Springen naar inhoud

Warmte autobanden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2007 - 16:31

Hallo,

ik heb zonet een hoofdstuk gelezen over rotatiebewegingen, oa de zuivere rolbeweging. Nu heb ik geleerd dat de snelheid van het contactpunt nul is. Op dat contactpunt werkt ook een statische wrijvingskracht (die de rolbeweging veroorzaakt).

Nu hier een kleine redenering:
De snelheid van het contactpunt is nul, dus het contactpunt beweegt niet. Dat wil zeggen dat de arbeid van de statische wrijvingskracht nul is, inderdaad, want: LaTeX , en dr = 0. Hoe komt het dan dat mijn banden altijd warm zijn als ik uit de auto stap? De banden van mijn auto voeren toch een zuivere rolbeweging uit?

Nog een bijvraagje:
Ik zie in de bovenstaande redenering duidelijk iets over het hoofd, vandaar deze vraag: mijn banden worden warm, zorgt deze warmte voor méér energie in mijn banden, of net minder?


Alvast bedankt!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2007 - 16:41

Je banden worden voornamelijk warm door de vervorming en niet door de rolwrijving. Wanneer je banden niet genoeg druk bevatten gaan ze meer vervormen en daardoor worden ze warmer. De maximale temperatuur bedraagt iets van een 50°-60° geloof ik (van deze waarden ben ik niet 100% zeker). Als de band warmer wordt gaat de slijtage enorm hoog worden.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 oktober 2007 - 21:04

De banden van mijn auto voeren toch een zuivere rolbeweging uit?

Hier zit de fout in je redenering. Autobanden worden ingedrukt, en voeren dus geen zuivere rolbeweging uit.

#4

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 13:23

Achja, natuurlijk...
Kan nu nog iemand antwoorden op de bijvraag?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#5

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 13:42

Nog een bijvraagje:
Ik zie in de bovenstaande redenering duidelijk iets over het hoofd, vandaar deze vraag: mijn banden worden warm, zorgt deze warmte voor méér energie in mijn banden, of net minder?

Je banden gaan een deel van de enegie van je motor opnemen. Hierdoor heb je minder energie om de wagen voort te bewegen.
Je banden gaan verwarmen dus gaat het rendement van je aandrijving dalen. De warmte-energie in je banden heb je niks aan (verlies).
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures