DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Moderator: Rhiannon

Berichten: 193

DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Rond een van de meest prominente wetenschappers ter wereld is een enorme rel ontstaan, zo meldt de gezaghebbende Britse krant The Independent. DNA-pionier en Nobelprijswinnaar James Watson heeft namelijk beweerd dat zwarten minder intelligent zijn dan blanken.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_623214.html

http://algemeen.hetdagelijksnieuws.nl/1226...dan_blanken.htm

______________________________________________________________

EIGEN MENING:

Of daar ook maar iets van waar is betwijfel ik ten zeerste.

Mvg,

Paul Siemons

Berichten: 8.614

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Dit bericht is reeds enkele dagen oud. Ondertussen zijn er verschillende zaken gebeurd:

Museum drops race row scientist

The Science Museum has cancelled a talk by American DNA pioneer Dr James Watson after he claimed black people were less intelligent than white people.

Lees meer ... BBC News

Lab suspends DNA pioneer Watson

The Nobel Prize-winning DNA pioneer James Watson has been suspended by his research institution in the US.

Lees meer ... BBC News

Festival bars race row scientist

The Bristol Festival of Ideas has cancelled an appearance by the Nobel Prize-winning scientist James Watson after a row over his views on race.

Lees meer ... BBC News

DNA-pionier: Spijt van uitspraak 'domme negers'

De wereldberoemde geneticus James Watson heeft spijt betuigd over zijn geruchtmakende stelling dat negers dommer zijn dan blanken.

Lees meer ... Elsevier
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.504

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Hij heeft nog andere merkwaardige ideetjes...

hij heeft ooit geopperd dat als het onderzoek ver genoeg gevorderd is dat hij "alle meisjes er eindelijk knap kan doen uitzien"
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.546

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Het zou toch wat zijn als hij gelijk zou hebben...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

In Nature stond een half jaar terug ofzo ook een interview/artikel, met een wetenschapper die ontdekt hadden dat er verschillende varianten bestaan van het gen dat zorgt dat er nieuwe hersenverbindingen worden aangelegd. Aziaten hadden de actiefste vorm, kaukasiers de middenmoot en afrikanen de langzaamste versie. Het artikel ging vooral om de controverse dat hieruit door sommige mensen dingen geconcludeerd worden over intelligentie, terwijl het zeker niet bewezen is dat het sneller aanmaken van hersenverbindingen een hogere intelligentie betekend..

Was iig erg interessant om te lezen, en zou een betere grond zijn om dit soort uitspraken mee te doen (als je die dan al zo nodig moet doen) dan op de flutargumenten die hij nu levert.

Wat ik zeker een interessante uitspraak vind is deze:
er geen reden is om aan te nemen dat de intellectuele capaciteiten van geografisch gescheiden groepen mensen zich in de evolutie op identitieke wijze hebben ontwikkeld.'

We kunnen volgens Watson wel willen dat de gehele mensheid over min of meer gelijke verstandelijke vermogens beschikt maar 'daarmee wordt dat nog niet waar'.


Waar die natuurlijk eigenlijk wel gelijk in heeft, het HOEFT helemaal niet zo te zijn.. Maar als het al zo is denk ik dat de verschillen extreem klein zijn, en door de grote individuele variatie al compleet niet meer significant is.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Deze discussie heeft weer een heel erg hoog "ik vind dit / ik vind dat" gehalte.... :D

Waarom onderzoeken we het niet gewoon? Is toch niet zo moeilijk? gewoon een paar mensen een IQ-test laten doen. (even aangenomen dat 'hoog IQ' hetzelfde is als 'intelligent').

Maar waarschijnlijk gebeurt dit niet om dat we de uitslag van zo'n onderzoek misschien wel liever niet willen weten. En terecht overigens. Alleen moeten we dan ook ophouden met dit soort onwetenschappelijke discussies. En je mag het mensen ook niet kwalijk nemen dat ze dit soort uitspraken doen als je zelf niet bereid bent om het serieus te onderzoeken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 8.614

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Zo eenvoudig is dat niet. Vanzelfsprekend zullen hoogopgeleide, bevoordeelde blanken beter scoren op zo'n test dan arme, analfabetische zwarten uit derdewereldlanden en vice versa. Alle proefpersonen, zowel van het negroïde, het caucasoïde als het mongolide ras zouden dus hetzelfde opleidingsniveau moeten hebben. Bovendien kan een IQ-test makkelijk beïnvloed worden door tal van uitwendige factoren.

