Maanlicht en plantengroei

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Maanlicht en plantengroei

heeft maanlicht invloed op de groei v/d plant?

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Maanlicht en plantengroei

maanlicht is een reflectie van het zonlicht. maar waarschijnlijk zo zwak dat het vrijwel geen verschil maakt of je de plant in het maanlicht zet of in het totale duister.

Ik doe ook maar een gok :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Maanlicht en plantengroei

licht (al het licht) heeft invloed op de groei van planten. Des te minder licht, des te meer zal de plant groeien.

klinkt misschien vreemd maar dat is echt zo. Een groeihormoon (ben de naam even kwijt) wordt onder de invloed van licht afgebroken.

of-topic: dit geeft ook gelijk aan waarom de bananen krom zijn. (en het is niet omdat ze anders niet in hun schil passen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Maanlicht en plantengroei

Alleen kunnen planten niet groeien als er geen licht is. Dus in de totale afwezigheid van licht zal de groei gewoon 0 zijn, maakt niet uit hoeveel groeihormoon er is.

Verder geeft de maan, hoe fel hij ook lijkt, extreem veel minder licht af dan de zon. Omdat onze ogen zo gevoelig zijn lijkt het voor ons nog heel wat, maar voor een plant is het zo goed als niets. Een plant zal zeker niet kunnen groeien onder maanlicht, net als een mens ook niet kan groeien van 20 calorieen per dag. Ik denk niet dat het effect echt relevant kan zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Maanlicht en plantengroei

Volgens mij kunnen planten wel degelijk groeien zonder licht (tot een bepaald moment natuurlijk). Witlof is een goed voorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Maanlicht en plantengroei

Totdat de reservestof op is ja...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Maanlicht en plantengroei

Volgens mij kunnen planten wel degelijk groeien zonder licht (tot een bepaald moment natuurlijk). Witlof is een goed voorbeeld.


Dat geldt alleen voor kiemplantjes (zoals witlof), die nog de reservestoffen uit het zaad tot hun beschikking hebben. Een wat oudere plant houdt het niet lang uit zonder licht, en groeien doet hij zeker niet.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Maanlicht en plantengroei

Er is wel aanvoer van energie (licht) nodig, maar planten groeien 's-nachts sneller dan overdags.

Dit mechanisme zorgt ervoor dat een plant altijd in de richting van het licht groeit, omdat het sneller groeit waar het donker is.
Kabouters bestaan niet

Reageer