Hoe werkt het Nintendo Pistool

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Hoe werkt het Nintendo Pistool

Hey

Vroeger speelde ik altijd met zo'n oude nintento, daarop had ik dan zo'n speletje Duckhunt en dan moest je met een pistool de eenden op het beeldscherm kapotknalle ;) ;)

Maar wat ik me nu nog steeds afvraag is hoe dat nou precies werkt, want hoe weet die console nou waar jou tv staat en hoe groot die tv is.... ;) ;)

Voor mij is het een groot raadsel, wie kan mij het antwoord geven ;) :shock:

Berichten: 119

Re: Hoe werkt het Nintendo Pistool

Is het niet zo dat op het moment je schiet alle objecten die je kan raken wit worden en de rest van het beeld zwart (of omgekeerd)??

Waarschijnlijk zendt het pistool een infrarood signaal uit, zwarte objecten absorberen dit signaal, witte objecten reflecteren dit. Op deze manier kan je bepalen of je wel of niet iets geraakt hebt.

Re: Hoe werkt het Nintendo Pistool

In feite is het heel eenvoudig. Allereerst moet je weten hoe een TV zijn beeld vormt. Een electronenkanon zal regel per regel het scherm vormen. Hij (of zij) begint linksbovenaan en tekent dan helemaal rechts de eerste lijn. Vervolgens gaat hij naar links op de volgende lijn (zonder dat er iets wordt getekend). Dit noemt men de horizontal retrace. En de volgende lijn wordt getekent, totdat alle lijnen zijn getekend (ruim 300 lijnen denk ik). Als de straal zich helemaal rechtsonderaan bevindt, dan wordt deze terug linksbovenaan gezet: de vertical retrace. Als je dus een vloeiende animatie wilt "programmeren" voor een computerspel, dan mag je de scherminhoud alleen wijzigen tijdens zo'n vertical retrace. Vandaar dat de meeste computerspellen met een double buffer werken: één buffer dat de inhoud van het scherm voorstelt, en een tweede buffer waarbij de inhoud van het volgende frame wordt getekend. Tijdens een vertical retrace wordt dan snel van buffer gewisseld. Het duurt exact 64 us (microseconden) om één lijn te tekenen.

Ok. Maar nu het geweer. Zo'n geweer bevat twee delen: een optisch gedeelte, dat naar het scherm "kijkt", en een gedeelte dat van de spelconsole ontvangt wanneer de spelconsole een nieuwe lijn tekent (horizontal retrace) en een nieuw frame tekent (vertical retrace). Het optisch gedeelte kijkt naar een klein gedeelte van het scherm. Telkens de electronenbundel dat deel passeert, zal het optisch gedeelte een korte lichtflits waarnemen (oplichten van het fosfor), zelfs al wordt er een zwart gebied getekent. Zoals eerder gezegd duurt het tekenen van één lijn 64 us. Dus wanneer we het pistool richten in het midden van de tweede lijn, dan zal het geweer op 64us + 32us na een vertical retrace een lichtflits waarnemen.

Zo simpel is't. Oja, deze techniek werkt niet met de nieuwse 100 Hz televisies en ook niet met LCD schermen.

Berichten: 25

Re: Hoe werkt het Nintendo Pistool

Okeej bedankt, daar kan ik nog es wat mee.

Volgens mij staat die nintendo nog ergens in een stoffige hoek op de zolder, ik zal em morgen eens op een 100Hz TV aansluiten. kijken wat ie doet, wel benieuwd :shock: (ik geloof je wel hoor dat ie het nie zal doen, maar toch, altijd leuk om te proberen :wink: )

Re: Hoe werkt het Nintendo Pistool

Dr.Gallons schreef:Is het niet zo dat op het moment je schiet alle objecten die je kan raken wit worden en de rest van het beeld zwart (of omgekeerd)??

Waarschijnlijk zendt het pistool een infrarood signaal uit, zwarte objecten absorberen dit signaal, witte objecten reflecteren dit. Op deze manier kan je bepalen of je wel of niet iets geraakt hebt.
hmmm dan zou je toch ook raak schieten als je op een witte vaas schiet :shock:

hecht meer belang aan tweede verklaring

Reageer