Groeien na je 18e

Moderator: Miels

Gesloten
Berichten: 1

Groeien na je 18e

Hallo daar,


Ik wil graag weten waarom men op een gegeven moment stopt met groeien, welke hormonen zijn hier bijvoorbeeld verantwoordelijk voor, en kan je de stop van je groei omzijlen door bepaalde medicatie.

Ik ben zelf 1,61m lang en ik ben 20 jaar, maar ik zou maar al te graag nog een paar cm groeien. Is dit ook mogelijk?


Alvast bedankt,


Shorty

Berichten: 8.614

Re: Groeien na je 18e

Allereerst zou ik je willen vragen om in de toekomst in het correcte forum te posten. Dit forum is bedoeld voor algemene vragen over de werking van het forum. Deze topic hoort thuis in 'Biologie' of 'Geneeskunde'.


Om terug te komen op jouw vraag:


Er bestaat reeds een (weliswaar gesloten) topic over lichaamslengte. Daar vind je eventueel nuttige informatie.


Zoek ook eens op Google met lichaamslengte, dan kom je ongetwijfeld veel interessante informatie tegen:

De meeste botten in je lichaam zijn ontstaan uit kraakbeen. Kraakbeen is een soort bot maar het is veel buigzamer en zachter dan bot. Bij volwassenen zijn de oorschelp, de neus en de gewrichten nog van soepel kraakbeen. Voor de geboorte, als het kind zich nog in de baarmoeder bevindt, bestaat een aantal botten voornamelijk uit kraakbeen. Na de geboorte gaan deze kraakbenige botten snel verbenen. Ze worden tot definitief bot omgevormd. Met uitzondering van de uiteinden van de lange pijpbeenderen vindt deze verbening in het gehele kraakbenige bot plaats. Aan de beide uiteinden van de botten blijft een schijf kraakbeen over die voorlopig niet verbeent. Deze kraakbeenschijf wordt groeischijf genoemd. Vanuit de groeischijven vindt het proces van de lengtegroei van de botten plaats. De groeischijven produceren kraakbeen. Dit kraakbeen wordt toegevoegd aan het harde gedeelte van de botten, dus het bot dat tussen de twee groeischijven in ligt. Het toegevoegde kraakbeen wordt vervolgens ook omgezet in hard bot.


Door dit continue proces van aanmaak en omzetting van kraakbeen in bot worden de botten langzaam langer. Aan het einde van de puberteit verbenen tenslotte ook de kraakbenige groeischijven en houdt de lengtegroei op. Maar botten groeien natuurlijk niet alleen in de lengte maar ook in de breedte. De groei in de breedte vindt gelijktijdig plaats met de groei in de lengte van de botten. De diktegroei verloopt niet vanuit de groeischijven, maar verloopt volgens een ander groeiproces. Om ieder bot bevindt zich een vlies (perichondrium) van waaruit laag voor laag botweefsel wordt afgezet. De diktegroei start al vanaf de geboorte en gaat langzaam door tot aan volwassenheid.


De activiteit van de groeischijf wordt geregeld door het groeihormoon uit de hypofyse. Normaal gesproken hebben de botten rond de puberteit al hun definitieve grootte bereikt. De afgifte van het groeihormoon wordt dan veel minder waardoor er geen nieuw kraakbeen meer wordt aangemaakt en de groeischijven langzaam verbenen. De groeischijf wordt steeds dunner en is uiteindelijk ook niet meer terug te zien in het definitieve bot.
Bron: http://www.kennislink.nl/web/show?id=118844


Zie ook hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Groeien na je 18e

Allereerst is dit een geneeskundig onderdeel, en heeft het niets met "over dit forum" te maken.

Daarbij is het een persoonlijke medische vraag, die om de redenen die in de bijsluiter van Geneeskunde staat, hier niet thuishoort.


Dubbel op slot dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten