Koud weer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 219

Koud weer

Hey,

ik vroeg me het volgende af....

Hoe komt het dat eskimo's beter tegen de koude kunnen dan ons bijvoorbeeld, en dat spanjaarden beter tegen de warmte kunnen ??

Ik had een discussie met mijn zusje hierover....

Greetzz

Cleopatra

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Koud weer

ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Als je een spanjaard op de noordpool opvoed, dan zal hij spanje zelf te heet vinden denk ik
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koud weer

gewenning en genetisch.

in afrika zijn mensen over het algemeen ranker dan in nederland of op de noordpool

inuït (eskimo is een scheldwoord= 'gij die rauw vlees eet') hebben ook meer bloedvaatjes door hun gezicht lopen dan andere mensen zo hebben ze het lang niet zo koud in hun gezicht dan andere mensen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Koud weer

Inuit zijn ook genetisch aangepast aan hun vitamine-arme dieet (alleen in de zomer wat besjes, verder alleen vlees en vis), een niet-inuit zou daar lang niet zo gezond onder blijven.

Ik heb trouwens een keer in het volkenkundig museum gelezen dat inuit-vrouwen en meisjes traditioneel 's zomers in korte broek lopen...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Koud weer

als ge zegt gewenning, hoe lang duurt het dan ongeveer ?? :shock: ale ik moet het natuurlijk niet precies weten, maar duurt het 10 jaar of enkele maanden ??

thnx voor de andere antwoorden alleszins!!!

Cleopatra

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Koud weer

Cleopatra schreef:als ge zegt gewenning, hoe lang duurt het dan ongeveer ??   :shock:  ale ik moet het natuurlijk niet precies weten, maar duurt het 10 jaar of enkele maanden ??

thnx voor de andere antwoorden alleszins!!!

Cleopatra
Zeker niet enkele maanden lijkt me, en ik vraag me af óf het überhaupts wel "snel" gaat. Misschien gaan er wel generaties overheen!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Koud weer

ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Als je een spanjaard op de noordpool opvoed, dan zal hij spanje zelf te heet vinden denk ik


Niet alleen een kwestie van gewenning, het lichaam van Eskimo's is ook beter aangepast aan de kou. Ze hebben meer vet en een gedrongen lichaamsbouw, waardoor ze trager afkoelen.

Reageer