bestanddeel van wortelen (FR: carote=wortel) is een precursor voor vitamine A. M.a.w. in de lever wordt caroteen omgezet in vitamine A. Vervolgens wordt het opgeslagen in het lichaam, vooral op vetrijke plaatsen, zoals onder de huid. Aangezien het wordt opgeslagen hebben we dus niet elke dag de volledige dagelijkse hoeveelheid nodig. Vitamine A is inderdaad belangrijk bij pigmentvorming. Pigmenten vinden we terug in onze huid en ogen. Wanneer we dus niet genoeg vitamine A hebben zullen deze pigmenten niet gevormd kunnen worden, met als gevolg o.a. nachtblindheid. Voldoende caroteen innemen kan dan een oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels en ogen

M.a.w. in de lever wordt caroteen omgezet in vitamine A.
Retinol wordt door oxidatieve splitsing van caroteen in de dunne darm gevormd.
Vitamine A is inderdaad belangrijk bij pigmentvorming.
Hoezo? Het zijn bepaalde aminozuren, zoals bijvoorbeeld tyrosine die belangrijk zijn voor de pigmentvorming. Heb je eventuele bronnen dat vitamine A belangrijk is voor de pigmentvorming? Ik vind er namelijk op internet niets van terug.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 31

Re: Wortels en ogen

Retinol wordt door oxidatieve splitsing van caroteen in de dunne darm gevormd.
Excuseer, daarin heb je gelijk, hier heb ik mijn bron niet goed bekeken.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar op deze site kan je zien dat retinol (vitamine A) belangrijk is voor rhodopsine.

Retinol is ook belangrijk voor het goed functioneren van de epitheelcellen. Wanneer er een vitamine A tekort is zullen epitheelcellen die normaal mucus produceren, keratine produceren. Een gevolg hiervan is het droger worden van het hoornvlies; dit noemt men keretomalacia. Ook de huid wordt droger en bleker.

Langs de andere kant, begin nu ook niet massa's vitamine A op te nemen. Overdadig gebruik kan ook leiden tot een drogere huid, uitvallende haren...

Berichten: 12.262

Re: Wortels en ogen

Dat dacht ik niet. Ik meen te weten dat alleen nachtblindheid (voor een deel) verholpen wordt.
Als die nachtblindheid door een vitamine-a gebrek veroorzaakt wordt wel natuurlijk.

Al die verhalen van vitamines en hun deficientieziektes stammen hier in het westen uit een ver verleden. Je ziet ook geen scheurbuik of beri-beri patienten over straat kruipen. Dat wil niet zeggen dat die problemen niet kunnen ontstaan, maar ze zijn hier gewoon uiterst zeldzaam. Mocht iemand in het westen nachtblind zijn dan is de kans groot dat dat gevolg is van een genetisch defect en daar helpt geen ton wortelen aan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels en ogen

Corwin schreef:Excuseer, daarin heb je gelijk, hier heb ik mijn bron niet goed bekeken.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar op deze site kan je zien dat retinol (vitamine A) belangrijk is voor rhodopsine.

Retinol is ook belangrijk voor het goed functioneren van de epitheelcellen. Wanneer er een vitamine A tekort is zullen epitheelcellen die normaal mucus produceren, keratine produceren. Een gevolg hiervan is het droger worden van het hoornvlies; dit noemt men keretomalacia. Ook de huid wordt droger en bleker.

Langs de andere kant, begin nu ook niet massa's vitamine A op te nemen. Overdadig gebruik kan ook leiden tot een drogere huid, uitvallende haren...
Overtuigd en mee eens.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer