Agressie te meten via je ringvinger

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Agressie te meten via je ringvinger

klik hier

Hier staat een onderzoek dat verhaald over de agressie bij mannen door de ratio van je ring en wijsvinger te meten.

edit moderator (lala): ik heb je link even ingekort, om de lay-out handig te houden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Agressie te meten via je ringvinger

ps mijn wijs en ringvinger zijn nagenoeg van gelijke lengte.

Ik ben dus niet echt agressief volgens dat onderzoek. Dit klopt wat mij betreft dus ook wel redelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Ik snap niet helemaal wat er allemaal staat in het engels (hoe wil ik dat straks doen als ik alles in het engels moet leren:S) Maar mijn ringvinger is iets meer dan een centimeter langer... Wat nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Ik snap niet helemaal wat er allemaal staat in het engels (hoe wil ik dat straks doen als ik alles in het engels moet leren:S) Maar mijn ringvinger is iets meer dan een centimeter langer... Wat nu?
Probeer dan eens internet de tekst te laten transleren:

Dit was de tekst:

Finger length ratio (2D:4D) correlates with physical aggression in men but not in women

Allison A. Baileya, and Peter L. Hurda, ,

aDepartment of Psychology, University of Alberta, Edmonton, Alberta, Canada T6G 2E9

Received 8 November 2003; accepted 20 May 2004. Available online 29 July 2004.

Abstract

Finger length ratio (2D:4D) is a sexually dimorphic trait. Men have relatively shorter second digits (index fingers) than fourth digits (ring fingers). Smaller, more masculine, digit ratios are thought to be associated with either higher prenatal testosterone levels or greater sensitivity to androgens, or both. Men with more masculine finger ratios are perceived as being more masculine and dominant by female observers, and tend to perform better in a number of physical sports. We hypothesized that digit ratio would correlate with propensity to engage in aggressive behavior. We examined the relationship between trait aggression, assayed using a questionnaire, and finger length ratio in both men and women. Men with lower, more masculine, finger length ratios had higher trait physical aggression scores (rpartial = −0.21, N = 134, P = 0.028). We found no correlation between finger length ratio and any form of aggression in females. These results are consistent with the hypothesis that testosterone has an organizational effect on adult physical aggression in men.

Keywords: Second to fourth digit ratio, Prenatal steroids, Aggression


En dit is wat ervan is geworden:

Duidt u lengte verhouding (2D:4D aan) correleert met lichamelijke aggressie in mannen, maar niet in vrouwen

Allison A. Baileya en Peter L. Hurda,

aDepartment van Psychologie, de Universiteit van Alberta, Edmonton, Alberta, Canada T6G 2E9

Ontving 8 november 2003; nam 20 mei 2004 aan. Verkrijgbare online 29 juli 2004.

Abstracte Vinger lengte verhouding (2D:4D) is een seksueel dimorphic trek. Mannen hebben betrekkelijk korter tweede cijfers (wijsvingers) dan vierde cijfers (ring vingers). Kleinere mannelijkere cijfer verhoudingen zijn geassocieerd te worden met ofwel hoger prenataal testosteron niveau ofwel geweldiggere gevoeligheid naar androgens of beide gedacht. Mannen met mannelijkere vinger verhoudingen worden door vrouwelijke waarnemers waargenomen als mannelijker en overwegend zijnd en is geneigd om om goeder in een aantal lichamelijke sporten te verrichten. Wij namen die cijfer verhouding zou correleren met neiging aan om bezig met agressieve gedrag te zijn. Wij onderzochten de verhouding tussen trek aggressie, gebruikende assayed een vragenlijst en vinger lengte verhouding in zowel mannen als vrouwen. Mannen met lager, mannelijkere, vinger lengte verhoudingen hadden hogere trek lichamelijke aggressie uitslagen (rpartial = −0.21, N = 134, P = 0,028). Wij vonden geen correlatie tussen vinger lengte verhouding en enig formulier van aggressie in vrouwen. Deze resultaten zijn verenigbaar met de hypothese heeft dat testosteron een organisatorisch resultaat op volwassene lichamelijke aggressie in mannen.

Trefwoorden: Seconde aan cijfer verhouding vierde, Prenatale steroïdeen, Aggressie


Niet altijd even precies en correct geformuleerd, maar je kunt het begrijpen...

Getransleerd via: http://www.freetranslation.com/
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 31

Re: Agressie te meten via je ringvinger

neej, ik ben blijkbaar gewoon te dom om het te begrijpen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Mijn ringvinger is zon halve centimeter langer als mijn wijsvinger.

Ben toch niet aggresief, ben de zielige van de klas.

Berichten: 62

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Ik ben persoonlijk altijd erg sceptisch geweest ten aanzien van koppelingen tussen karaktereigenschappen en anatomische eigenschappen. In het verleden zijn er talloze onderzoeken geweest om crimineel gedrag te relateren aan anatomische kenmerken van bijvoorbeeld de schedel. Ook op andere karaktereigenschappen (zoals homosexualiteit) is uitgebreid gescreend. Resultaat tot op heden: nul (voor zover ik weet). Ik zie het nut van dat soort onderzoek ook niet zo in; het werkt alleen maar stigmatiserend.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Ik ben persoonlijk altijd erg sceptisch geweest ten aanzien van koppelingen tussen karaktereigenschappen en anatomische eigenschappen.
De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron. Er zou dus heel goed een verband tussen kunne bestaan, er zijn meer punten waar het uiterlijk van mannen er anders uitziet dan bij vrouwen.

Er zijn ook wel eens berichten geweest dat lesbiënnes dit mannelijke vinger ratio hadden. Waarschijnlijk komt dat verhaaltje voor uit de gedachte dat homosexualiteit veroorzaakt zou worden door een te hoog (bij vrouwen) danwel te laag (bij mannen) testosteron gehalte. In de praktijk is er nooit enig verband gevonden tussen geaardheid en hormoonspiegels, dus dat is onzin.

Berichten: 62

Re: Agressie te meten via je ringvinger

De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben  ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron.
Sommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Agressie te meten via je ringvinger

JanMeut schreef:De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben  ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron.
Sommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.


Als er al een overeenkomst tussen anatomische eigenschappen en agressiviteit gevonden wordt dan is dit volledig berust op toeval.

Theoretisch is er wel iets voor te zeggen. mensen met lange benen kunnen harder lopen dus bevolkingsgroepen die relatief langere benen hebben zullen relatief meer hardlopers voortbrengen (voorbeeldje hoor)

bepaalde bevolkinggroepen zullen genetisch gezien meer agressiviteit in zich hebben en toevallig kan deze bevolkinggroep ook een langere middelvinger hebben :shock: (middelvingers lokken agressiviteit uit...hmm....ik denk aan een 1 april grap.... :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.
En het leuke van dit onderzoek is dat ze dus wel een verband hebben gevonden, in elk geval een statistisch verband. Ik heb geen idee of er een causaal verband is tussen testosteron, agressie en die verhouding in lengte tussen ring- en wijsvinger, maar ondenkbaar is het niet.

En daarmee is het nog geen wetenschappelijk bewijs, maar als deze test herhaald kan worden met vergelijkbare resultaten wordt het dat mogelijk wel (als dat causale verband ook aangetoond kan worden uiteraard).

Berichten: 6

Re: Agressie te meten via je ringvinger

mogelijk dat de beenderen in de ringvinger gevoeliger zijn voor testosteron. bijvoorbeeld zo als vetcellen op de benen gevoeliger zijn voor oestrogenen en abdominale betcellen gevoeliger voor testosteron.

zodoende kan het mogelijk zijn dat bepaalde botjes harder groeien bij een veranderde testosteron spiegel dan andere botjes. dit is in een test opstelling makkelijk genoeg te onderzoeken. 2 bakken met botjes, 1 met veel testo en 1 met weinig en ff wachten

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Agressie te meten via je ringvinger

2 bakken met botjes, 1 met veel testo en 1 met weinig en ff wachten
Ik moet er bijna om lachen hoe simplistisch jij zo'n onderzoek benadert. Maar niet in de verkeerde zin van het woord hoor, lachen is gezond. :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 5

Re: Agressie te meten via je ringvinger

Sommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.
het schijnt dat de verhouding ringvinger wijsvinger wel degelijk bepaald wordt door de hoeveelheid testosteron tijdens je ontwikkeling, ik heb zo 123 geen bron hiervoor, maar ik heb het meerdere malen gelezen in mannelijk/vrouwelijk tests, het is laatst ook nog op tv geweest

mocht testosteron dus die verhouding bepalen en dat gecombineerd met het feit dat al bekend was dat testosteron spiegel gecorreleerd is aan agressie dan verbaast het me niks wat ze gevonden hadden. dit is een gevolg-gevolg correlatie van zaken die op zich gecorreleerd zijn met eenzelfde oorzaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Agressie te meten via je ringvinger

zo is er ook een onderzoeker die het ultieme gezicht van het kwaad wou maken. Dit deed hij door gezichten van gevangenen over elkaar te leggen. Wat bleek, het eindresultaat was een knap persoon. (gemiddeld= knap)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer