Complexe getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

Complexe getallen

Hoi, ik moet aantonen met de formule van euler (eiy = cos y + i sin y) dat voor F(x) = erx met r = a + bi

geldt F'(x) = rerx

Waar ik mee begonnen ben is r subsitueren in F(x) wat geeft eax . e(xb)i. Die laatste term kun je uitschrijven met de formule van euler. Daarna ga ik dat differentieren met de productregel, en daarna wou ik eigenlijk zoveel mogelijk termen weer schrijven in de vorm van eiy en r terug substitueren, in de hoop dat er dan termen wegvielen en dat rerx overbleef. Nu kom ik hier niet uit, wie kan me helpen? dank

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Je hebt dus:
\(e^{rx} = e^{ax + bix} = e^{ax} \left( {\cos \left( {bx} \right) + i\sin \left( {bx} \right)} \right)\)
Afleiden:
\(ae^{ax} \left( {\cos \left( {bx} \right) + i\sin \left( {bx} \right)} \right) + e^{ax} \left( { - b\sin \left( {bx} \right) + ib\cos \left( {bx} \right)} \right)\)
Haal in de tweede term een factor bi buiten:
\(e^{ax} \left( { - b\sin \left( {bx} \right) + ib\cos \left( {bx} \right)} \right) = bie^{ax} \left( {i\sin \left( {bx} \right) + \cos \left( {bx} \right)} \right)\)
Kom je er nu?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 200

Re: Complexe getallen

Ja dankje nu ben ik eruit gekomen :D

Wat ik dus vergeten was dat i2=-1, en ik wist al niet wat ik met die -1 aan moest. Ik had dan maar de regel sin(-a) = -sin(a) gebruikt, maar dan kun je de formule van euler niet meer voor het 2e deel gebruiken aangezien er dan i.cos(bx) staat en geen i.sin(bx).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Klopt. Als je zag dat je bi buiten moest zetten om terug r te krijgen, dan kwam het binnen de haakjes van zelf goed :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer