Springen naar inhoud

Warmte afgevende stof

• Log in om te kunnen reageren

Wilhelmus

Wilhelmus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 08:10

Beste collega,

wie kan me aan het volgende helpen?

Ik ben zoekende naar een stof (vloeibaar of vast) welke ik kan verwerken in stof, welke warmte afgeeft naarmate het kouder wordt.

gr een econoom die weinig van natuurlunde afweet, alvast bedankt! Wilhelmus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 09:15

Ik ben zoekende naar een stof welke ik kan verwerken in stof, welke warmte afgeeft naarmate het kouder wordt.

Probeer eens een warmwaterkruik bij je koude voeten.
Serieus nu. Ik denk, dat je verlangt naar een perpetuum mobile van de eerste soort. Jammer maar die bestaat niet.
Als vloeistoffen stollen, komt daar warmte bij vrij. 'Latente' warmte waar je gebruik van kunt maken maar het is altijd maar tijdelijk en de warmte moet je er van tevoren instoppen.

Veranderd door thermo1945, 21 oktober 2007 - 09:20

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 13:34

Dus, wat jij wil doen is een soort van kledij maken die je verwarmt als het koud is? Zo heb ik in het middelbaar ook ooit een proefwerk gemaakt, met net hetzelfde concept, we noemden het toen: 'klimaatkledij'. Dat even terzijde.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 15:05

Hmm, zoals de topicstarter zijn vraag stelt, voldoen alle materialen aan zijn eis. Immers elk materiaal warmer dan zijn omgeving zal zijn warmte-energie afgeven aan deze zelfde omgeving.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Wilhelmus

Wilhelmus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 16:20

Maar nog steeds niemand van al deze slimme mensen die iets practisch kan bedenken?

Ook geen probeem om de warmte eerst op te wekken hoor...

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 16:21

Je zou een verwarmingsdraad kunnen inweven. Een thermostaat meet de temperatuur en schakelt de stroom in als het kouder wordt.

Een stof met deze eigenschap bestaat volgens mij niet, maar het zou in theorie natuurlijk best kunnen dat een mengsel van stoffen bij verlaging van de temperatuur een reactie aangaat waarbij warmte vrijkomt. Uiteraard houd de afgifte op als alle stof is uitgereageerd.
β-Damascenon en maneschijn

Wilhelmus

Wilhelmus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 16:28

en ook geen probleem dat het tijdelijk is...

Wil het alleen verwerken in een stof; daarom mag het niet te dik zijn.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2007 - 16:49

Zoals JanMeut al aangaf: Verwarmingsdraad inweven. Moet je wel een stroombron(netje) meerdragen.

De tweede suggestie van JanMeut lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Een reactie die alleen boven een bepaalde temperatuur optreedt, dat kan wel. Je zou daarmee zelfs een "systeem" kunnen maken waarbij een afkoelende reactie plaatsvindt zodra de temperatuur hoger komt dan een bepaalde waarde. Maar omgekeerd, lijkt me zo goed als onuitvoerbaar.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 11:51

Inderdaad erg onwaarschijnlijk, zeker vanuit chemisch oogpunt. Vanuit natuurkundig oogpunt zou het misschien wel kunnen, een kristallisatie uit oplossing bijvoorbeeld. Door de lagere temperatuur gaat de stof deels uit oplossing en levert zo een kiem voor volledige kristallisatie, vervolgens levert de kristallisatiewarmte dan warmte.

Maar zelfs als het al kan is het erg onpraktisch.

Verwarmingsdraden kan je vrij klein maken, en kunnen gewoon onderdeel van het weefsel worden.
β-Damascenon en maneschijn

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 11:56

Je zou een verwarmingsdraad kunnen inweven. Een thermostaat meet de temperatuur en schakelt de stroom in als het kouder wordt.

In de categorie motorkleding bestaat dat al.

Wilhelmus

Wilhelmus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 18:32

Heren,

geweldig om dit te lezen!

Ok, er zijn dus warmtedraden verkrijgbaar, maar met een bron is noodzakelijk.

Is dit ook met wrijving op te wekken?

Ik kan geen bron verwerken, maar het stuk handvat wat ik wil verwarmen zou ik wel makkelijk met wrijving warm kunnen maken met de hoop dat dit dan ook lang de warmte bij zich houdt.

Zou dit dan ook kunnen?

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 19:50

Ik denk van niet. Je kunt er maar uit halen wat je erin stopt, en dat betekent namelijk dat hoe kouder het wordt, hoe meer wrijving er zal moeten zijn. Op een bepaald punt zal dit niet langer praktisch zijn...

Over welke handvaten heb je het? Die van een fiets? Die van een bak bier?

Als we ons het voorwerp kunnen voorstellen, maakt dat de dingen makkelijker, gezien we dan zicht hebben op de vorm en afmeting

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures