De h en g notatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 689

De h en g notatie

Ik ben eerder een theoretisch iemand, dus had graag wat uitleg gehad rondom iets praktisch.

Op veel ontwerptekeningen kom je vaak de h en G notatie voor, en ik zou graag willen weten wat deze precies betekenen. Voorbeeld van zo'n ontwerptekening. (Zoals je in het voorbeeld ziet, zie je tweemaal een 'h' vermeld bij de cirkelvormige openingen in de toplagerplaat en de bodemlagerplaat.

Ik weet dat het te gemakkelijk en onbeleefd zou zijn van me moest ik jullie dit gewoon vragen, dus natuurlijk deed ik eerst wat opzoekingswerk. Helaas vond ik niet teveel, buiten dan hetgeen hieronder, dat het zou moeten uitleggen, maar waar een leek als ik niets van bijleer.
ISO - Passing tabellen voor fabricage van gaten en assen:

Om bij een ontwerpen van een constructie een goede passing te verkrijgen van twee onafhankelijk van elkaar volgens tekening geproduceerde onderdelen, zijn er tabellen samengesteld met toleranties waaraan de maat van het onderdeel moet voldoen.

Op deze wijze is het mogelijk om op een eenvoudige manier d.m.v. een letter / cijfer combinatie een passing weer te geven.

Om een voorbeeld te geven als onderdelen schuivend over elkaar moeten passen wordt b.v. h6 / G7 toegepast.

Stel dat gaat om een as / gat van 10 mm.

Dit houd in:

De kleine letter h geeft aan dat het handelt om een as (onderste tabel)

Voor een as van 10 mm geld dan een tolerantie tussen de 0 en -8 dus tussen 10,000 mm en 9,992 mm

De hoofd letter G geeft aan dat het handelt om een gat (bovenste tabel)

Voor een gat van 10 mm geld dan een tolerantie tussen de +6 en +24 dus 10,006 mm en 10,024 mm.

Je ziet hier dus dat in het kleinste geval hier nog steeds een ruimte van 0.006 mm is dus altijd schuivend past.

De maximale speling is dan in dit geval 0.032 mm.

Op deze wijze zijn meerdere soorten passingen denkbaar zoals perspassingen , glijpassingen enz.
Onder deze tekst waren natuurlijk tabellen te zien, die helaas te groot zijn voor deze pagina waardoor ik ernaar link. Tabellen, kijken onder ISO passingen. Ik dacht dat ik deze uitleg begreep, maar dan vind ik de desbetreffende getallen toch niet terug in de tabellen als waar ik verwacht dat ze zouden staan. Iemand enige uitleg?

Alvast bedankt,

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De h en g notatie

HosteDenis schreef:Ik dacht dat ik deze uitleg begreep, maar dan vind ik de desbetreffende getallen toch niet terug in de tabellen als waar ik verwacht dat ze zouden staan. Iemand enige uitleg?

Alvast bedankt,

Denis
Er staat een fout in de uitleg die je hierboven geeft:
ISO - Passing tabellen voor fabricage van gaten en assen:

Om bij een ontwerpen van een constructie een goede passing te verkrijgen van twee onafhankelijk van elkaar volgens tekening geproduceerde onderdelen, zijn er tabellen samengesteld met toleranties waaraan de maat van het onderdeel moet voldoen.

Op deze wijze is het mogelijk om op een eenvoudige manier d.m.v. een letter / cijfer combinatie een passing weer te geven.

Om een voorbeeld te geven als onderdelen schuivend over elkaar moeten passen wordt b.v. h6 / G7 toegepast.

Stel dat gaat om een as / gat van 10 mm.

Dit houd in:

De kleine letter h geeft aan dat het handelt om een as (onderste tabel)

Voor een as van 10 mm geld dan een tolerantie tussen de 0 en -8 moet -11 worden dus tussen 10,000 mm en 9,992 mm

De hoofd letter G geeft aan dat het handelt om een gat (bovenste tabel)

Voor een gat van 10 mm geld dan een tolerantie tussen de +6 en +24 dus 10,006 mm en 10,024 mm.

Je ziet hier dus dat in het kleinste geval hier nog steeds een ruimte van 0.006 mm is dus altijd schuivend past.

De maximale speling is dan in dit geval 0.032 mm.

Op deze wijze zijn meerdere soorten passingen denkbaar zoals perspassingen , glijpassingen enz.
Begrijp je nu hoe de werking in elkaar zit of niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: De h en g notatie

Ruben01 schreef:Er staat een fout in de uitleg die je hierboven geeft.

Begrijp je nu hoe de werking in elkaar zit of niet ?
Indien dit inderdaad een fout is, dan snap ik wel hoe je de bepaalde getalwaarden terugvindt in de tabel aan de hand van hun h of g waarde. Dan vraag ik me echter wel nog af (wat mijn gevonden uitleg niet uitlegt) hoe je weet dat bvb. met een cirkelvormige opening van 10mm, een as van h6 en een gat van G7 overeenkomt. Neem nu dat ik een opening heb van 14mm, welke h en G moet ik dan toepassen?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De h en g notatie

HosteDenis schreef:Dan vraag ik me echter wel nog af (wat mijn gevonden uitleg niet uitlegt) hoe je weet dat bvb. met een cirkelvormige opening van 10mm, een as van h6 en een gat van G7 overeenkomt. Neem nu dat ik een opening heb van 14mm, welke h en G moet ik dan toepassen?

Denis
Je kan onmogelijk zeggen welke G en h overeenkomen met een opening van 14 mm.

Eerst en vooral moet je kijken wat voor passing je wil hebben: Losse passing, overgangspassing, vaste passing.

Hiervoor moet je normaal op een figuur kijken (moeilijk te vinden op het internet). Hier staat er eens maar spijtiggenoeg is ze niet zo duidelijk omdat men ze in 3D wil voorstellen.

De onderstaande figuur is misschien iets duidelijker:

Afbeelding

Als je weet of je een losse - , overgans- of vast passing wil bekomen kan je kijken welke letter je moet nemen. Daarna kijk je in de tabellen van de website die jij opgegeven hebt voor meer info i.v.m. toleranties.

Berichten: 4.502

Re: De h en g notatie

Voor zover ik er kennis van heb:

Een as moet een tolerantie naar een lagere maat hebben en een gat een tolerantie naar een hogere maat.

De tolerantie wordt wrs.in micrometers gegeven en de hoofdmaten in millimeters en hoe strakker de passing hoe minder de tolerantie,kan bij beiden of bij een van beiden (gat en as) worden toegepast.

(Ben deskundoloog!) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: De h en g notatie

Ik heb het nu door, mede doordat ik ook nog wat andere informatie vond omtrent de 'ISO 286-2 norm' (dat in die vorm geschreven trouwens heel wat meer hits oplevert).

Toch wou ik ook jullie nog even bedanken voor de replies.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 8

Re: De h en g notatie

Op de onderstaande link vindt je ook een tabelletje met een aantal toepassingen van een aantal soorten passingen, kan handig zijn als je nog eens wat aan het tekenen ben.

http://www.Werktuigbouw.info/Passingen.html

Reageer