En zelfs als dat allemaal omzeild kan worden, blijft de vraag die je zelf reeds aanhaalde: betekent een hoog IQ automatische een hoge intelligentie?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Watson duidt op geografische verschillen tussen blanken en zwarten. Daar kan ik mij wel in vinden. Blanken hebben duizenden jaren lang in koudere en moeilijkere omstandigheden moeten leven dan zwarten. Zo moesten zij zich steeds voorbereiden op de winter. Zij die niet slim genoeg waren om voldoende voedsel te verzamelen of een duchtige schuilplaats te maken overleefden niet. De wet van de sterkste (lees slimste). en aangezien intelligentie deels genetisch bepaald is, zie ik wel een vorm van waarheid in Watson zijn uitspraak. Deze situaties deden zich niet voor in afrika waar de mensen geen nood hadden te veranderen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4.546

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

In het zuiden is er een nat en droog seizoen, daar moeten de mensen die daar leven zich weer op voorbereiden en vereist een dergelijke planning als de winter. Daar zal het dus niet aan liggen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Dat spreek ik tegen. Niet van het nat en droog seizoen maar die mensen zoeken dan ook geen droge plaatsen op, i mean: niemand gaat in de woestijn wonen. het is niet voor niets dat de meeste mensen aan een waterbron wonen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4.546

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Veel gebieden zijn al droog, en er zijn zat mensen die in de woestijn of een woestijn-achtig gebied wonen. En het droge seizoen houd niet alleen in dat men water moet zoeken, maar ook dat men bepaalde voorraden van bepaald voedsel moet aanleggen, prooidieren moet volgen en nieuwe voedingsgronden voor eventueel vee moet zoeken. Ik zie niet in waarom die omschakeling minder geestelijke vermogens zou eisen dan de omschakeling van zomer naar winter in het noorden. Overigens geld dat individuele uit je vorige post niet echt op een soort als de mens, wij zijn echte groepsdieren en helpen elkaar.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.780

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Volgens mij zijn de onderzoeken waar Watson zich op baseert al behoorlijk oud en laten die ook zien dat westerlingen weer lager scoren dan aziaten.
Watson duidt op geografische verschillen tussen blanken en zwarten. Daar kan ik mij wel in vinden. Blanken hebben duizenden jaren lang in koudere en moeilijkere omstandigheden moeten leven dan zwarten. ....
Dan zouden de Chinezen het nog zwaarder gehad moeten hebben. Ik ben erg allergisch voor dat soort theorieën, 90% pseudowetenschap. Wel geloof ik in de invloed van de cultuur op de sterker ontwikkeling van die bepaalde vorm van intelligentie die men meet met IQtesten en die de genoemde verschillen laat zien, óók als de testen zó worden samengesteld dat de ene groep niet al bij voorbaat in het voordeel is t.o.v. de ander. Dat laatste is overigens nauwelijks mogelijk, al was het alleen maar omdat er geen objectieve criteria zijn om die gelijkheid van kansen vast te stellen. Maar het onevenredig hoge percentage Joden in alle takken van wetenschap heeft ongetwijfeld te maken met de diep gewortelde Joodse "leercultuur".
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 1.425

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Deze leercultuur bestaat van origine uit de uitvoerige en gedetailleerde bestudering van de torah en de talmoed. In vergelijkende onderzoeken scoren Ashkenazyjoden dan ook nog beter dan Aziaten. Waar de heilige boeken al niet goed voor zijn.

Dawkins: godsdienst is een bijproduct van de goedgelovigheid van kinderen.

Johan: intelligentie is een bijproduct van godsdienst

:D
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

:D Is wetenschap een bijproduct van godsdienst?

Maar... Is dit wel correct? Lang niet elke godsdienst heeft onder haar leden dezelfde studie-cultuur, er zijn een hoop die zelfs onderzoek en studie van hun heilige boeken afraden of bemoeilijken. Wellicht is er mee nodig dan alleen religie... het vereist een religie die interessante, redelijk intelligente heilige boeken heeft en men moet deze boeken redelijk serieus nemen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: DNA-pionier: "Afrikanen dommer dan westerlingen"

Als ik naar mezelf kijk: ik kom uit een Roomse traditie die nooit de bijbelstudie onder leken heeft gestimuleerd. Een consistente interpretatie van de bijbel gaat mijn verstand dan ook te boven (aan de talmoed durf ik me niet eens te wagen) en, zoals je weet, ben ik niet geschikt voor de wetenschap. Voldoende reden dus om te pleiten voor theologie in het verplichte lessenpakket. :D
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer